وضعیت موسیقی و ساخت موسیقی فیلم و تئاتر در کشور ما بسیار نسبی است. یعنی زمانی که پروژهای در حال طی کردن مراحل مقدماتی و بودجهبندیهایش است، طبق قرارداد بودجهای مشخص برای تولید موسیقی آن معین خواهد شد.
با توجه به همین بودجه در نظر گرفته شده و طبق قرارداد باید ارکستری در نظر گرفته شود و با تجهیزات لازم اقدام به تولید موسیقی فیلم یا تئاتر
شود. البته ما در ایران محدودیت ارکستر داریم و همین برای ما محدودیت انتخاب در چینش ارکستر به همراه داشته است.
در حالحاضر نیز اگر قرار باشد مجموعهای برای تولید موسیقی یک فیلم کار کنند باید تمام نوازندهها را برای هر پروژه به صورت یک به یک پیدا و از آنها دعوت به کار کنیم.
از طرفی ما فضای لازم و استودیوی مناسب جهت ضبط ارکستر بزرگ هم نداریم. بعضی وقتها پروژههای تولید فیلم سینمایی با ارزشی به آهنگساز پیشنهاد میشود.
البته منظورم از لحاظ مادی نبود، بلکه جنبه محتوایی را اشاره کردم، به تبع آهنگساز دوست دارد بهترین اثر را برای این پروژه خلق کند، اما متأسفانه محدودیتهای موجود و میزان بودجه اجازه نخواهد داد.
از طرفی وجود برخی نرمافزارهایی که اتفاقا بسیار خوب هم هستند، این تلقی را به وجود آورده که با استفاده از همین نرمافزارها میتوان موسیقی فیلم تولید کرد. این نرمافزارها برای تکمیل امکانات موجود آمده است و به تنهایی امکان مناسبی برای تولید یک اثر ارزشمند نیستند.
بعضی از فیلمها با استفاده از همین نرمافزارها نیازشان را برطرف میکنند، اما در اصل باید از همه تجهیزات در کنار یکدیگر استفاده کرد. کار همکاران من در موسیقی سالهای طولانی است که با توجه به امکانات موجود، به معجزه شبیه است.
در زمینه برطرف کردن نیازهای اساسی و زیرساختی در حالحاضر نسبت به کشورهای همسایه خودمان نیز بسیار عقب هستیم. البته از لحاظ کیفیت ارائه آثار وضعیت ما بهتر است که این مربوط به تجهیزات نمیشود، بلکه به تجربه بالای آهنگسازان ما مربوط است.
این محدودیتها همچنان وجود دارد. استودیوهای کوچکی که باعث اصطکاک در کار آهنگسازی میشوند.
در حالحاضر ما سالانه فارغالتحصیلان زیادی در حوزه موسیقی داریم که با امید بهبود بازار کار و توسعه زیرساختها وارد این حوزه و فضای کسبوکاری آن میشوند. ما فقط امیدوار هستیم که فضا برای آنها
بهتر شود.