با اجرایی شدن یک قانون جدید، خودروسازان و واردکنندگان خودرو تنها در صورتی مجاز به فروش محصولات خود به روش فروش فوری خواهند بود که تعهدات عقب افتادهای در آن خودروها نداشته باشند. به گزارش ایسنا، یکی از دلایل نارضایتی مصرفکنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو، تأخیر در تحویل خودروهای فروخته شده است. در این زمینه دیده شده که خودروسازان و واردکنندگان خودرو در حالی اقدام به فروش فوری برخی محصولات خود با تعهد تحویل حداکثر یکماهه میکنند که هنوز خودروهای فروخته شده پیشین را بهرغم فرارسیدن موعد قید شده در قرارداد، تحویل مشتریان ندادهاند.
چنین مشکلاتی در خودروسازان داخلی بیشتر در تحویل خودرویی چون ال90 دیده شده و البته در شرکتهای واردکننده خودرو نیز با شدت بیشتری در جریان تحویل محصولات آنها وجود دارد. این موضوع در تدوین اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته است بهگونهایکه خودروسازان و واردکنندگان خودرو پیش از تحویل دادن تعهدات معوق پیشین، مجاز به فروش جدید به روش فروش فوری نخواهند بود.
در این زمینه در ماده 7 این قانون قید شده است: «هرگونه فروش فوری خودرو منوط به نداشتن تعهدات معوق خواهد بود. تعهدات معوق مربوط به مواردی است که در فروشهای فوری، تعهداتی طبق قرارداد سررسیدشده ولی خودرو تحویل مشتری نشده است». اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو اخیرا در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. این قانون پس از ابلاغ از سوی معاون اول رئیسجمهوری، اجرایی خواهد شد.