اگر دولت سرمایه کلان هزینه شده در طرح فروش اقساطی خودرو را هزینه اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومی میکرد منفعت بیشتری برای خود و جامعه ایجاد میکرد. سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در گفتوگو با ایسنا با اشاره به طرح دولت برای فروش اقساطی خودرو، با بیان مطلب بالا افزود: صنعت خودروسازی به مثابه لکوموتیو اقتصاد ایران به حساب میآید و هر نوع ایجاد ارزش افزودهای در این صنعت 2.29 ارزش اضافی درصنایع پیشینی ایجاد میکند.
وی با اشاره به اینکه بدون شک رونق گرفتن بازار خودروسازی میتواند بخش عمدهای از دیگر صنایع کشور را نیز دچار تحول مثبت کند، یادآور شد: با این حال به نظر میرسد اگر دولت این سرمایه کلان را هزینه اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومی میکرد توجیه بیشتری برای این کار وجود داشت.
طباطبایی با تأکید بر اینکه بند 3-8 ابلاغیه مقام معظم رهبری درخصوص محیط زیست نیز بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تأکید دارد، یادآور شد: آمارها نشان میدهد بیش از 70 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی جادهای ما دچار فرسودگی هستند و در سطح کلان شهرها نیز وضعیت حملونقل عمومی مناسب نیست. وی با بیان اینکه قریب به 70 درصد از آلودگی هوا در کلانشهرها مربوط به وسایل نقلیه است، یادآور شد: علاوه بر مسئله آلودگی هوا ترافیک در کلانشهرها در پی این سیاست نیز تشدید خواهد شد.
مدرس دانشگاه خوارزمی راه حل اصلی رونق گرفتن بازار خودرو را بهبود کیفیت خودروهای تولید داخل دانست و یادآور شد: شاید این سیاست به طور مقطعی بتواند پارکینگهای خودروسازان را تخلیه کند اما مطمئنا در بلندمدت چالش اصلی سرجای خود باقی است و نارضایتیها همچنان استمرار پیدا میکند.