تبلیغات حرف اول را در تضمین بازگشت سرمایه میزند. حال فرقی نمیکند که این محصول هنری باشد یا خیر. نقطه اشتراک این دو کیفیت است که اصل ماجراست. اگر کیفیت با تبلیغ مناسب همراه باشد برگشت سرمایه اصلی تضمین شده است. بخش عمده سرمایهگذاری در تبلیغات بر اطلاعرسانی میگذرد. حال میخواهد درباره نوع و نحوه استفاده و کیفیت فلان مدل کیک باشد یا در مورد ساعت اجرا، محل اجرا و اسامی بازیگران فلان نمایش. این روزها جریانی به اسم کانال و گروه در تلگرام همهگیر شده است. فرقی نمیکند کانال یا گروه برای فلان مدل کیک باشد یا در مورد فلان اجرای تئاتر. بههرحال این امکان جدید جای خود را در تبلیغات باز کرده است.
به این امکان جدید اینستاگرام، فیسبوک و غیره را اضافه کنید. اما سوال اینجاست که آیا این امکانات جدید به جذب مخاطب و معرفی محصول ما که اینجا تئاتر است کمک میکند؟ بحثی در مورد کیفیت اجرای نمایش نیست که اگر خوب باشد با تبلیغات درست حتما مخاطب خود را پیدا میکند و طبیعتا فروش مناسبی هم پیدا میکند و اگر کارضعیف باشد و بهترین تبلیغات را داشته باشد، نمیتوان کار را نجات داد، چرا که رضایت مخاطب مهمترین اصل تبلیغات است.
مسئله مهم در اینجا نحوه تبلیغات و استفاده درست از این امکانات فضای مجازی است که در برخی جاها به ضد تبلیغ تبدیل میشود. به عبارت دیگر تبلغ نادرست دلزدگی مخاطب و عدم بازگشت سرمایه و سوددهی را به دنبال دارد. استفاده از این امکانات مجازی دقیقا مصداق بارز این نکته است، خصوصا که برخلاف آگهی، بیلبورد و تیزر هزینهای هم برای گروه ندارد. پس هر گروه نمایشی و هر تئاتر یک کانال یا یک گروه برای خود میسازد و برای مخاطبان محدود خود هر روز، هر ساعت و هر دقیقه و گاهی هم هر ثانیه تبلیغ میکند.
از سوی دیگر تبلیغ رایگان تئاتر در فضای مجازی تنها منحصر به فضای تعریفشده و اختصاصی آن تئاتر نیست. مدیر روابط عمومی نمایش مربوطه که از داشتن هزار مخاطب خود خوشحال است با کپی کردن مطالب تولیدی خود و انتشار آن در صفحه دیگر گروههای دنیای مجازی، دست به تبلیغ و اطلاعرسانی میزند.
مطالب، لینک و عکسها را پشت سرهم در گروه دیگر میگذارد بدون آنکه به حریم و قوانین آن گروه احترام بگذارد یا به یاد داشته باشد که بخش عمده مخاطبان این گروهها باهم مشترک هستند. به همین دلیل است که بعد از مدتی تعداد مخاطبانی که گروهها را ترک میکنند زیاد میشود. به عبارت دیگر امکانی که میتوانست بخش کوچکی از بار تبلیغات و اطلاعرسانی را برعهده بگیرد، به دلیل عدم شناخت بهراحتی از دست میرود.
روزنامهنگار هنری