عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به ورود خودروهای خارجی با استاندارد آلایندگی یورو 3 به کشور، نسبت به تأثیرات مخرب این خودروها بر آلودگی هوا و سلامتی شهروندان هشدار داد. شهرام آزادی در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با ورود خودروهای خارجی با استاندارد آلایندگی یورو3 به کشور برخلاف قوانین مربوطه مبنی بر اجباری بودن استاندارد آلایندگی یورو 5، اظهار کرد: از نظر فنی میزان آلایندگی در خودروهای با استاندارد آلایندگی یورو 3 بهمراتب بیشتر از میزان آلایندگی خودروهای با استاندارد یورو 5 است.
وی با بیان اینکه میزان آلایندگی گازهای مضرر CO، HC و NOX در خودروهای با استاندارد یورو 3 دو برابر خودروهای یورو 5 است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این در استاندارد آلایندگی یورو5 برخی دیگر از آلایندهها مانند میزان ذرات معلق خروجی از خودرو و همچنین آلایندگی هیدروکربنهای غیرمتان، اندازهگیری شده و تحت کنترل است در حالیکه در استاندارد آلایندگی یورو3، میزان این آلایندهها اصلاً بررسی نشده و خارج از
کنترل است.
عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: علاوه بر استاندارد آلایندگی، ممکن است سایر استانداردهای خودروهای وارداتی پایینتر از ضوابط قانونی باشد. بهعنوان مثال ممکن است مواد به کار رفته در سیستم ترمز حاوی ماده آزبست باشد که بهشدت سرطانزاست.وی افزود: بنابراین باید یک نهاد متمرکز وظیفه نظارت بر استانداردهای خودروهای وارداتی را بر عهده بگیرد تا دیگر برخلاف ضوابط قانونی، شاهد واردات خودروهای آلاینده به کشور نباشیم. آزادی با بیان اینکه استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی حداقل باید در حد خودروهای داخلی که یورو 4 است، باشد، تصریح کرد: این در حالی است که طبق قانون، استاندارد آلایندگی اجباری خودروهای وارداتی به کشور، یورو 5 تعیین شده است.
به گزارش ایسنا، پیش از این یک کارشناس صنعت خودرو از ابهام در قانونی بودن واردات برخی خودروهای وارداتی خبر داده بود. همچنین نتایج تست آلایندگی صورت گرفته از سوی یک شرکت بازرسی روی یک دستگاه خودروی کرهای مدل 2015، نشان میدهد که این خودرو حتی استاندارد آلایندگی یورو 4 را هم پاس نمیکند و استاندارد آلایندگی آن یورو 3 است، در حالیکه طبق قانون، استاندارد آلایندگی خودروهای وارداتی باید یورو 5 باشد.