فندك میفروشید؟ كبریت تزئینی؟ سیگار؟ تنباكو یا توتون؟ مشتریان شما تنها كسانی نیستند كه خودشان سیگار میكشند و چوب سیگار میخرند یا اینكه اهل كشیدن قلیان هستند و تنباكو میخرند. مغازههایی مانند مغازه شما میتواند مشتریان متعدد و متفاوتی داشته باشد. كافی است كمی ایده داشته باشید. در این حالت وضعیت متفاوت میشود. آنها كه میخواهند كادویی بخرند، مغازه شما را به یاد خواهند سپرد. قوطیهای زیبای سیگار و تنباكو و فندكهای درست و حسابی و چوب سیگارهای بلند و كوتاه، لوازم خوبی برای كادو دادن هستند؛ لوازمی شیک و قشنگ كه فقط مختص سیگاریها نیست، بلکه توجه مجموعهداران و علاقهمندان به اجناس تزئینی را به خود جلب میکند.
نوع چیدن ویترین در مغازه شما اهمیت فراوانی دارد. دیدهاید رهگذران چطور مقابل ویترین لباسفروشیها میایستند؟ چیدمان ویترین میتواند هر رهگذری را به خود جلب كند. رهگذرانی كه البته ممكن است خریدار نباشند، اما از اینكه همیشه كنار مغازه شما یكی دو بیننده حضور داشته باشند، لذت خواهید برد. این وضعیت سبب میشود توجه دیگر رهگذران به مغازه شما جلب شود.
از پیامهای بهداشتی غافل نشوید
مغازهای كه انواع پیپ و توتون و تنباكو و قلیان و فندك و... در خود جای داده است، طبیعتا مخاطبان مختلفی دارد، اما از آنجا كه كالایی عرضه میكنید كه با سلامت مشتریانتان چندان سازگاری ندارد میتوانید از دری دیگر وارد شوید؛ از در آشتی با سلامت.
پشتسر شما، نقطه طلایی مغازهتان است. هر آنچه پشتسر خود بیاورید دیده میشود! اهمیت این مكان را نادیده نگیرید. باید از این اهمیت استفاده فوقالعادهای كنید. پشتسر خود پیامهای بهداشتی بزنید. البته نه با این مضمون كه سیگار دشمن سلامتی است. کمی خلاق باشید تا ضمن عمل به مسئولیت اجتماعیتان، نگران كمشدن شمار مشتریهایتان هم نشوید.
وسایلی كه شما میفروشید وسایلی تزئینی هستند. خیلیها دوروبرتان هستند كه پیپ نمیكشند، اما در كشوهای میزشان حداقل دو یا سه پیپ زیبا یافت میشود. از این رو بهتر است شما شعارهایتان را به شكلی دیگر طراحی كنید. مثلا پشتسر خود تابلویی با این مضمون بیاورید: «دوست دارم همیشه جلوی چشمات باشم، نه توی دستات.» و زیر این شعار عكس یك پیپ را بزنید. چوب سیگارهایتان را با این شعار تبلیغ كنید: «من روی دیوار زیباتر به نظر نمیرسم؟»
میتوانید از این جمله استفاده كنید: «خواهش میكنم گلویم را با دود سیگار اذیت نكنید. من همینطوری راحتم.»
تسخیر بازار کبریتهای تزئینی
در مرحله بعد باید دقت داشته باشید که شاید نوشتن درباره كار شما دشوار باشد چون شما كالایی را میفروشید كه برای سلامتی مضر است، اما خودتان كلاهتان را قاضی كنید. راه افزایش فروش چیست؟ تشویق مردم به سیگاریشدن یا تشویق دودیها به بیشتر كشیدن دود؟ كدام راه؟ اما راه سومی هم پیشروی شما است. میتوانید خودتان این راه را برای مشتریانتان باز كنید. در این صورت هر وقت او را ببینید نگران نیستید كه در حال فروش سم هستید.
میدانید بازار كبریتهای تزئینی در جهان چقدر گردش مالی دارد؟ این را شما نمیدانید، مشتریانتان هم نمیدانند. احتمالا تحقیقات نیز نتواند چیز دندانگیری نصیبتان كند، اما یك واقعیت مهم این است كه این بازار گردش مالی بالا و طرفداران ویژهای دارد. پس از همین در وارد شوید.
در ایران هم كبریتبازها فراوانند، اما جایی برای عرضاندام نیست. اول یك قفسه از مغازهتان را به كبریتهای تزئینی اختصاص دهید. بگذارید مشتری شما با دیدن این صحنه به وجد بیاید. بعد وقتی توجهش جلب شد، از وی بخواهید به كبریتهای تزئینی فروشی شما هم توجه نشان دهد. حالا میتوانید چند كبریت به وی بفروشید. شاید این كار آنقدر برایتان جذاب باشد كه خودتان نیز كمكم وارد خریدوفروش كبریت شوید و عنوان یك كلكسیونر را از آن خود كنید.
همین حالا بسیاری از كبریتهای قدیمی در ایران قیمتهای بسیار بالایی دارند. شما هم میتوانید از این موقعیت بهره ببرید و نظر مشتریان غیرسیگاری را هم جلب كنید. هراس نداشته باشید، ممكن است روزهای اول كبریتهای تزئینی و گرانقیمت شما خریدار نداشته باشد اما پایداری بر این موضوع میتواند سبب شود تا مشكل حل شود. مشتریانتان به خاطر میسپارند كه شما كبریت تزئینی دارید. در موعد مناسب وارد مغازهتان خواهند شد و خریدی خوب انجام خواهند داد.
همچنین باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشید که انبوهی كالای تزئینی در مغازه شما یافت میشود. نمیتوان همه را در یك ویترین دید. پس آنها را روی دیوار دستهبندی كنید. میتوانید از قفسههای شیشهای دردار استفاده كنید.
در این قفسهها یك دستهبندی انجام دهید. هر آنچه را به چوب سیگار مربوط است، در یك قفسه بگذارید و وسایل تزئینی پیپ را در یك قفسه دیگر قرار دهید. بگذارید چشمان مشتریانتان فراغ بال داشته باشد و بتواند اطراف را کنکاش کند. هر آنچه كه دیده شود ممكن است از سوی آنها خریداری شود.
بوی به یادماندنی
بوی مغازه شما باید بویی تازه باشد. بوی تنباكو و توتون، بوی قهوه، بوی عود، همه اینها میتواند نظر مشتریان شما را به خود جلب كند. حالا زمان آن رسیده كه عودی را در جایی از مغازه روشن كنید یا اینكه توتون را در هوای آزاد بگذارید تا مشتریانتان از استنشاق آن لذت ببرند. این بو آنقدر باید قوی باشد که حتی رهگذران عبوری از جلوی مغازه شما آن را استشمام کنند.
در مرحله بعدی از نور غافل نشوید. نور مغازه شما باید نوری غیرمستقیم باشد. نوری طرحدار و ویژه. اگر این نور را با موسیقی آرامی درآمیزید، این امكان را برای مشتریانتان فراهم میكنید كه بیش از پیش در مغازه شما بایستند.
ایستادن بیجا مانع کسب نیست
مغازه شما موقعیت ویژهای دارد. ایستادن بیجای مشتری در مغازه شما مانع كسب نیست. این را بپذیرید كه بهتر است تن به حضور كسانی دهید كه شاید خرید كنند. «شاید» یك پله از «هیچ» بالاتر است. به همین دلیل، باید طوری برنامهریزی و فعالیت داشته باشید که افراد جلوی مغازه شما حتی برای دیدن ویترینتان صف بکشند.