آگاهی از آخرین اخبار بازار، توجه به خواست مشتریان و اطلاع از آخرین اخبار مربوط به تکنولوژی موجب تهییج بازار برای خرید محصولات و ایجاد پایگاه نزد مشتریان میشود.
ایده
یکی از موثرترین راههای به روز نگه داشتن شرکتهای تجاری افزایش آگاهی از نگرانیها، خواستهها و انتظارات دائما در حال تغییر مشتریان است. توجه داشتن به مشتریان و آشنایی با سلایق آنان برای رسیدن به موفقیت در تجارت بسیار مهم است اما باید بدانید که نیازها و انتظارات مشتریان همواره ثابت و یک شکل باقی نمانده و نیازها و خواستههای آنان بنا به دلایل گوناگونی دائما در حال تغییر است. فراموش نکنید چنانچه میخواهید در زمینه فعالیت تجاری یا صنعتیتان همواره موفق بوده و یک شرکت پیشرو باشید باید همواره از این تغییرات مطلع باشید و خودتان را با آنها مطابقت دهید.
شاید بد نباشد برای روشن شدن بیشتر این موضوع به مثال شرکت سوبارو اشاره کنیم؛ استراتژی شرکت سوبارو در سال 2006 در زمینه بازاریابی بهترین مثال در این مورد است. در این طرح هر یک از خریداران مدلهای ایمپرتزا، فورستر و لگاسی سه هزار پوند بُن بنزین رایگان دریافت کردند، ارزش این بُن برای خریداران سایر مدلهای سوبارو هزار پوند بود. گفتنی است که هیچکدام از رقبای این شرکت چنین امتیازی را در اختیار مشتریانشان قرار ندادهاند و از این حیث اقدام سوبارو در تشخیص نگرانیهای جهانی از افزایش قیمت سوخت و ارائه مشوقی در قالب بنزین رایگان به مشتریان در نوع خود منحصر به فرد بوده است. نکته قابل توجه در این میان آن است که شرکت سوبارو به جای در نظر گرفتن روش قدیمی و سنتی اعمال کاهش قیمت روی خودروهای تولیدی خود با اطلاع از خواست و نیازهای متنوع مشتریانش و ارائه پکیجی جذاب و اغواکننده توانسته مشتریان بالقوه را برای خرید محصولات این شرکت متقاعد کند. با درهم آمیختن نوآوری و تمایل به تطابق با آخرین تحولات بازار، شرکتها قادر خواهند بود حتی در شرایط حساس و شکننده اقتصادی نیز به کسبوکارشان رونق بخشند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوهتان صحبت کنید، از ارزشهایشان مطلع شوید، نگرانیهایشان را درک کنید و ببینید خواستههایشان چیست.
بررسی کنید سایر کسبوکارها که در زمینههای اقتصادی و صنعتی متفاوت از شما فعالیت میکنند از چه راهکارهایی برای جذب مشتری استفاده میکنند.
با تمام سطوح فعال در تشکیلاتتان نظیر خردهفروشان و پخشکنندهها در ارتباط باشید و بررسی کنید آنها چه تدابیری برای حفظ جذابیت محصول تولیدی شما اندیشیدهاند.
برای توسعه و بهروزرسانی محصولات و طرحهای فروشتان برنامهریزی کنید. ارائه پکیج ثابتی از مشوقها بسیار بهتر و موثرتر از عدم فعالیت در حوزه تبلیغات و ارتباط با مشتریان یا ریختوپاشهای بیحساب برای تبلیغات است.
برای آزمایش طیف وسیعی از ایدهها و ابتکارات آماده باشید. بررسی کنید کدامیک از این طرحها یا ایدهها برای کار شما مناسب است و اینکه در نهایت ببینید آیا میتوان از این طرح یا ایده در جای دیگری نیز استفاده کرد؟