قطار، وسیلهای مناسب برای سفرهای کوتاه و بلند در سراسر اروپا به شمار میآید. مردم غرب و مرکز اروپا از حملونقل ریلی برای سفرهای خود به سراسر این قاره استفاده میکنند و قطارهای اروپایی برای مسیرهای کوتاه سریع، قابل اطمینان و محبوب هستند. در اروپا هر شهری با جمعیت حدود 50 هزار نفری یک ایستگاه راهآهن دارد که دسترسی به آن آسان است. شهرهای بدون راهآهن هم سیستم اتوبوسرانی قوی دارند و به طور کلی در اروپا حملونقل «سرعت» دارد و کمتر پیش میآید که معطلی دو ساعته را تجربه کنید. کیفیت، سرعت و قیمت سفرهای ریلی بستگی به کشور مورد نظر دارد. کشورهای غرب اروپا عموما قطارهای سریعتر و لوکستر و طبعا قیمتهای بالاتری دارند. خرید بلیت در ایستگاه راهآهن میتواند از ارزانترین پرواز همان مسیر برای مسافر هزینه بیشتری داشته باشد، اما در صورت رزرو از قبل قیمتها به شکل معمول محاسبه میشود. قیمت بلیت قطار در شرق اروپا کمتر از غرب این قاره است اما در میان کشورهای غرب اروپا در ایتالیا قیمت بلیت قطار نسبت به سایر وسایل حملونقل ارزانتر است و در شرق اروپا قیمتها مناسبتر هستند. اما پوشش خطوط راهآهن در شرق و جنوب قاره اروپا کمتر است و سفر با قطار در این قاره به واسطه ساختوساز خطوط ریلی تازه هر سال سریعتر از گذشته انجام میشود، به طوری که سفر 320 کیلومتر بر ساعت به 200 کیلومتر کاهش پیدا کرده است که در این زمینه آلمان، فرانسه، بلژیک و ایتالیا پیشتاز هستد. برای چند دهه نرخها براساس مسافت، میزان بار، تاخیر، کنسلی و غیره با یک نرخ پایه حساب میشد اما حالا در مسیرهای گوناگون براساس نوع قطار متفاوت است. دلیل این امر این است که قطارهای زیادی از شرکتهای مسافربری گوناگون مسافران را جابهجا میکنند. به همین دلیل نرخها براساس قیمت جهانی محاسبه میشوند، البته هنوز در برخی کشورهای اروپایی بهویژه شرقیها امکان خرید بلیت با نرخ داخلی برای سفرهای خارجی هست، اما از گذشته بسیار کمتر شده است. تنوع نوع خرید بلیت باعث فعال شدن قوه خلاقیت هم میشود. به طور مثال، برای سفر از استانبول به وین میتوان با خرید یک بلیت تخفیف خورده سیتی استار از خطوط ریلی بلغارستان از مرز اتریش- بلغارستان به مرز بلژیک - ترکیه سفر کرد یا میتوان با خرید دو بلیت داخلی از وین به مرز بلغارستان و از مرز ترکیه به استانبول رفت.
سرعت قطارهای تندرو آنقدر زیاد است که مسیر بیش از سه هزار کلیومتری را میتوان تنهادر 30 ساعت طی کرد. حال آنکه در ایران خودمان مسیر 700کیلومتری 14 ساعت زمان میبرد. نمونههایی از مسیر در قطارهای تندروی اروپا را میتوانید ببینید. قطار پاریس – مسکو مسیر 3315 کیلومتری را در فاصله زمانی 30 ساعت طی میکند. قطار از مبدا بازل در سوئیس تا مقصد مسکو فاصله 2854 کیلومتری را در مدت زمان 36 ساعت و 53 دقیقه طی میکند. قطار کپنهاک – آمستردام در مدت 16 ساعت و 27 دقیقه مسیر 1380 کیلومتری را میپیماید.