عوامــل متعــددی در افزایش بهرهوری در هر سازمان مؤثر است و امروزه سازمانها در سیستمهای افزایش بهرهوری فاکتورهای متعددی را لحاظ میکنند. یکی از این فاکتورها که بسیار در افزایش بهرهوری سازمان میتواند مثمر ثمر باشد، خوشحالسازی کارمندان است که سازمانهای معتبر دنیا به این موضوع توجه ویژهای دارند اما این موضوع مستلزم این است که سازمانها بتوانند به نیازهای اولیه کارمندان که شامل حقوق، امنیت شغلی و... است، پاسخ مناسبی دهند و این نیازهای اولیه کارمندان را ارضا کنند و در وهلههای بعدی به خوشحالسازی کارمندان بپردازند.
مجموعه اقدامات زیادی در راستای خوشحالسازی کارمندان میتواند مثمرثمر باشد؛ بهعنوان نمونه یکی از اقداماتی که برخی از سازمانهای ایرانی انجام میدهند، تبریک زادروز کارمندان و حتی اعضای خانواده آنهاست که در این راستا هدیهای را برای آنها ارسال میکنند یا به مناسبت روز کودک سازمان هدیهای را برای فرزندان کارمندان ارسال میکند؛ اینگونه اقدامات معمولاً در راستای خوشحالسازی کارمندان و شخصیت اجتماعی انجام میشود.
یکی از مجموعههای داخلی که در این حوزه مشاورههایی را به سازمانهای ایرانی میدهد، مجموعه رنگی رنگی است که مجموعه سرویسهایی را به سازمانهای ایرانی در راستای خوشحالسازی کارمندان میدهد. نگار یعقوبی، مدیر مجموعه رنگی رنگی در گفتوگو با «فرصت امروز» بیان کرد: بخشی از اقدامات مجموعه رنگی رنگی، خوشحالسازی سازمانی است که براساس موقعیت، نیاز و. . . سازمان، سرویسهایی را به آنها ارائه میدهد. این سرویس ممکن است در این حد باشد که براساس تاریخ تولد پرسنل سازمان، برای آنها هدایایی تهیه و ارسال کند یا ممکن است به مناسبت روز کودک هدیهای را برای فرزندان کارکنان تهیه کند.
او ادامه میدهد: در راستای خوشحالسازی سازمانی این مجموعه بستههایی را برای میز کار کارکنان در سازمانهای مختلف که طرف قرارداد او هستند، ارسال میکند و بهصورت کلی این مجموعه در تلاش است جزییات شاد کوچکی را به زندگی روزمره کاری کارمندان اضافه کند.
خوشحالسازی، نیاز هر سازمان ایرانی
یعقوبی خاطرنشان میکند: در سازمانهای ایرانی نیاز به خوشحالسازی کارکنان بهشدت احساس میشود و کارمندان در هر رده سازمانی که باشند تمایل دارند که سازمان به آنها توجه کند و احساس شخصیت اجتماعی را دریافت کنند و این موضوع بسیار حائز اهمیت است اما متأسفانه سازمانهای ایرانی به این موضوع توجه نمیکنند. از طرفی خوشحالسازی کارکنان نیاز رده دوم کارمندان است و در درجه اول هر سازمانی باید در ابتدا نیازهای اولیه هر فرد را که شامل خوراک، پوشاک و... است برطرف و در ردههای بعدی میتواند آن کارمند را خوشحال کند. بهصورت کلی خوشحال کردن هر کارمندی مستلزم این موضوع است که در ابتدا نیازهای اولیه آن کارمند ارضا شده باشد و سازمان به آنها پاسخ درستی داده باشد.
خوشحالسازی، نیاز دوم هر کارمند
او میافزاید: در بسیاری از سازمانهای ایرانی، به نیاز اولیه کارمندان پاسخ مناسبی داده نمیشود و به همین دلیل نیاز خوشحالسازی سازمان در اولویت قرار نمیگیرد و برخی از سازمانها در راستای خوشحالسازی کارمندان به ما مراجعه میکنند اما با بررسیهایی که این مجموعه از سازمان مراجعهکننده انجام میدهد متوجه این موضوع میشویم که آن سازمان متأسفانه نتوانسته به نیازهای اولیه کارمندان خود پاسخ مناسبی دهد و میتوان اظهار داشت که سازمان نیازهای اولیه کارمندان خود را برآورده نمیکند؛ چون این موضوع دغدغه سازمان نیست و توجهی به کارمندان خود نمیکند؛ به همین دلیل کارمندان این سازمان از هیچ طریقی خوشحال نمیشوند؛ چون حقوق آنها یا با تأخیر داده میشود یا مبلغ پایینی است که نیازهای آن کارمندان را ارضا نمیکند.
با توجه به این موضوع رنگی رنگی در سازمانهایی فعالیت میکند که کارکنان آن سازمان ایرانی در حد معقولی از سازمان رضایت دارند یا شرکتهای خارجی که در ایران فعالیت میکنند و مدیریت آنها از خارج ایران کنترل میشود؛ بهعنوان نمونه شرکتی مانند الجی در ایران از این دسته شرکتهاست که مدیریت آن از خارج از ایران کنترل میشود و بهخوبی به نیازهای اولیه کارمندان خودپاسخ میدهد و در راستای خوشحالسازی اقداماتی انجام میدهد. بهعنوان نمونه دیگر شهرداری تهران بهتازگی رویدادی را برگزار کرد که در آن افرادی که در حوزه محیطزیست قصد راهاندازی کسبوکاری داشتند به آنجا دعوتشده بودند و از طریق مجموعه ما برای آنها بستههایی تهیه و به این افراد ارائه شد یا چندی پیش به مناسبت روز کودک هدایایی برای فرزندان کارمندان شرکت الجی تهیه و برایشان ارسال شد. از طرفی NGOهایی نیز مخاطب مجموعه ما هستند که برای آنها نیز اقداماتی انجام میشود.
شناسایی نیازهای سازمانی
یعقوبی میگوید: مجـــموعــه مـا بیشـتر در راستای خوشحالسـازی به سازمانها و مخصوصاً مدیـران مشــاوره میدهد و شرکتهایی که مخاطب ما هستند، واحد منابع انسانی یا روابط عمومی با دغدغه خوشــحالســازی کارمندان سازمان را دارند که سرویسهایی را از مجموعه ما میخواهد. بهصورت کلی مدیر منابع انسانی هر سازمانی این وظیفه خطیر را دارند که رضایت کارمندان سازمان را تأمین کند و چون معمولا این واحد تمامی اطلاعات کارمندان خود را دارد، به نیازهای کارمندان سازمان واقف است و در راستای آن نیازها از مجموعه ما کمک میگیرد. از طرفی اگر سازمانی از نیازهای کارمندان خود مطلع نباشد، ما پرسشنامههایی را طراحی میکنیم و از طریق این پرسشنامه نیازهای کارمندان آن سازمان را شناسایی میکنیم و در راستای آن نیازها پیشنهادهایی برای خوشحالسازی سازمان به آنها ارائه میدهیم.
او بیان میکند: از دیگر اقداماتی که در راستای خوشحالسازی یک سازمان میتوان انجام داد این موضوع است که تابلو اعلاناتی را در سازمان نصب کرد و هر هفته روی آن جملات تأثیرگذاری گذاشت یا اینکه روی میز کار کارمندان اقداماتی را انجام داد که تنوعی برای آنها
باشد. از طرفی میتوان برای هر سازمانی خبرنامهای تهیه کرد که در آن محتویاتی در راستای خوشحالسازی کارمندان اعمال کرد و حتی این خبرنامه نیز باید براساس نیاز کارمندان آن سازمان تهیه شود.
یعقوبی در پایان اظهار میکند: مجموعه رنگیرنگی در راستای خوشحالسازی اقداماتی انجام میدهد و این سرویس را در قسمتهای مختلفی به مشتریان ارائه میدهد. در قسمت عمومی مجله آنلاینی است که رنگیرنگی در تلاش است از طریق این مجله جزییات شادی را به زندگی افراد اضافه کند.
در بخش دیگری، این مجموعه در قسمت مدارس مشغول به فعالیت است که در تلاش است بهجای جوایزی مانند جامدادی، کیف و. . . به دانشآموزان، محصول خلاقتری را با همان هزینه تهیه کند؛ بهعنوان نمونه در مدرسهای بهجای جامدادی به دانشآموزان گلدانی داده شد که به واسطه آن دانشآموزان آموزش دیدند که چگونه این گل را پرورش دهند و حتی آموزش کاشت این گل نیز به آنها آموزش داده شد و کودکان و نوجوانان از سنین پایین با این موضوع آشنا شدند.