یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانکمرکزی بدون پرداخت یک ریال، پول خریداران خودرو را جمع کرد اما نه خودروساز و نه مردم رنگ تسهیلات 25 میلیونی را نخواهند دید. عطاءالله حکیمی در گفتوگو با ایسنا گفت: دولت لطف کرد و به تعهد خود به خودروسازان به نحو احسن عمل کرد. نماینده مردم رودبار در مجلس افزود: وزارت صنعت خودروهای بیکیفیت انبار شده را به مردم قالب کرد، این وزارتخانه در حالی فروش110هزار دستگاه انواع خودرو را به شیوه جدید به مردم فروخت که این شیوه از نظر علم اقتصاد کاملا غلط است، چراکه اگر قرار بر حمایت از صنعت خودروسازی بود باید خودروساز حمایت میشد، نه مصرفکننده.
وی 3000 میلیارد تومان تسهیلات خرید خودرو را در بحث تبادلات بانکی یک اعتبار دانست و توضیح داد: چرا وزارت صنعت تسهیلات 25 میلیون تومانی را درست بعد از تشکیل کمپین نخریدن خودروی داخلی وضع کرد؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت با ایده پرداخت تسهیلات ارزانقیمت خرید خودرو دست در جیب مردم کرد و خودروهای فاقد ایمنی و کیفیت را به مردم فروخت. این وزارتخانه صرفا یک خط اعتباری تعریف کرده است که نه تولیدکننده و نه مصرفکننده رنگ پول را نخواهند دید. این اعتبار در قالب اسناد بانکی از بانک مرکزی به خودروسازان رد و بدل میشود اما دین این تسهیلات به گردن مصرفکنندگان میماند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: دولت در این طرح هیچ پولی به اقتصاد تزریق نمیکند بلکه از طریق پیشپرداخت دریافتی اقساط خودرو ازجامعه پول هم جمع میکند. حکیمی تسهیلات خرید خودرو را موجب افزایش کیفیت خودروهای ایرانی ندانست و افزود: وزارت صنعت با اختصاص این تسهیلات امتیاز ویژهای را به خودروسازان داد، درحالیکه صنایع فولادسازی که مواد اولیه شرکتهای خودرویی را تأمین میکند نیاز شدید به منابع مالی دارد. وزارت صنعت و بانک مرکزی باید پاسخ دهند چرا تسهیلات مشابهی برای تأمین مایحتاج ضروری زندگی مثل خرید یا اجاره مسکن برای زوجهای جوان پیشبینی نکردند؟
نماینده مردم رودبار در مجلس تأکید کرد: وزارت صنعت زمانی میتواند ادعا کند که تسهیلات خرید خودرو میتواند روی کیفیت تولیدات خودروسازان اثر مثبت بگذارد که خودروسازان خطوط تولید را لااقل در حد تولید خودروی اوپتیما ارتقا دهندT در غیراین صورت هیچ تأثیر کیفی بر تولیدات داخلی نخواهد داشت.