توجه به حضور در عرصههای بینالمللی و ارائه خدمات کامل بازاریابی و تبلیغاتی راز موفقیت شرکتهای موفق تبلیغاتی بوده است اما آنچه در قرن گذشته باعث شکلگیری و پیشرفت شرکتهای تبلیغاتی میشد، بهوجود آمدن شرکتهایی بود که پایههای آن را شرکتهای موفق اما کوچکتر تشکیل میدادند. در حقیقت اساس شراکت با دیگر افراد که دارای قابلیتهای مکمل بودند، پوششدهنده ضعفهای احتمالی شرکتهای پایین دست بود و شاید بتوان گفت راز ماندگاری اکثر شرکتهای تبلیغاتی بزرگ براساس همین فرهنگ کار و تجارت است؛ آنچه ما نه تنها در شرکتهای تبلیغاتی داخلی بلکه در سایر کسبوکارها هم مشاهده نمیکنیم. شاید در فرهنگ کسبوکار توسعهیافته همراهی با رقبای قدرتمند و تسهیم دانش و تکنولوژی با آنان مسیر بهتری برای ادامه حیات و رشد اقتصادی باشد.
در ادامه بررسی شرکتهای تبلیغاتی مطرح دنیا، این بار به شرکت تبلیغاتی دیدیبی(DDB) میپردازیم. «بیل برنبَچ»(Bill Bernbach) و «ند دُویل» (Ned Doyle)، هر دو در شرکت تبلیغاتی قدیمی «گِرِی»(Grey Advertising) مشغول به کار بودند. در سال 1949 آنها با جدایی از شرکت خود با شخصی به نام «مک دین» (Mac Dane) یک تیم را تشکیل دادند و شرکت تبلیغاتی کوچکی را در منهتن تاسیس کردند و بدین صورت اساس شرکت تبلیغاتی «دویل دین برنبچ» یا به اختصار «دیدیبی» پایهگذاری شد. همانگونه که در مقدمه نیز اشاره شد همکاری این سه نفر بهصورت مکمل یکدیگر قدرت این شرکت کوچک را مضاعف کرد. دین بیشتر به کارهای مدیریتی میپرداخت، دویل بیشتر توجهش را به ارتباط با مشتریان اختصاص میداد و بربنچ همچون موتور خلاقیت آژانس به نوشتن و ساخت تبلیغات میپرداخت.
از نکات جالب توجه در مراحل ابتدایی شکلگیری شرکت، حضور تنها 13 پرسنل در این شرکت بود. جالبتر اینکه این شرکت کار خود را با مشتریان کوچک و با بودجه محدود و برای کالاهای کمتر شناخته شده آغاز کرد اما همانطور که میدانیم به یکی از تاثیرگذارترین شرکتهای تبلیغاتی تاریخ تبدیل شد. در عرض مدت زمان کوتاهی دیدیبی بهعنوان یک آژانس تبلیغاتی شیک و صاحب سبک مطرح شد. ساخت شعارهای تبلیغاتی خلاق و همراه با شوخطبعی خاص، سبکی نوین را در این زمینه در مقابل تبلیغات خشک و بیانعطاف گذشته بهوجود آورد. مثلا در سال 1960 آژانس، کار یک مشتری را که در کسبوکار خود جایگاه دوم را داشت، بهدست گرفت و برنبچ، این شعار را برای آن ساخت: «We Try Harder Because We›re Number 2.» ما سختتر کار میکنیم، چون ما شماره2 هستیم. اما شاید خاطره انگیزترین شعار تبلیغاتی مربوط است به فولکس واگن: «Think Small,»
موفقیت شرکت، راه را همچون رقبایش برای جهانی شدن همواره کرد. افتتاح شعب مختلف و ارائه خدمات بازاریابی و تبلیغاتی به نزدیک به 1200 مشتری محلی و بینالمللی در 75 کشور جهان – در 183 دفتر - نشان از قدرت کم نظیر «دیدیبی» دارد. مشتریان ممتاز این شرکت عبارتند از مک دونالد، سوبارو، فولکس واگن، بیامدبلیو، مایل (Maille)، فیلیپس، الکترولوکس، سامسونگ، آمازون و تله کام.
تبلیغ منتخب
شاید بهترین شرح بر این تبلیغ سکوت باشد. تبلیغ جذاب، دیدنی و شنیدنی! برای طعمدهنده و افزودنی مایل (Maille). در این شاهکار تبلیغاتی بهقدری گفتار متن و موسیقی هماهنگ و در خدمت اثر است که تاثیرگذاری آن را به بالاترین سطح میرساند. تصویربرداری بیبدیل در این تبلیغ نیز جزو نکات مثبت این تیزر است. اما شاید برجستهترین نکته این تبلیغ تلویزیونی شعار تبلیغاتی آن است. موسیقی ایجاد شده در تکرار حرف «میم» در سه کلمه meals ,Maille, Memories بسیار شنیدنی است و اسلوگان یاد شده را در ذهن و قلب مشتری حک میکند.
هرچند این حرکت زیبا شاید از شرکتی که بنیانگذار ساخت شعارهای تبلیغاتی جذاب است کار بعیدی نیست. این تبلیغ زیبا به ما میآموزد که با خلاقیت، بکارگیری درست عناصر بصری و شنیداری میتوان با سادهترین نماها (یک میز غذا) تبلیغی تاثیرگذار و درخدمت کمپین ارائه کرد. (برای مشاهده این تبلیغ زیبا میتوانید از کد درج شده استفاده کنید.)
* ارتباط با کارشناس: www.alijah.ir