رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامهای به حجتالاسلام روحانی رئیسجمهور و رئیس شورایعالی امنیت ملی، با اشاره به بررسیهای دقیق و مسئولانه برجام در مجلس شورای اسلامی و شورایعالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی را درخصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تاکیدات و الزامات نه گانه در اجرای برجام، مصوبه شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند. در این نامه حضرت آیت الله خامنهای پیگیری همهجانبه اقتصاد مقاومتی، تقویت تولید ملی، جلوگیری از واردات بیرویه و پرهیز از واردات مواد مصرفی از آمریکا پس از برداشته شدن تحریمها را مورد تأکید قرار دادند.
در نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهوری آمده است:
اكنون كه موافقتنامه موسوم به برجام پس از بررسیهای دقیق و مسئولانه در مجلس شورای اسلامی؛ كمیسیون ویژه و دیگر كمیسیونها و نیز در شورای عالی امنیت ملی سرانجام از مجاری قانونی عبور كرده و در انتظار اعلام نظر اینجانب است، لازم میدانم نكاتی را یادآور شوم تا جنابعالی و دیگر دستاندركاران مستقیم و غیرمستقیم آن، فرصتهای كافی برای رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه كشور در اختیار داشته باشید.
1- پیش از هر چیز لازم میدانم از همه دستاندركاران این فرآیند پرچالش، در همهدورهها از جمله هیات مذاكرهكننده اخیر كه در توضیح نقاط مثبت و در اصل تثبیت آن نقاط همه سعی ممكن خود را به كار بردند و نیز از منتقدانی كه با ریزبینی قابلتحسین، نقاط ضعف آن را به همه ما یادآور شدند و مخصوصا از رئیس و اعضای كمیسیون ویژه مجلس و نیز از اعضای عالی مقام شورای عالی امنیت ملی كه با درج ملاحظات مهم خود برخی از نقاط خلأ را پوشش دادند و سرانجام از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی كه با تصویب طرحی محتاطانه، راه درست اجرا را به دولت ارائه كردند و نیز از رسانه ملی و نویسندگان مطبوعات كشور كه با همه اختلافنظرها در مجموع، تصویر كاملی از این موافقتنامه در برابر افكار عمومی نهادند، قدردانی خود را اعلام دارم. این مجموعه پرحجم كار و تلاش و فكر در مسئلهای كه گمان میرود از جمله مسائل به یاد ماندنی و عبرتآموز جمهوری اسلامی باشد، در خور تقدیر و مایه خرسندی است. به همین دلیل با اطمینان میتوان گفت كه پاداش الهی برای این نقشآفرینیهای مسئولانه، مشتمل بر نصرت و رحمت و هدایت ذات حضرت حق خواهد بود انشاءالله، زیرا وعده نصرت الهی در برابر نصرت دین او تخلف ناپذیر است.
2- جنابعالی با سابقه چند دهه حضور در متن مسائل جمهوری اسلامی طبعا دانستهاید كه دولت آمریكا در قضیه هستهای و نه در هیچ مسئله دیگری، در برابر ایران رویكردی جز خصومت و اخلال در پیش نگرفته و در آینده هم بعید است جز این روش عمل كند. اظهارات رئیسجمهور آمریكا در دو نامه به این جانب مبنی بر اینكه قصد براندازی جمهوری اسلامی را ندارد، خیلی زود با طرفداری اش از فتنههای داخلی و كمك مالی به معارضان جمهوری اسلامی، خلاف واقع از آب درآمد و تهدیدهای صریح وی به حمله نظامی ـ و حتی هستهای كه میتواند به كیفر خواست مبسوطی علیه وی در دادگاههای بینالمللی منتهی شود ـ پرده از نیت واقعی سران آمریكا برداشت. صاحبنظران سیاسی عالم و افكار عمومی بسیاری از ملتها به وضوح تشخیص میدهند كه عامل این خصومت تمامنشدنی، ماهیت و هویت جمهوری اسلامی ایران است كه برخاسته از انقلاب اسلامی است. ایستادگی بر مواضع بر حق اسلامی در مخالفت با نظام سلطه و استكبار، ایستادگی در برابر زیاده طلبی و دستاندازی به ملتهای ضعیف، افشای حمایت آمریكا از دیكتاتوریهای قرون وسطایی و سركوب ملتهای مستقل، دفاع بیوقفه از ملت فلسطین و گروههای مقاومت میهنی، فریاد منطقی و دنیاپسند بر سر رژیم غاصب صهیونیست، قلمهای عمدهای را تشكیل میدهند كه دشمنی رژیم ایالاتمتحده آمریكا را ضد جمهوری اسلامی، برای آنان اجتناب ناپذیركرده و این دشمنی تا هنگامی كه جمهوری اسلامی با قدرت درونی و پایدار خود، آنان را مأیوس كند ادامه خواهد داشت.
چگونگی رفتار و گفتار دولت آمریكا در مسئله هستهای و مذاكرات طولانی و ملالآور آن نشان داد كه این نیز یكی از حلقههای زنجیره دشمنی عنادآمیز آنان با جمهوری اسلامی است. فریبكاری آنان در دوگانگی میان اظهارات اولیه آنان كه با نیت قبولمذاكره مستقیم از سوی ایران انجام میشد، با نقض عهدهای مكرر آنان در طول مذاكرات دو ساله و همراهی آنان با خواستههای رژیم صهیونیستی و دیپلماسی زورگویانه آنان در رابطه با دولتها و مؤسسات اروپایی دخیل در مذاكرات، همه نشاندهنده آن است كه ورود فریبكارانه آمریكا در مذاكرات هستهای، نه با نیت حل و فصل عادلانه، كه با غرض پیشبرد هدفهای خصمانه خود درباره جمهوری اسلامی صورت گرفته است.
بیشك حفظ هوشیاری نسبت به نیات خصمانه دولت آمریكا و ایستادگیهایی كه بر اثر آن در طول مسیر مذاكرات از سوی مسئولان جمهوری اسلامی به كار رفت، توانست در موارد متعددی از ورود زیانهای سنگین جلوگیری كند. با این حال، محصول مذاكرات كه در قالب برجام شكل گرفته دچار نقاط ابهام و ضعفهای ساختاری و موارد متعددی است كه در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظهبهلحظه، میتواند به خسارتهای بزرگی برای حال و آینده كشور منتهی شود.
3- بندهای نهگانه قانون اخیر مجلس و ملاحظات دهگانه ذیل مصوبه شورای عالی امنیت ملی، حاوی نكات مفید و مؤثر است كه باید رعایت شود، با این حال برخی نكات لازم دیگر نیز هست كه همراه با تأكید بر تعدادی از آنچه در آن دو سند آمده است، اعلام میشود.
اولاً: از آنجا كه پذیرش مذاكرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانه اقتصادی و مالی صورت گرفته و اجرایی شدن آن در برجام به بعد از اقدامهای ایران موكول شده، لازم است تضمینهای قوی و كافی برای جلوگیری از تخلف طرفهای مقابل، تدارك شود، كه از جمله آن اعلام كتبی رئیسجمهور آمریكــا و اتحادیه اروپا مبنی بر لغو تحریمها است. در اعلام اتحادیه اروپا و رئیسجمهور آمریكا باید تصریح شود كه این تحریمها بهكلی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر اینكه ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به منزله نقض برجام است.
ثانیاً: در سراسر دوره هشت ساله وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانهای (از جمله بهانههای تكراری و خودساخته تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یك از كشورهای طرف مذاكرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه مجلس اقدامهای لازم را انجام دهد و فعالیتهای برجام را متوقف كند.
ثالثا: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدی آمده است، تنها هنگامی آغاز خواهد شد كه آژانس پایان پرونده موضوعات حال و گذشته (pmd) را اعلام کند.
رابعا: اقدام در مورد نوسازی كارخانه اراك با حفظ هویت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد كه قرارداد قطعی و مطمئن درباره طرح جایگزین و تضمین كافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.
خامسا: معامله اورانیوم غنی شده موجود در برابر كیك زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد كه قرارداد مطمئن در این باره همراه با تضمین كافی منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور باید به تدریج و در دفعات متعدد باشد.
سادسا: مطابق مصوبهمجلس، طرح و تمهیدات لازم برای توسعه میانمدت صنعت انرژی اتمی كه شامل روش پیشرفت در مقاطع مختلف از هماكنون تا 15 سال و منتهی به 190 هزار سو است، تهیه و با دقت در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود. این طرح باید هرگونه نگرانی ناشی از برخی مطالب در ضمائم برجام را برطرف كند.
سابعا: سازمان انرژی اتمی، تحقیق و توسعه در ابعاد مختلف را در مقام اجرا بهگونهای ساماندهی كند كه در پایان دوره هشت ساله هیچ كمبود فناوری برای ایجاد غنیسازی مورد قبول در برجام وجود نداشته باشد.
ثامنا: توجه شود كه موارد ابهام سند برجام، تفسیر طرف مقابل مورد قبول نیست و مرجع، متن مذاكرات است.
تاسعا: وجود پیچیدگیها و ابهامها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلفات و فریبكاری در طرف مقابل بهویژه آمریكا، ایجاب میكند كه یك هیات قوی و آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت كارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شده است، تشكیل شود. تركیب و وظایف این هیات باید در شورای عالی امنیت ملی تعیین و تصویب شود.
با توجه به آنچه ذكر شد، مصوبه جلسه 634 مورخ 94/5/19 شورای عالی امنیت ملی با رعایت موارد یاد شده تأیید میشود. در خاتمه همانطور كه در جلسات متعدد به آن جناب و دیگر مسئولان دولتی یادآور شده و در جلسات عمومی به مردم عزیزمان گوشزد كردهام، رفع تحریمها هرچند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران كار لازمی است، لیكن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات كنونی جز با جدی گرفتن و پیگیری همهجانبه اقتصاد مقـاومتی میسر نخـواهد شـد. امیـد است كه مراقبت شود كه این مقصود با جدیت تمام دنبــال شود و بهخصوص به تقویت تولید ملی توجه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت کنید كه وضعیت پس از برداشته شدن تحریمها، به واردات بیرویه نینجامد و بهخصوص از وارد كردن هرگونه مواد مصرفی از آمریكا جدا پرهیز شود.