آگهی های تبلیغاتی شرکت های خودروسازی در ایران ویژگی های منحصربه فردی برای خود دارند. در اکثر آنها تصویری از محصول برند به صورت بزرگنمایی شده کنار یکسری از اطلاعات مشخص به نمایش گذاشته می شود. این ویژگی های مشترک باعث شده مخاطبان به راحتی نتوانند آگهی برندی را از برند دیگر تفکیک کنند.در نتیجه آگهی ای که از این ویژگی های مشترک استفاده نکرده باشد، فورا به چشم مخاطبان خواهد آمد.
چند وقتی است که شرکت پرشیا خودرو آگهی محیطی اکران کرده که در آن از تصویر ماشین استفاده نکرده و گروه ایده پردازی برای رساندن پیام تبلیغاتی شان از المان آچار بهره برداری کرده اند. این آگهی با هدف معرفی خدمات ویژه ای است که پرشیا خودرو قرار است به دارندگان محصولات برند BMW ارائه دهد.
این آگهی محیطی از جنبه هایی مانند طراحی و نحوه پیام رسانی قابل بررسی است که «فرصت امروز» به همین منظور گفت وگویی را با کیانوش هاتفی، مدیر ایده پردازی و مشاور تبلیغاتی و امیرعباس کمالی، مدیر آژانس تبلیغاتی بلندگو مجری طرح آگهی محیطی برند پرشیا خودرو داشته که در ادامه می خوانید.
تبلیغ خلاقی که پیام را آسان به مخاطب منتقل می کند
کیانوش هاتفی، مدیر ایده پردازی و مشاور تبلیغاتی درباره آگهی محیطی پرشیا خودرو می گوید: تبلیغ موفق، تبلیغی است که علاوه بر خلاقیت اجرا شده در آن، پیام را نیز راحت و آسان به مخاطب منتقل کند. اگر آگهی تبلیغاتی سرشار از خلاقیت باشد ولی مخاطب آن را درک نکند، هیچ دستاوردی برای برند به همراه نخواهد داشت. با این مقدمه در مورد آگهی پرشیا خودرو باید بگویم که آگهی مورد نظر هم از لحاظ پیام رسانی به مخاطب و هم از لحاظ زیباشناختی و تصویری جالب توجه است.
البته قبل از برند پرشیا خودرو، برندهای زیادی سراغ اجرا و اکران آگهی هایی با مضمون خدمات پس از فروش رفته اند و حتی مواردی را می توان مثال زد که از المان آچار برای ایده پردازی و پیام رسانی استفاده کرده اند اما این المان در آگهی پرشیا خودرو درست و بجا و متناسب با هدف استفاده شده است و فقط برند نخواسته در جهت موضوع اصلی آگهی یعنی خدمات پس از فروش از آن بهره برداری کند. آچار به سرعت تعمیرات و خدمات فنی حوزه خودرو را در ذهن مخاطب تداعی می کند و این تداعی به مخاطب کمک خواهد کرد که پیام را راحت تر درک کند.
استفاده از المانی آشنا در آگهی تبلیغاتی
هاتفی می گوید: همکاری با برندهای حوزه خودرو سخت است. چون اکثرا تمایل دارند که از تصویر خودرو با شکل بزرگنمایی شده در آگهی استفاده کنند ولی در این آگهی این اتفاق نیفتاد و همین موضوع باعث تفکیک آن از مابقی آگهی های این حوزه شده است. از این جهت باید به گروه تبریک گفت که توانسته اند برند را متقاعد کنند از تصویر خودروی BMW در طرح آگهی استفاده نکند. این روند حرکتی که باعث خلق یک تصویر مینیمال شده است، مخاطب را به سرعت جذب آگهی خواهد کرد.
خودروی BMW المان های مشخص و آشنای زیادی دارد و اگر دقت کرده باشید، در اکثر تبلیغات این خودرو از آرم این برند استفاده می شود اما در آگهی پرشیا خودرو از آرم استفاده نشده و گروه از تصویر جلوی پنجره BMW استفاده کرده اند که این موضوع نیز به جذابیت بیشتر آگهی کمک کرده است.
این شیوه اجرا به مخاطبان اصلی برند BMWمی گوید که برند مورد علاقه شما، آنقدر آشناست که نیازی به استفاده از آرم نیست و تمامی قطعات برای بسیاری از افراد قابل شناسایی و تشخیص است. رنگ طلایی آچار و تلفیق تصویر جلوی پنجره با آن نیز تصویر جالبی را شکل داده است. رنگ پس زمینه آگهی نیز برگرفته از رنگ برند ماشینی است که پرشیا خودرو قرار است به مشتریان خدمات ارائه دهد.
هدف آگهی مشتریان بالفعل برند است
هاتفی در مورد گروه مخاطبان این آگهی می گوید: تصویر آگهی بیشتر مشتریان بالفعل برند پرشیاخودرو را هدف قرار داده است و مخاطبان نیز با دیدن آگهی احساس خواهند کرد که خدمات مخصوص این دسته از مشتریان است. شاید آدرس وب سایت مابقی مخاطبان را کنجکاو به دریافت اطلاعات بیشتر کند ولی خود آگهی همگی دارندگان خودروی BMW را هدف قرار نداده است.
البته هدف قرار دادن چندین گروه مخاطب در یک آگهی شیوه راحتی نیست و ناخودآگاه یکی از گروه ها بر مابقی برتری پیدا می کند. اما این آگهی حتما کسانی را که قصد خرید BMW دارند ترغیب به خرید از پرشیاخودرو خواهد کرد. چون مخاطبان ایرانی در حین خرید کالا سعی می کنند از برندی خرید کنند که خدمات پس از فروش بهتری دارد.
حال وقتی مخاطب آگهی را ببیند، این موضوع را حین خرید درنظر خواهد گرفت. هاتفی می گوید: پرشیا خودرو قرار است خدمات خودرو را طی سال و 365 روز به مشتریانش ارائه کند. در شعار آگهی نیز به این موضوع اشاره شده ولی تصویر آگهی نکته ای در این باره نمی گوید که اگر این موضوع در تصویر نیز به گونه ای نشان داده می شد، بهتر بود. در مجموع آگهی با تمام سادگی پیام را راحت به گروه مخاطبان این برند منتقل می کند. آگهی تصویر لوکسی را به نمایش گذاشته که متناسب با گروه مخاطبان برند BMW است.
تبلیغ برای برندی لوکس
امیرعباس کمالی، مدیر آژانس تبلیغاتی بلندگو و مجری طرح آگهی محیطی برند پرشیا خودرو درباره آن می گوید: برند پرشیا بزرگ ترین فروشنده و ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرویBMW در ایران است و قرار است به مشتریانی که خودروهای BMW را استفاده می کنند، خدمات ویژه ای در طول 365 روز سال ارائه دهد.
این خدمات به شیوه های مختلف و به صاحبان خودروهای BMW مخصوصا مشتریان پرشیاخودرو ارائه خواهد شد. با توجه به اینكه صاحبان این خودروها معمولاً حساسیت و نوعی وسواس خاص نسبت به دریافت سرویس خوب و ایده آل برای خودروهای خود دارند، پرشیا خودرو با راه اندازی این كمپین و آگاه سازی ارائه خدمات متفاوت خود، نه تنهاBMW داران را هدف قرارداده، بلكه نظر و توجه مشتریان بالقوه ای كه قصد خرید خودروهای لوكس برندهای دیگر را دارند نیز به برند و خدمات خود جلب خواهد کرد.
گروه مخاطبان آگهی تبلیغاتی
کمالی درباره گروه مخاطبان این آگهی می گوید: پرشیا خودرو در ارائه این خدمات با سه دسته از مشتریان روبه رو است؛ دسته اول کسانی که از خود پرشیا خودرو اتومبیل BMWخریداری کرده اند. دسته دوم کسانی که از رقبای پرشیا خودرو BMW خریداری کرده اند و دسته سوم کسانی که در بازار آزاد محصولات را خریداری و استفاده می کنند.
به هرحال برخی مشتریان بالقوه نیز شاید روزی به سمت خرید محصولات BMW بروند و در راستای آن نیاز به خدمات داشته باشند. بنابراین در مرحله ایده پردازی سعی کردیم تمامی مشتریان و اهداف موجود در بریف را پوشش دهیم.
آچار طلایی المان اصلی آگهی
کمالی می گوید: BMW خودروی لوکسی است که نیاز به سرویس و نگهداری درست دارد و این موضوع دغدغه بزرگی برای صاحبان این خودرو محسوب می شود. کسانی که از این برند استفاده می کنند، در تلاش برای دستیابی و دریافت بهترین و ایده آل ترین خدمات پس از فروش و سرویس خودروی خود هستند.
پس در جلسه ایده پردازی از این نگرش مصرف كننده خط طراحی هسته پیام كمپین را گرفته و ایده اصلی را بر پایه خدمات طلایی و متمایز پرشیا خودرو در تمامی روزهای سال پایه ریزی كردیم. شعار كمپین «٣٦٥ روز پشتیبانی طلایی» انتخاب شد و از آچار طلایی به عنوان المان تصویری این تبلیغ استفاده و سعی کردیم پیام آگهی را کوتاه و ساده به مخاطبان منتقل کنیم.
اکران محدود آگهی به خاطر گروه مخاطبان خاص آن
کمالی درباره رسانه های استفاده شده برای اکران طرح آگهی برند پرشیا خودرو می گوید: مخاطبان محصولات BMW فراگیر و از نظر تعداد زیاد نیستند. به همین دلیل ابتدا سعی شد از طریق وب سایت شرکت و بعد رسانه های اجتماعی طرح اکران شود.
در آینده به احتمال زیاد طرح به صورت محدود در رسانه های محیطی اکران خواهد شد. در انتخاب رسانه سعی شده دقت زیادی صورت بگیرد، چون به هرحال تعداد محدودی مخاطب محصول هستند و این مخاطبان معمولاً در مناطق بالای شهر سکونت دارند. به همین دلیل از رسانه های محیطی این مناطق بهره برداری خواهد شد. پرشیا خودرو تصمیم دارد که خدمت خود را در قالب این کمپین تا پایان سال ادامه دهد. فعلاً برای شروع یک طرح برای این کمپین طراحی شده است.
ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com