یک شرکت بریتانیایی طبقهبندی نامهای تجاری، اخیرا لیستی از قدرتمندترین برندهای جهان را از نقطه نظر بازاریابی و با در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند صداقت، تبلیغات، سرمایهگذاری در بازار، رضایت کارکنان و شهرت شرکت مورد نظر منتشر کرده است. در حالی که لگو (Lego)، نام تجاری شرکت تولیدکننده اسباب بازی، به لطف نمایشهای انیمیشنی «ماجراجویی لگو»، به مقام اول رتبهبندی سال 2015 دست یافته بود، اما در سال 2016 توسط شرکت دیزنی، تحت تاثیر موفقیت آخرین «جنگ ستارگان» به کنار زده شد.
اورآل (Oréal)، تنها نام تجاری فرانسوی موجود در این دسته بندی، به سومین جایگاه این لیست دست یافت، که بعد از او، شرکت مشاورههای مالی و حقوقی پرایس واتر هاوس کوپرز (Pwc) و در رتبه پنجم گروه مشاوران آمریکایی مککینزی (McKinsey) قرار گرفتند. پس از آنها نایک (NIKE)، شرکت تولید و عرضهکننده لوازم ورزشی، سپس شرکت تولیدکننده محصولات بهداشتی جانسون (Johnson's) در مقام هفتم و کوکا کولا در جایگاه هشتم ثبت شدند.
مقامهای نهم و دهم به ترتیب به شبکه تلویزیونی ان بیسی (NBC) و گوگل تعلق گرفت. جای تعجب است که در این لیست، نامهای تجاری فراری (Ferrari)، ردبول (Red Bull) و حتی رولکس (Rolex) نیز به چشم نخوردند.
کسب مقام اول «جنگ ستارگان» به لطف رسانهها
نخستین باری است که شرکت دیزنی مقام اول را به خود اختصاص میدهد؛ موفقیتی که نشاندهنده قدرت این «صفحه نمایش بزرگ» و البته مجموعه گستردهای از فعالیتها است. در واقع، از اوایل دهه 90، شرکت آمریکایی پایهگذاری شده توسط والت دیزنی، سرمایهگذاریهای مختلفی را به خصوص در بازیهای ویدئویی (Disney Interactive) و رسانهها (با امکان خرید شبکه تلویزیونی ورزشی ESPN)، آغاز کرد.
هنگامی که در سال 2005، رابرت ایگر به سمت مدیریت شرکت والت دیزنی انتخاب شد، سرعت کسب درآمد افزایش یافت: خرید شرکت پیکسار (Pixar)، شرکت پویانمایی رایانهای آمریکایی به ارزش 7.4 میلیارد دلار، خرید کمپانی آمریکایی عرضهکننده کتابهای مصور مارول کامیکس (Marvel Comics) به ارزش 4.24 میلیارد دلار، . . . و تعیین کنندهترین سرمایهگذاری، با ارزشی بیش از 4 میلیارد دلار در شرکت آمریکایی تولیدکننده فیلم جنگ ستارگان، (Lucasfilm) لوکاس فیلم.
«جنگ ستارگان – نیروی بیدار»، نخستین فیلم از سری کهکشانی تحت نظارت دیزنی در دسامبر 2015 رکورد گیشهها را شکست. شرکت رتبهبندی نامهای تجاری، موفقیت فیلم «جنگ ستارگان» را به کمک فعالیت عظیم تبلیغاتی و بازاریابی صورت گرفته و همچنین با تبلیغات پر سروصدا حین انتشار آن، با ارزشی حدود 10 میلیارد یورو ارزیابی میکند. نخستین درسی که در وهله اول میتوان از این طبقهبندی فراگرفت این است که اگر میخواهید با نفوذترین نام تجاری در جهان باشید، سرمایهگذاری در سینما را انتخاب کنید!
* منبع: echos