اگر به تازگی مطبی باز کردهاید بدانید تخصص شما در تشخیص بیماری برای آنکه تعداد مراجعانتان را افزایش دهید کافی نیست. قرار نیست شما از بیماری مردم خوشحال شوید و دوست داشته باشید برای افزایش درآمدتان تعداد بیمارانتان افزایش یابد، کافی است برنامهریزی داشته باشید تا انبوهی از مردمان برای پیشگیری از وقوع بیماری به شما اعتماد کنند. برای پیشبرد این هدف، ضرورتی ندارد اقدامات روتین و تکراری برخی پزشکان را سرلوحه کارتان قرار دهید؛ اقداماتی نظیر وقت ندادن به بیماران برای آنکه وانمود کنید چقدر سرتان شلوغ است، معطل نگه داشتن بیمار و رفتارهایی از این قبیل.
شما یکی از حساسترین شغلها را در جهان دارید و اتفاقا در صدر گروههای درآمدی نیز مینشینید. همه جای دنیا پزشکان جزو پولدارترین قشرهای مردمند، اما چه کنید که این مطب، در قامت سازمانی منسجم و درست پیش برود و بتواند هم برایتان ثروت به ارمغان بیاورد و هم خوشنامی. اینها توصیههایی عمومی است برای پزشکان عمومی. مطمئن باشید علم شما نمیتواند ابزار کافی را برای اداره مطبتان در اختیارتان بگذارد و رشتهای تحت عنوان مدیریت مراکز بهداشتی و درمانی امروزه طرفداران زیادی در جهان دارد. شما از این علم در اداره مطبتان بهره ببرید.
چالش انتخاب منشی
در انتخاب منشی وسواس داشته باشید. مطب شما بدون منشی نمیتواند شرایط یک مطب واقعی را داشته باشد. بسیاری از پرستاران و بهورزان و بهیاران و کسانی که در این رشته تحصیل کردهاند، میتوانند منشی خوبی برای شما باشند. کسی را برای منشیگری مطبتان انتخاب کنید که اطلاعاتی عمومی راجع به بیماران و نحوه برخورد با آنها داشته باشد. قبل از آنکه بیماری وارد اتاق شما شود، از سوی منشی مورد سوالاتی کلی درباره سابقه بیماری و پرونده و... قرار گرفته باشد.
اگر شما دکتر عمومی هستید با انبوهی مراجعهکننده روبهرو خواهید بود. بدانید کسانی که به شما مراجعه میکنند شاید از یک سرماخوردگی ساده رنج ببرند یا بیماری مزمنی داشته باشند اما هر چه هست آمدهاند تا آرامش بگیرند. منشی شما باید تزریقات و پانسمان و سنجیدن فشار خون و. . . را بلد باشد. کافی است آپشنی را به مراجعهکنندگان ارائه دهید. بیمار قبل از ورود به اتاق شما هم روی وزنه رفته باشد و هم فشار خونش اندازه گرفته شده باشد. اینها اطلاعاتی است که برای هر مراجعهکنندهای مهم است. ثبت اینها در پرونده بیماران میتواند آرشیوی دقیق از وضعیت سلامت آنها پیشروی شما بگذارد. همین دو اقدام کافی است که آنها تفاوت شما را با سایر همکارانتان احساس کنند. در این حالت میتوانند مطمئن شوند اینجا جایی است که آرامش را به آنها هدیه میکند و نه احساس ترس و وحشت از بیماری را.
انتخاب مجله برای گذراندن وقت
در اغلب مطبها مجلههایی وجود دارد تا بیماران در زمان انتظار برای ملاقات با دکتر آن را مطالعه کنند. بسیاری از همکاران شما اما وسواسی روی این مجلهها ندارند. سعی کنید مجلههایی انتخاب کنید که به مراجعان شما پیام بهداشتی بدهد. درباره حوزه کاری شما، یعنی پزشکی عمومی باشد. توصیههای تغذیهای، توصیههایی برای زیباسازی پوست و. . . داشته باشد. به این ترتیب مراجعان شما تا هنگام دیدار وقت مفیدی را در مطب میگذرانند. از این روش میتوانید بهره کافی ببرید. اگر خودتان اهل نوشتن هستید، توصیههایتان را در بروشوری منتشر کنید و در دسترس بیمارانتان قرار دهید تا قبل از ورود به اتاقتان آن را مطالعه کنند. پزشکان عمومی با طیف وسیعی از مراجعهکنندگان روبهرو هستند؛ مرد و زن و پیر و جوان. شما باید اتاق انتظار را برای تمامی این گروهها آماده کنید.
بگذارید در اتاق انتظار زمان خوبی را بگذرانند. از گذاشتن یک دستگاه برای گرفتن آب و چای دریغ نکنید؛ چرا که همین امکان کوچک شما میتواند موهبتی بزرگ باشد برای کسی که به خاطر کسالت حال و روز خوشی ندارد و احوالش مساعد نیست. بسیاری از مطبها از باز گذاشتن سرویسهای بهداشتی پرهیز دارند. شما با کسانی سر و کار دارید که برای وقتگذرانی به مطبتان نیامدهاند. آنها به خاطر بیماری و کسالت ترجیح دادهاند از خانه بیرون بیایند تا شما را ملاقات کنند. باز بودن سرویس بهداشتی حسن فراوانی مخصوصا برای شما که پزشکی عمومی هستید دارد. مطمئن باشید اگر چند پیام بهداشتی بر در و دیوار سرویس بهداشتی بزنید، دیگر با معضل کثیف شدن بیش از حد این مکان نیز روبهرو نخواهید بود.
اعتمادسازی کنید
از منشی خود بخواهید حتی در مکالمات تلفنی جانب احتیاط را رعایت کند. اگر وقت شما پر است از بیمار بپرسد که آیا با موردی اورژانسی روبهرو است یا میتواند صبر کند. در این حالت اعتماد مراجعهکنندگان به شما بیشتر میشود و شمار آنها را افزایش میدهد. سعی کنید در اتاق انتظار مواردی درخصوص پیشگیری از بیماریها را به مراجعان یادآوری کنید. مثلا اگر مطمئن هستید فلان خوراکی خواصی انکارناپذیردارد، این را به اطلاع مراجعهکنندگان برسانید. در این صورت بهزودی مطب شما شلوغ خواهد شد. از موسیقی آرامش بخش غافل نشوید. اتاق انتظار جای خوبی برای گوش دادن به یک موسیقی ملایم است.
این ریلکسی خود میتواند بیماری را تحتالشعاع قرار دهد. با توجه به حوزه کاریتان به مراجعانتان گوشزد کنید که هر سال، با توجه به شرایطشان در چه دوره زمانی باید برای چکاپ و اطلاع از سلامتشان به شما مراجعه کنند. بیش از آنکه بر درمان متمرکز باشید بر پیشگیری متمرکز شوید تا هم شما از دیدن مراجعان سلامت خرسند شوید و هم آنها از شنیدن خبر سلامتیشان توسط شما مشعوف شوند. از منشی خود بخواهید به کسانی که 24 ساعت بعد باید به ملاقات شما بیایند زنگ بزند و زمان را با آنها چک کند. احتمال از دست رفتن وقت در این شیوه بسیار اندک است.