این خودروساز ژاپنی که در نیمه اول سال 2015 از رقیب آلمانی خودش فولکس واگن عقب مانده بود، طبق آمارهایی که به تازگی منتشر شد توانست رتبه نخست فروش در 9 ماهه اول سال را از آن خود کند. از ماه ژانویه تا ماه سپتامبر، درحالی شرکت تویوتا با فروش 7.49 میلیون خودرو در برابر فروش 7.43 میلیونی شرکت فولکس واگن از رقیب قدیمی خود پیشی گرفت که هنوز تأثیر ماجرای موتورهای تقلبی در این آمار لحاظ نشده است. هر دو گروه کاهش فروش مشابهی (1.5- درصد) را تجربه کردهاند. به خاطر رشد اقتصادی شکننده در کشور ژاپن، بازار فروش تویوتا در خانه خود با مشکلاتی مواجه شد.
فولکس واگن نیز از عملکرد ضعیف برخی از بازارها مانند چین و برزیل تا حدی از این اوضاع رنج میبرد. باید منتظر ماند و دید که در ماههای آینده تأثیر تقلب صورت گرفته در شرکت فولکس واگن تا چه اندازه برای این شرکت مخرب خواهد بود. پیش از این، خودروساز آلمانی اعتراف کرده بود که نرمافزارهای نصب شده روی 11 میلیون خودروی این شرکت، قادر به تحریف نتایج مربوط به آزمایشهای کاهش آلودگی بوده است. با این حال رئیس جدید این شرکت، ماتیاسمولر، گفته بود که کاهشی در رابطه با میزان تقاضا وجود نداشته است. به عقیده برخی مفسران، نمایندگیهای این شرکت با اعطای تخفیفهای هنگفتی به مشتریان، برای حفظ جایگاه فعلی خود تلاش میکنند.
آلمانیها برای نخستین بار بود که در نیمه نخست سال، با اختلافی 200 هزاری توانستند از ژاپنیها سکوی اول را پس گیرند. این دو در سال 2014 نیز رقابت شانه به شانهای داشتند.
اما پیشبینی میشود شرکت تویوتا باوجود مشکلات در کشور خود، قادر به حفظ این عنوان تا پایان سال خواهد بود. تویوتا با ساخت دو خودروی یاریس و پریوس، اولین بار در سال 2008 باوجود بحران مالی بینالمللی توانست بعد از 70 سال مقام نخست فروش در دنیا را که متعلق به خودروساز آمریکایی یعنی جنرال موتورز بود، تصاحب کند.
منبع: Affaires.lapresse.ca