تویوتا نخستین برند خودروساز است كه در بالاترین سطح، قرارداد حمایت مالی از بازیهای المپیك را امضا میكند. تویوتا قصد دارد بیشترین استفاده را از آن ببرد. این خودروساز ژاپنی بهعنوان اسپانسر سطح بالای بازیهای المپیك با امضای یك قرارداد به جمع برندهای جهانی حاضر در این باشگاه شامل مكدونالد، Dow، Acer، كوكاكولا، Atos، جنرالالكتریك، امگا، پاناسونیك، P&G، سامسونگ و Visa پیوست. بنا به شایعات منتشر شده در عوض پرداخت 83میلیون دلار هزینه حمایت مالی از این بازیها برای تبدیل شدن به یك نیروی محرك منحصر به فرد یا اسپانسر خودروساز در شركای اصلی كمیته بینالمللی المپیك، هیات رییسه تویوتا دورنمای یكسری اهداف بازاریابانه را برای یك توافق 10 ساله تا پایان سال 2024 ترسیم كردند.
مدیر كمیته بینالمللی المپیك، توماس بچ، آن را یك توافق برجسته در راستای اجرای دستور كار المپیك 2020 خواند، زیرا كانون توجه این شركت روی تحرك پایدار استوار است و تویوتا یكسری راهحلهای پایدار را برای جنبش كلی المپیك ارائه خواهد داد.
تویوتا با امضای یك قرارداد بلندمدت بهعنوان یك اسپانسر جهانی المپیك، امیدوار است این پلتفرم بتواند مسیر بازگشت جهانی آن را محكم كند. نمایش نوآوری این برند در حوزه پایداری شامل خودروهای هیدروژنی آن، تقویت اعتبار خود در عرصه حملونقل شهری و افزودن یك نوع هیاهو و هیجان بیشتر از سوی مدیرعامل این شركت، آكیو تویودا میشود.
تحت پرچم المپیك، تویوتا به تاكید مجدد روی ورزش و نقش آن در جمع كردن مردم دور هم میپردازد. این شركت خود را وقف ایجاد جهانی بهتر با تبلیغ ورزش با هدف دمیدن روح دوستی، اتحاد و بازی منصفانه میان مردم در طول بازیهای المپیك خواهد كرد. آكیو و تیم او شاید پس از پاناسونیك و بریجستون آخرین شركت ژاپنی باشند كه در راستای حمایت مالی از بازیهای المپیك گام بر میدارند. این قرارداد همچنین یك نقطه بازگشت برای تویوتا به شمار خواهد رفت كه از جنجال فراخوان آمریكا در سال 2010 و بلایای طبیعی مخرب ژاپن در سال 2011 ضربه خورد اما بازار خودرو هرگز تا این حد رقابتی نبوده است بنابراین تویوتا باید راههایی را برای باقی ماندن در این مبارزه چند ساله بر سر حجم فروش با جنرال موتورز و فولكس واگن بیابد.
تویوتا كه همچنین سابقه حمایت مالی از تیم ملی ایالات متحده آمریكا در بازیهای المپیك را در پرونده خود دارد، دخالت كاملی پس از بازیهای المپیك تابستانی 2016 ریودوژانیرو خواهد داشت كه در نتیجه زمینه میزبانی و ایفای یك نقش كلیدی در بازیهای تابستانی سال 2020 در توكیو را به وجود میآورد.
فعالیتهای ملی و جهانی این برند در المپیك استفاده منحصربهفرد از خودروهای تویوتا را در بر میگیرد. هیچكدام از دیگر خودروسازان بهعنوان اسپانسرهای برتر در طول روند اجرای این قرارداد 10 ساله پذیرفته نخواهند شد. در بازیهای المپیك تویوتا یكسری راهحل دیجیتال را برای جابهجایی در شهرهای پرجمعیت از جمله خودروهای بدون راننده عرضه میكند. برای رفع حل مشكل ترافیك در بازیهای المپیك، تویوتا قول معرفی محصولاتی نظیر اتومبیل سهچرخه، خودروی iRoad شبیه به اسكوتر و یكسری راهحلهای تازه را برای رفع چالش «جابهجایی اشخاص» در این مسابقات داده است. خودروی هیدروژنی Mirai تویوتا از بازیهای المپیك و همچنین دولت ژاپن حمایت میكند.
با امضای این قرارداد منحصر به فرد، تویوتا به مدیریت برای تحریم دیگر برندهای خودروساز میپردازد كه علاقه خاصی به بازیهای المپیك در آینده دارند. المپیك 2020 صحنهای مهم برای ژاپن جهت نمایش بازگشت خود از ركود دهه 1990 میلادی و همچنین رهایی از چالشهای بیسابقه پیش آمده بر سر راه غولهای صنعتی این كشور شامل هوندا، پاناسونیك و سونی است. تویوتا نیز قصد حضور روی این صحنه را دارد.