پرسش: تولیدکننده لوازم جانبی تلفن در تهران هستم که در یک سال گذشته سرمایهگذاری زیادی را در حوزه توسعه محصول و بازار خود انجام دادهام اما با این حال با سودآوری مناسبی همراه نبودهایم و به خوبی نتوانستهایم بازار مناسبی را برای خود کسب کنیم. با توجه به این شرایط از نظر شما شرکت ما دچار چه اشتباهاتی شده و چگونه میتوان از این اشتباهات پرهیز کرد؟
پاسخ کارشناس: بهصورت کلی سازمان شما سرمایهگذاری زیادی را برای تولید محصول انجام داده اما روی معرفی، بازاریابی و فروش سرمایهگذاری مناسبی را انجام نداده است. با توجه به این موضوع پیشنهاد میشود در ابتدای امر در راستای معرفی محصولات خود به بازار، بازاریابی و فروش بودجه مناسبی را تخصیص دهید.
یکی دیگر از اشتباهاتی که شرکت شما مرتکب شده، مشخص نشدن مزایای اصلی محصول و تمایزات آن است. با توجه به این موضوع باید مزیت رقابتی را برای محصولات خود در نظر بگیرید و از این طریق تمایزی را در بازار برای خود ایجاد کنید.
شاید ایراد کار اینجا باشد که تیم فروش شما ایمان راسخی به محصولات شما ندارد و این موضوع باعث شده در هنگام معرفی محصول به بازار دچار مشکلات جدی شوید. با توجه به این موضوع پیشنهاد میشود برای تیم فروش خود از دورههای آموزشی مختلف استفاده کرده و مزیت رقابتی محصولات خود را برای تیم فروش بازگو کنید. در صورت نیاز میتوانید در این موضوع از مشاوران فروش و بازاریابی استفاده و در این خصوص برنامهریزیهای مناسبی را اتخاذ کنید.
یکی از اشتباهات برخی از شرکتها این موضوع است که معمولا محصولات خود را روی مشتریان امتحان نمیکنند و صرفا خود شرکت بر این باور است که محصول مناسب و متمایزی را تولید کرده است. با توجه به این موضوع نیاز به تحقیقات بازار در شرکت شما بهشدت احساس میشود و از این طریق میتوانید مشتریان را به خوبی شناسایی کرده و به درک مناسبی از آنها دست پیدا کنید.