باندل کردن شیوهای از ارائه خدمات است که برخی از برندها از آن به جهت جلب رضایت مشتریانشان استفاده میکنند؛ شیوهای که اپراتور همراه اول به منظور اطلاعرسانی درباره آن به تازگی کمپینی را تحت عنوان «باندلینگ مودمهای نوترینوی همراه اول» اکران کرده است. برای این کمپین که در رسانههای دیجیتال منتشر شده است، سه آگهی طراحی شده است. سه آگهی مورد نظر تقریبا با یکدیگر همپوشانی دارند و با انتشار در رسانههای دیجیتال با بازخوردهای مختلفی روبهرو شدهاند. «فرصت امروز» به منظور بررسی کمپین تازه همراه اول به سراغ مصطفی مرادی، مدیرهنری و فعال عرصه تبلیغات رفته است.اشکان هاتف، مدیرخلاقیت کمپین «باندلینگ مودمهای نوترینوی همراه اول» نیز به نمایندگی از کل گروه اجراکننده به سوالات مختلفی پاسخ داده که در ادامه میخوانید.
استراتژی جالب توجه کمپین
مصطفی مرادی، مدیر هنری و فعال عرصه تبلیغات درباره کمپین تازه باندلینگ مودمهای نوترینوی همراه اول میگوید: ایده فروش محصولات به همراه خدمات مبحثی است که در بسیاری از کشورها اجرا میشود، مبحثی که معمولا در کشورمان به ندرت اتفاق میافتد. در این راستا مدت کوتاهی یک شرکت تولیدکننده تلفن همراه به منظور فروش برخی از محصولات خود با همکاری شرکت اپراتور همراه اول یکسری گوشی به همراه سیمکارت این اپراتور ارائه کردند.
به شکلی که مشتری فقط هزینه گوشی را پرداخت میکرد و هزینه سیمکارت به او تخفیف داده میشد.باندل کردن و فروختن گوشی تلفن به همراه سیمکارت باعث میشد محصولی که کمتر به فروش میرسید، با استقبال بیشتری روبهرو شود. حال اپراتور همراه اول مجددا به تازگی مودمها و اشتراک اینترنت خود را به همراه سیمکارت با روش باندل کردن به فروش میرساند.
باندل کردن هم برای مشتریان این اپراتور راحتتر است و هم باعث افزایش فروش مودم و سایر خدمات جانبی این مجموعه خواهد شد. مواردی که عنوان کردم بهعنوان استراتژی کمپین اخیر این اپراتور درنظر گرفته شده که استراتژی جالب توجهی است.
پیام به شکلی ساده به مخاطبان منتقل شده است
مرادی درباره طرح آگهیهای همراه اول میگوید: ایده اجرا شده در طرحهای کمپین همراه اول ساده بوده و پیچیدگی خاصی ندارد و گروه اجراکننده کمپین مسیر پر پیچ و خمی را برای انتقال پیام طی نکرده است.گاهی اوقات واقعا هم نیازی به پیچیده کردن موضوع نیست! به نوعی میتوان گفت اعضای گروه ایده کمپین را از معنای خود کلمه باندل الهام گرفتهاند.باندل کردن یعنی ایجاد مجموعهای از ترکیب چند محصول با هم.
این مفهوم در آگهی با استفاده از ترکیب میزان حجم دیتا به شکل سه بعدی با سیم کارت و قسمتهایی از مودمهای مختلف نشان داده شده است.مخاطب حین دیدن این آگهی به راحتی متوجه ترکیب چند چیز با هم خواهد شد؛ ترکیبی که هدف اصلی آگهی است. آگهیها از جهت انتقال پیام به مخاطب موفق عمل کردهاند و بیننده با دیدن آگهی متوجه موضوع و هدف کمپین خواهد شد.
اشکالات تکنیکال آگهیهای
این مدیر هنری درباره شیوه اجرای طرحهای کمپین همراه اول میگوید: طرحهای این کمپین همانطور که گفتم جالب توجه هستند ولی از لحاظ اجرا اشکالاتی دارند که اگر رفع میشدند، خروجی کمپین بهتر از اینکه میبینیم از آب درمیآمد، برای مثال در آگهیها، المانهای بهکار رفته بهخوبی روی هم سوار نشدهاند و مونتاژ کار با کمی بیدقتی انجام شده است.اگر از تصاویر بهتری استفاده میشد، مطمئنا خروجی کار جالبتر میشد.
این شیوه عملکرد گروه طراحی، باعث خلق سه تصویر متفاوت شده است؛ تفاوتی که به نظر میرسد هدفمند نبوده و سریالی بودن آگهیها را تا حدودی دچار مشکل کرده است.مرادی میگوید: موضوعی که مطرح کردم، ضربهای به انتقال پیام آگهیها نزده است و فقط از لحاظ تکنیک گرافیکی طرح را دچار اشکال کرده است. منظورم این است که این اشکال را افرادی که حوزه کاری آنها گرافیک نیست، متوجه نخواهند شد.
علاوه برمواردی که عنوان کردم، در لی آوت شعار، فاصله حروف به یک اندازه نیست و برخی حروف به هم نزدیک و برخی دیگر بدون در نظرگرفتن درستی کار از هم فاصلهدار شدهاند، برای مثال اگر به کلمه همراهی نگاه کنید، بین همرا و هی فاصله به درستی در نظرگرفته نشده و تصویر را از لحاظ زیبایی دچار اشکال کرده است. اشکالاتی که عنوان میکنم، آنچنان آگهی را دچار مشکل نمیکنند ولی به هر حال وظیفه مدیر هنری همین است، او باید به این نکات دقت کند تا خروجی کار بدون اشکال اکران شود.
شعار «ترکیب عالی همراهی» بدون اعرابگذاری نیز خوانا است
مرادی درمورد شعار این آگهیها میگوید: شعار مورد نظر متناسب با تمامی شعارهای تبلیغاتی اپراتور همراه اول است. معمولا در اکثر شعارهای این اپراتور از کلمه همراهی استفاده میشود. البته حال و هوای شعار بیشتر نزدیک به سیم کارت و مبحث ارتباط برقرار کردن است و چندان با فضای اینترنت همخوان نیست ولی در مجموع شعار قابل قبول و جذابی برای این آگهیها در نظر گرفته شده است. علاوه بر این شعار «ترکیب عالی همراهی» بدون اعرابگذاری نیز خوانا است و دلیلی برای اجرای این شیوه نبود.
این مدیرهنری درباره رنگ پسزمینه طرحهای کمپین همراه اول میگوید: رنگ آگهیها متناسب با رنگ سازمانی همراه اول انتخاب شده و گروه در این زمینه مطمئنا با محدودیتهایی روبهرو بوده است. مرادی درباره تفاوت طراحی آگهی برای فضای دیجیتال با فضای تبلیغات محیطی میگوید: مخاطبان آگهیهای دیجیتال درحال حاضر مانند مخاطبان آگهیهای چاپی هستند. مخاطبان همان زمان تبلیغات چاپی را برای تبلیغات دیجیتال صرف میکنند.
درنتیجه طراحان آگهیها دیجیتال باید دقت زیادی داشته باشند تا بتوانند نظر مخاطب را در لحظه اول جلب کنند. اگر مخاطب نظرش جلب شود، آگهی را با دقت بیشتری نگاه و برای آن وقت صرف خواهد کرد. البته از طریق آگهیهای دیجیتال مانند آگهیهای چاپی به مخاطب میتوان اطلاعات بیشتر داد. چون اگر نظر مخاطب جذب آگهی شود، روی طرح متمرکز میکند و برای فهمیدن آن وقت خواهد گذاشت.
کمپینی با هدف فروش و ترغیب مخاطبان
اشکان هاتف، مدیر خلاقیت کمپین جدید همراه اول به نام «باندلینگ مودمهای نوترینو» درباره آن میگوید: کمپین جدید همراه اول به نام «باندلینگ مودمهای نوترینو» با تمرکز بر رسانههای دیجیتال توسط کانون تبلیغات خلاق طرح باران طراحی و اجرا شده است. همراه اول این بار با بریفی در جهت فروش و ترغیب مخاطب به سراغ ما آمده بود.
سفارش از این قرار بود که اپراتور همراه اول محصولات مختلفی را در قالب پکیجهای متفاوت عرضه میکرد.هدف این کمپین معرفی یک گروه کامل از مودم، سیم کارت و حجم بستههای اینترنت بود تا مخاطبین به راحتی بتوانند با توجه به نیازها و مصرفشان، پکیج متناسب با خود را انتخاب کنند.
طراحی آگهی با تمرکز بر رسانههای دیجیتال
هاتف میگوید: قاعدتا نظم دادن به این پیچیدگی به شکلی که خروجی کار، ساده و گویا بوده و در عین حال برای مخاطب جذابیت داشته باشد، راه حلی خلاقانه میطلبید. چالش ما این بود که چطور به طرحهای متفاوت اما منسجم برسیم که در کنار ایجاد جذابیت بصری، مفهومی نیز باشد و صورت مسئله را به شکلی ساده و خلاق بیان کند. در اتاق فکری که برای این کمپین تشکیل شد، با توجه به بریف، دستور کار خلاق و رسانه مورد نظر هسته ایده را شکل دادیم و این خدمت را از آن همراه اول کردیم.
پس از انتخاب ایدههای نهایی در اتاق فکر با توجه به دستور کار و سفارش مشتری از کلمه و مفهوم «باندلینگ» به ایده تلفیق محصولات و خدمات رسیدیم. طراحان گرافیک در اتاق فکر برای هر سه پکیج به طرحی اولیه (اسکچ) رسیدند و براساس این تلفیق شعار کمپین بهوجود آمد و در نهایت کمپین «ترکیبِ عالیِ همراهی» شکل گرفت. از ابتدا نیز هدف کمپین؛ تمرکز بر رسانههای دیجیتال بود. ایدهپردازی و اجرای کمپین نیز بر همان اساس صورت گرفت و در نهایت با تایید مشتری در رسانههایی چون اینستاگرام، تلگرام و... اکران شد.
ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com