مشارکت اقتصادی یکی از روشهای متداول در بین شرکتها و کمپانیهای مختلف برای افزایش سوددهی و بالابردن کیفیت محصولات است. این مشارکتهای اقتصادی از مشارکت در سرمایهگذاری تا مشارکت در ساخت محصولی جدید یا حتی ادغام کمپانیها، متنوع است. شرکتهای خودروسازی از قاعده مشارکت در تولید محصولات مستثنا نیستند. بسیاری از شرکتهای مشهور، یک یا چندین بار مشارکت با دیگر شرکتهای خودروسازی را تجربه کردهاند. اما این مشارکتها به چه دلیل حائز اهمیت است؟
اهمیت اقتصادی شرکتهای اتومبیلسازی و فعالیتهای آنها در هر بخش از بدنه اقتصاد دولتها قابل مشاهده است. همانقدر که فروش اتومبیل در یک شرکت خودروسازی تحت تاثیر قیمت نفت و در معرض سود و زیان است، میزان فروش محصولات تولیدی شرکتها نیز بر سرانه تولیدات داخلی و صادرات، پیشرفت مالی کشورها و تزریق سود به بازار تولیدات داخلی یک کشور موثر است. اگرچه مانند هر نوع همکاری و پروژه مشارکتی دیگری، برخی همکاریهای شرکتهای خودروسازی موفق بوده و برخی چندان موفق نبوده است.
فولکس واگن؛ فعال و شکستناپذیر
به جرات میتوان شرکت فولکس واگن را یکی از جسورترین و فعالترین شرکتها در زمینه مشارکت و ادغام تولید با دیگر کمپانیهای خودروسازی ارزیابی کرد. نام این شرکت با نام بسیاری از شرکتهای خودروسازی پیوند خورده است، پیوندهایی که گاه موفق و گاه ناموفق بودهاند:
فولکس واگن و پورشه: چهارم جولای سال 2012 میلادی دو شرکت پورشه و فولکس واگن قرارداد همکاری امضا کردند که مشمول یک سرمایهگذاری 50 درصدی از سوی شرکت پورشه در تولید قطعات و ارائه خدمات فنی به فولکس واگن بود. به عبارت دیگر شاید بتوان پورشه را بزرگترین سهامدار فعلی فولکس واگن دانست. شنیدن رقم نجومی 4460000000 یورو که از سوی شرکت پورشه برای این سرمایهگذاری هزینه شده نشان میدهد در چنین همکاریهایی چه حجم مبادلات پولی انجام میشود.
در نگاه اول شاید به نظر برسد شرکتی که سود کاملی از این مشارکت میبرد، فولکس واگن است اما در واقع این سرمایهگذاری برای پورشه هم چندان خالی از سود نیست. شرکت پورشه یکی از موفقترین شرکتهای خودروسازی آلمان است، حالا با داشتن سهم 50 درصدی در تولیدات فولکس در واقع یک نقطه قوت به کارنامه مالی خود اضافه کرده است. سهیم بودن در همه سودهای شرکت فولکس از هدایایی است که شرکت پورشه به پاس سرمایهگذاری خود دریافت خواهد کرد.
فولکس واگن و سوزوکی: اگرچه شرکت فولکس واگن در سال 2012 با پورشه قرارداد موفقی بسته است اما فولکس واگن پیش از این در سال 2009 یک قرارداد نه چندان موفق با شرکت سوزوکی بسته بود که تبعات تلخ آن تاکنون ادامه داشته است. شرکت سوزوکی با ارزش سهامی در حدود 19 درصد با فولکس واگن وارد شراکت شد و حتی در بخش تولید، مشارکت گستردهای با این شرکت داشت. پروژههای تولید ماشین برقی، ماشین دوگانهسوز و ارتقای محصولات دیزلی از جمله همین طرحهای مشارکتی است اما بحرانهای مالی شرکت فولکس و ضررهایی که به سهام سوزوکی وارد شد، به اضافه مشکلات مالی و اختلاف نظرهای مدیران دو شرکت باعث شد، شرکت سوزوکی، تقاضای پرداخت غرامت و ضرر را مطرح کند و حتی کار به شکایت قانونی کشید. با این وجود نشریه بلومبرگ به نقل از اسامو سوزوکوی مدیریت مجموعه سوزوکی، به مصر بودن شرکت سوزوکی برای ادامه همکاری دو شرکت در صورت پرداخت سود واقعی و سهم فروش محصولات مشترک دو شرکت اشاره میکند.
جنرال موتورز و اوپل؛ همکاری مسالمتآمیز
همکاری این دو شرکت نامآشنا را شاید بتوان در زمره بیحاشیهترین و البته پرسودترین همکاریهای دو شرکت خودروسازی ارزیابی کرد. نقطه آغاز این همکاری موفق به افقهای فکری سران دو شرکت برای موفقیت در بازارهای اروپا بازمیگردد. در واقع محتوای تفاهمنامه این دو شرکت که تا سال 2022 اعتبار دارد، بر افزایش فروش و سوددهی در بازارهای اروپا تاکید دارد.
این دو شرکت در دو بخش اصلی استراتژیک و تاکتیکی با هم همکاری دارند. در سال گذشته میلادی جنرال موتورز مبلغ 5.2 میلیارد دلار برای سرمایهگذاری برای ایجاد شعب مشترک با اوپل و تولید محصولات مشارکتی با این شرکت هزینه کرد. از سوی دیگر، نزدیک شدن این دو شرکت، موجب نزدیک شدن محصولات شرکت جنرال موتورز به سلیقه مخاطبان اروپایی شده، به طوریکه جنرال موتورز با بررسی فروش یک دهه اخیر خود، متوجه افزایش سود در بخش فروش به اتحادیه اروپا پس از همکاری با اوپل شده است.
پژو- سیتروئن و بیامدبلیو
ادغام دو نام پژو و سیتروئن که اصطلاحا به پژو-سیتروئن و با نام اختصاری (psa) شناخته میشود، حاصل ترکیب و ادغام موفقی است که روز به روز موفقتر جلوه میکند. شرکت ادغامی پژو- سیتروئن از فوریه 2006 با شرکت بیام دبلیو قرارداد همکاری بست. قراردادی که از سال 2010 وارد فاز جدیدی شده است. «تولید خودروی هوشمند» که حاصل همکاری این سه شرکت یا به عبارت صحیحتر این دو شرکت است یکی از همین همکاریهاست اما این همکاری باعث شده هر دو طرف قرارداد بسیار راضی به نظر برسند. اگرچه کمتر شرکتی است که از بستن قرارداد با شرکت بیام دبلیو که در شش سال گذشته لقب برترین خودروساز جهان در بخش اقتصادی را به دوش میکشید ناراضی باشد.