یکی از روشهای برقراری و تقویت رابطه میان شما و مشتریانتان راهاندازی یک وبسایت است که در آن تنها کسانی که حق دسترسی دارند، مجازند تا تمامی محتوای ذخیرهشده در سایت را مشاهده کنند. این نوع سایتها، سایتهای عضویتی نامیده میشوند...
به شما پیشنهاد میکنم که قبل از اقدام به راهاندازی چنین سایتی در میان طرفداران و مشتریان خود به تحقیق بپردازید تا دریابید که تمایل آنها به سایت عضویتی چه میزان است. تعداد اندکی از وبسایتهای عضویتی هستند که بدون یک جمعیت مخاطبان مشخص و تثبیتشده به موفقیت میرسند؛ مخاطبانی که از پیش آماده شدهاند و به موضوعات و محتواهایی که قرار است در یک سایت عضویتی به اشتراک گذاشته شود، علاقهمند هستند.
واضح است که مدل عضویتی، مزایایی را دربر دارد، اما راهاندازی یک سایت عضویتی پربازدید، لزوما فرآیند سادهای نیست. من در حال حاضر دو سایت عضویتی مجزا دارم که از زمان راهاندازی مجموعا بیش از 13 هزار نفر در آنها عضو شدهاند. به نظر من هر دو سایت موفقیت فوقالعادهای کسب کردهاند. درسهایی را که از راهاندازی و اداره این دو سایت آموختهام، برای شما بیان میکنم.
یک وبسایت عضویتی خوب هزینه زیادی نمیخواهد. حتی پلاگاینهای WordPress رایگانی موجود است که میتوان با استفاده از آنها یک سایت عضویتی ساده راهاندازی کرد. اگر راهحل بهتری میخواهید که تمام ویژگیهای قابل تصور را داشته باشد، میتوانید روی یک راهحل تمامعیار همچون نرمافزار MemberGate سرمایهگذاری کنید.
من نیز در هر دو سایت عضویتی خود از این نرمافزار استفاده کردم و این نرمافزار در اداره وبسایتهای من کمک شایانی کرده است.
به نظر من، باید از طریق ارائه میزان زیادی از اطلاعات و محتوای ارزشمند به صورت رایگان، توجه ویژهای به اعضای بالقوه داشت تا اینکه به آنها کمک کنیم تا به تدریج به این نتیجه برسند که احتیاج دارند تا در این سایت عضو شوند و از مزایای کامل عضویت بهره ببرند.
ما در یکی از سایتهای خود امکان دسترسی به انجمنهای بحث و گفتوگو را بدون دریافت هیچگونه هزینهای فراهم آوردیم. این موضوع باعث میشود تا مشتریان افرادی را که به عضویت سایت درآمدهاند ببینند و بهطور فعال در مکالمههای آنها شرکت کنند. ما به این نتیجه رسیدیم که تعداد فعلی اعضا در سایت ما موجب پیدایش بهترین هواداران شده است.
همانطور که پیش از این بیان شد، عنصر اصلی بقای هر سایت عضویتی، وجود فضای انجمن بحث و گفتوگو است که در آن اعضا جمع میشوند و آزادانه در مورد مسائل مرتبط با درونمایه و محتوای سایت بحث و گفتوگو میکنند.
من به شما توصیه میکنم که پس از پیشرفت و رونق سایت خود، به وفادارترین اعضای انجمن امتیازهای عضویتی بیشتر و ویژهتری اعطا کنید یا اینکه یک اکانت رایگان به آنها ارائه دهید تا اینکه آنها را ترغیب کنید به فعالیت گسترده خود در انجمن ادامه دهند.
اگر قصد دارید از اعضای سایت خود حق عضویت (ماهانه، فصلی یا سالانه دریافت کنید) یک مطلب مرتبط و در عین حال حرفهای لازم است تا حق عضویت را برای اعضا موجه و قانونی نشان دهید.
بسیاری از موفقترین وبسایتهای عضویتی که میشناسم، حق عضویت ماهانه بسیار اندکی دریافت میکنند و در مقابل محتوا و اطلاعات فراوان و ارزشمندی را ارائه میدهند.
دعوت اعضا به تولید محتوا، روش بسیار مناسبی جهت ترغیب آنها به انجام خرید به معنا و مفهوم کلی است. هر اندازه اعضای سایت شما احساس مالکیت بیشتری داشته باشند، وفاداری آنها نیز در بلندمدت بیشتر خواهد شد.
یکی از آسانترین و کاربردیترین محتواهایی که میتوانید در سایت خود قرار دهید، مصاحبه کارشناسان است.
به عنوان مثال، با جستوجو برای یافتن کارشناسان صنایع که دوست دارند با آنها مصاحبه شود، میتوانید به صورت بالقوه محتوای مناسبی را در اختیار داشته باشید که آماده تحویل به اعضای سایت است که خود در تولید این محتوا نقش داشتهاند. من حتی به برخی از اعضای خود روش انجام مصاحبه تلفنی را آموختم، تا اینکه نسبت به یافتن محتوای جدید کاملا احساس مسئولیت کنند.
در شماره بعدی بخوانید:
بازاریابی از طریق برگزاری مسابقه