پیش از این با مطلبی تحت عنوان «فلسفه جدید فروش، جایگزین تبلیغات» به این مسئله پرداختیم كه «عدهای باور دارند تبلیغات در دنیای امروز مرده است و فلسفه جدید فروش جایگزین آن شده است. شیوههای جدید بازاریابی و تبلیغات باعث میشوند كه نیازی دوباره به تفكر و نظمی مجدد در فرآیند بازاریابی و تبلیغات احساس كنیم.» حالا به این مسئله میپردازیم كه تبلیغات سنتی با وجود پیشرفتهای جهان امروز چه جایگاهی در بین مردم دارد.
***
500 میلیون عضو فیسبوك آن را به یكی از سه كشور بزرگ جهان تبدیل كردهاند. «الن دوجنرس» در شبكه توییتر حدود 6 میلیون عضو دارد. تلفنهای هوشمند و آیپادها امروزه در دستان بیشماری از مردم جهان قرار دارند. هیچ كسی نیست كه امروزه بتواند تاثیر نهتنها اینترنت بلكه شبكههای اجتماعی را بر مردم جهان انكار كند.
بنابراین دیگر نمیتوانیم ادعا كنیم كه رسانههای سنتی و قدیمی همچنان همان كاركرد و تاثیرگذاری گذشته را در بین مشتریان و مصرفكنندگان دارند. در حال حاضر تلاشهای تعاملی نقش قابل ملاحظهای را در جذب و حفظ مشتری بازی میكنند. در این میان ممكن است گمان شود كه تبلیغات به شیوه سنتی دیگر درخشش گذشته خود را از دست داده و به عبارت دیگر جایگاه پیشین را ندارد. اما باید گفت كه تبلیغات به شیوه سنتی تا زمانی كه میتواند تاثیرگذار باشد، نقش اصلی را هم برعهده دارد. نمیتوان به هیچوجه تبلیغات سنتی را نفی كرد. تبلیغات سنتی شامل رسانههایی است كه مبدع بسیاری از شیوههای تبلیغاتی در روزنامهها، مجلات، رادیو، تلویزیون، بیلبوردها و غیره است.
نكته كلیدی اینجاست كه میتوان تبلیغات به شیوه سنتی را با تبلیغات دیجیتال ادغام كرد تا به قدرتی یكپارچه در تیمهای تبلیغاتی برسیم. تبلیغات سنتی هنوز زنده است، هرچند نمیتواند آن طور كه باید و شاید در دنیای رقابت جهان مدرن خود را نشان دهد. همچون بسیاری از جنبههای زندگی، تبلیغات هم با گسترش تكنولوژی دچار تغییرات برگشت ناپذیری شده است. در نتیجه كسانی كه حرفه تبلیغات را برعهده دارند باید هر از چند گاهی خود را بالاجبار با زمانه همسو كنند.
شبكههای اجتماعی میتوانند برای ساخت روابط مثبت با مشتریان و رساندن پیام برند خود به آنها بسیار مفید عمل كنند. البته كار تبلیغات هم با شبكههای اجتماعی همیشه جواب نمیدهد، چراكه حركت پیام شما بر این اساس خواهد بود كه دیگران آن را برای بقیه دوستان خود منتشر كنند، اما اگر از این زاویه نگاه كنیم هر كسی سلایق خود را دارد میبینیم كه عدهای هم هستند كه این پیامها را با وجود اهمیتی كه برای ما دارد، برای دوستانشان انتشار نمیدهند. تبلیغات سنتی میتواند كمك كند تا تبلیغات و برند شما راه خود را به درستی در شبكههای اجتماعی پیدا كند.