در کشور ما ارسال پیامهای تبلیغاتی عجیب و بیموقع از طریق پیامک سابقهای طولانی دارد. بارها مشتریان و رسانههای مختلف نسبت به این سبک تبلیغات واکنشهای مختلفی نشان دادهاند،
اما هیچگاه این واکنشها اثرگذار نبوده و همچنان تا به امروز تبلیغات پیامکی روند بیمحتوا و بینظم خود را ادامه داده است. این طور به نظر میرسد که صحت و سقم آگهیهای پیامکی توسط هیچ مسئولی پیگیری نمیشود. در همین راستا چندی است که فروشندگان زمین نیز به تبلیغات پیامکی علاقهمند شدهاند و روزانه چندین آگهی مختلف را برای کاربران ارسال میکنند. متن اکثر این آگهیها کوتاه است و بهجز اطلاعاتی مانند متراژ زیربنا و متراژ زمین و قیمت به همراه یک شماره تلفن موبایل نکته دیگری قید نشده است. در این آگهیها هیچگاه شماره ثابت و آدرسی مشخص عنوان نمیشود و به نظر میرسد اگر مشتریانی بخواهند با آنها تماس بگیرند و خواهان دیدن زمین مورد نظر باشند، باید سر زمین یا در مکان دیگری این بازاریابان زمین را ملاقات کنند.
معمولا قیمتی که برای زمینها در نظرگرفته شده، باتوجه به متراژ زمین برای اکثر مخاطبان وسوسهانگیز به نظر میرسد. وقتی با شمارهای که در آگهی تبلیغاتی عنوان شده تماس میگیرید و از قیمت این زمینها جویا میشوید، با محاسباتی که فقط خود بازاریاب از آن سردرمیآورد قیمتها به چندبرابری بالاتر از آنچه در آگهی قید شده میرسند. از قیمت که عبور میکنید و از این فروشندگان متراژ را سوال میکنید، متوجه نکات عجیبتری نیز در این زمینه خواهید شد. اطلاعات داده شده در این زمینه با اطلاعات آگهیها همخوانی ندارند و حتی وقتی در این باره به یک مهندس عمران نیز مراجعه میکنید، او نیز دچار سردرگمی میشود. اما آنچه در این آگهیها از موارد دیگر آن برجستهتر و عجیبتر است، فاقد سند بودن اکثر این زمینهای تبلیغاتی است. به گفته یکی از کارشناسان خرید وفروش زمین، اکثر این زمینها دارای سند معتبر نیستند و اگر قیمت آنها تاحدودی پایین است به خاطر همین موضوع است.
این روزها شنیدن اظهارنظرهای کارشناسان درباره این پیامکهای تبلیغاتی، ذهن مشتریان را درگیر و آنها را نسبت به مابقی آگهیهای تبلیغاتی پیامکی نیز بدبین کرده است. آگهیهایی که سرعت انتشار آنها بالاست و مخاطبان زیادی را درگیر پیام تبلیغاتی میکنند. با توجه به روند ارسال این آگهیها، شرکتهای دیگر اگر میخواهند این شیوه را برای تبلیغات انتخاب کنند، باید شرایط و اطلاعاتی را فراهم کنند که مشتریان به آنها اعتماد کنند. فراموش نکنیم جلب اعتماد مشتریان روندی سخت و وقتگیر است و این تبلیغات دروغین این روند را روزبهروز سختتر و غیرممکنتر نیز میکند.