آیا میدانستید ریشه واژه برند از واژه قدیمی برندر (Brandr) (واژهای مربوط به منطقه اسکاندیناوی و به قولی مربوط به نروژ یا آلمان) و به معنای سوزاندن است؟ این واژه به قطعهای فلزی اطلاق میشد که به پوست حیوانات اهلی مانند گاو متصل میشد و هر شخص دارای علامت خاص خود بود تا حیوانات خود را از حیوانات سایرین جدا سازد. جریان صنعتی شدن، بسیاری از کالاهای ساخته شده در خانهها مانند صابون و... را از حالت محلی بیرون آورده و به کارخانه و کارگاههای متمرکز انتقال داد. این کارگاهها در هنگام ارسال کالاهای تولیدی خود، لوگو و علامت خود را روی بشکههای حاوی کالاها حک می کردند و از اینجا بود که مفهوم برند شکل گرفت.
نخستین نشانههای برندینگ در اروپا مربوط به صنایع دستی است که تولیدکنندهها برای محافظت از محصولات خود و همچنین محافظت از مشتریان در برابر محصولات با کیفیت پایینتر، علائم تجاری روی محصولاتشان قرار میدادند. برندینگ در هنرهای زیبا از زمانی شروع شد که هنرمندان در زیر آثار هنری خود امضا میکردند.
مفهوم برند به معنای امروزی که خود شامل مفاهیمی چون علامت تجاری، نام، لوگو و... است، در قرن 19 با ظهور کالاهای بستهبندی شده به وجود آمد. تا قبل از این، برند در واقع قرابت ماهیتی و معنایی زیادی با علامت تجاری داشت. استفاده از برند- اگر علامت تجاری در آن هم معنای برند باشد - به 5000 سال قبل از میلاد برمیگردد.