ازاریابی خدماتی یکی از مقولههای مورد توجه عموم سازمانهای خدماتی مانند بانکها، بیمهها، کلینیکهای خصوصی و سایر موسسههای کوچک و بزرگ خدماتی است، زیرا سابقه و تجربه بازاریابی و تبلیغات در مورد کالاها آنچنان قوی و فراگیر بوده که کمتر به بحث خدمات پرداخت شده، اما حقیقت آن است که روششناسی در بازاریابی و تبلیغات خدمات، تفاوت چندانی با آنچه در مورد کالاها اعمال میشود، ندارد و تفاوت عمده در ویژگیهای خدمات است.
دکتر محمد بلوریان تهرانی در اثری از خود با عنوان «بازاریابی خدمات به زبان ساده» تمامی سعی خود را در بالابردن بینش و دانش تولیدکنندگان ایرانی در زمینه تکنیکهای بازاریابی به کار برده تا هر مدیر ایرانی بتواند با کمترین هزینه بیشترین سود را در حوزه تجارت نصیب خویش سازد.
یک موسسه خدماتی برای اینکه نسبت به سایر موسسههای مشابه تفاوت داشته باشد و مورد ترجیح و انتخاب قرار گیرد، باید با شناسایی مشتریان، رقبا، فرصتهای بازار، کمبودها ، نیازها و... و تمرکز بر فلسفه مشتریمداری و مشتریگرایی و خلق مستمر ارزشهای مورد انتظار مشتری، برای خود جایگاهی در ذهن مشتری بنا کند که نسبت به جایگاه سایر رقبا، رفیعتر و متمایزتر باشد. بازاریابی و فروش کالاها، به دلیل سابقه طولانی خیلی بیشتر از بازاریابی و فروش خدمات مورد توجه قرار گرفته است. حتی در مورد بازاریابی کالاها بیشتر به بحثهای تبلیغات و پیشبرد فروش توجه شده و به سایر عناصر مانند ماهیت کالا، کیفیت و قیمتگذاری کمتر عنایت شده است.
نویسنده در این کتاب سعی بر آن دارد که با رویکرد خلاصهگویی و خلاصهنویسی و با نثری روان کلیه مدیران، کارشناسان و دانشجویان را با دانشهایی نظیر بازارشناسی، بازاریابی، بازارگرمی با تبلیغات، بازارگردی، بازارسنجی، بازارسازی، بازارداری، بازارگردانی و بازارگرایی آشنا کند. این کتاب در 86 صفحه با قیمت 4500 تومان توسط انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی به چاپ رسیده است.