آیا میدانستید بازاریابی اغتشاش موجب ایجاد یک وضعیت ذهنی در مشتری میشود که موجب میگردد مصرفکننده تصمیمات خرید نادرستی را اتخاذ کند؟ در موارد دیگری هم مشتری ممکن است با کمبود اطلاعات یا اعتماد در حین فرآیند خرید مواجه شود.مراجعه به سوپرمارکت محله برای خرید میتواند بهعنوان مثالی از بازاریابی اغتشاش در نظر گرفته شود. در راهرو فروش میوه و سبزیها، ما میتوانیم آبمیوههایی از برندهای مختلف را ببینیم.
بااینوجود این آبمیوههای بستهبندیشده عموما در نزدیکی طبقههای میوهها و سبزیهای تازه قرار میگیرند. این مدل چیدن محصول این ذهنیت را برای مصرفکننده ایجاد میکند که گویی این آبمیوهها همگی طبیعی هستند. درحالیکه، حقیقت این است که 96درصد آنها شامل مواد افزودنی و دیگر عناصر غیرمفید هستند.
بااینوجود، این شیوه موجب موفقیت در ایجاد اغتشاش ذهنی در بسیاری از مشتریان و مصرفکنندگان شده است، چراکه بسیاری از آنها با این فکر اقدام به خرید محصولاتی از این دست با هدف ارتقای وضعیت سلامتی خود کردهاند. حتی مشتریان هم در اینکه کدام محصول را باید بخرند اغلب دچار سردرگمی میشوند.
میوه یا آبمیوه بستهبندیشده؟ بازاریابان از این فرصت ایجاد شده براساس اغتشاش ذهنی مشتری به نفع خود استفاده کرده و مزایای این آبمیوهها را بهشدت در رسانههای مختلف نسبت به میوهها اعلام میکنند و از اینجا بهخوبی میتوانیم به معنای دقیق عبارت بازاریابی اغتشاش پی ببریم.