«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان بر خواسته خود مبنی بر شفافسازی فولکسواگن در همه بخشها و همکاری با بازرسان برای روشن شدن سریع اتفاقات اخیر، پافشاری کرد. به گزارش «فرصتامروز» از telemadrid. es «مرکل» همچنین تأیید کرد که این رسوایی در واقع هیچ چیز را تغییر نداده» و برچسب ساخت آلمان(Made in Germany)، هماکنون نیز بهعنوان نشانهای از کیفیت در میان مردم شناخته شده است. آژانس حفاظت محیطزیست ایالات متحده هفته گذشته مسئله رسوایی از جانب گروه «فولکسواگن»را با دادن هشداری جدید (در بالا آمده) که موتورهای دیزلی سه لیتری نصب شده از سال 2014 تا به امروز روی مدلهای V6 TDI را تحت تأثیر قرار داده و با توجه به بیانیهای که همچنین این مدلها دارای برنامهای کامپیوتری برای کاهش گازهای گلخانهای فقط در زمان آزمون بودند، به جریان انداخت.
«فولکس واگن توراگ 2014»، «پورشه کاین 2015» و «آئودی»های A6 «A7 کواترو»، کواترو A7، A8، A8L و Q5 از جمله خودروهای تحت تأثیر هستند که این سازمان شناسایی کرده است.
معاون مدیر دفتر سازمان حفاظت محیطزیست آمریکا گفت: «فولکسواگن بار دیگر در تعهد خود به پیروی از قانون محافظت هوا برای همه آمریکاییها شکست خورد. با وجود انکار، فولکس واگن تمایل خود را به همکاری با آژانس حفاظت محیطزیست آمریکا برای روشن شدن کامل این موضوع را نشان داده است.»
رسوایی این شرکت، 18 سپتامبر گذشته زمانی که آژانس محیطزیست گزارش خود را مبنی بر نصب بودن نرمافزارهایی روی موتورهای دیزلی 1.2، 1.6 و 2.0 لیتری برای دور زدن تستهای اندازهگیری میزان انتشار آلایندههای محیطزیست حین آزمونها منتشر کرد، آغاز شد. این سازنده باید حدود 9.5 میلیون از خودروهای خود با مدلهای VW، «آئودی»، «سئات» و «اشکودا» که در اروپا، آمریکای شمالی، آسیا و قاره اقیانوسیه به فروش رفتهاند را تعمیر کند. افشاگریها تاکنون باعث شده رئیس شرکت و دیگر مدیران ارشد شرکت مجبور به ترک پست خود شوند.
فولکس واگن دست به جیب شد
فولکس واگن برای آرام کردن مشتریان آمریکایی و رهبران اتحادیه آلمانی ناراضی از واکنش این شرکت به رسوایی تقلب در تستهای آلایندگی خودروهای دیزلی، اقدامات جدیدی را انجام خواهد داد. در همین زمینه ایسنا هم خبر داده که زیرمجموعه فولکسواگن در آمریکا اعلام کرد این خودروساز به مشتریان آمریکایی مدلهای دیزلی که مطابق با استانداردهای آلایندگی دولت نبودهاند، هزار دلار اعتبار عرضه میکند.
این خودروساز اعلام کرد مالکان آمریکایی 500 هزار دستگاه خودروی فولکس واگن و آئودی که مجهز به موتور دیزلی تی دیای دو لیتری هستند، میتوانند یک کارت ویزای 500 دلاری و یک کارت 500 دلاری نمایندگی و سه سال خدمات امداد جادهای رایگان دریافت کنند. اقدام مذکور جدیدترین تلاش فولکس واگن برای آرام کردن مالکان خودروهایی است که از طرحهای این خودروساز برای اصلاح مدلهای آلاینده به خشم آمدهاند. این شرکت هشدار داده است هزینههای اصلاح خودروهای آلاینده ممکن است به چند میلیارد یورو برسد.
رسوایی تقلب فولکس واگن در سپتامبر افشا شد و این خودروساز آلمانی اقرار کرد در تستهای مربوط به آلایندگی اکسیدنیتروژن در آمریکا تقلب کرده است. بحران مذکور هفته گذشته پس از اینکه فولکس واگن اعلام کرد میزان آلایندگی دی اکسیدکربن و مصرف سوخت حدود 800 هزار خودروی به فروش رفته در اروپا را کمتر از سطح واقعی برآورد کرده است، عمیقتر شد.
فولکس واگن اعلام کرد به مذاکره با رگولاتورهای آمریکایی و کانادایی درباره راههای جبران خسارت از جمله بازخرید خودروهای آلاینده از مشتریان ادامه میدهد. ریچارد بلومنتال و ادوارد مارکی، سناتورهای آمریکایی در واشنگتن از فولکس واگن خواستند برای مشتریانش گزینه بازخرید را فراهم و تأیید کند همه مشتریان از حق شکایت برخوردار هستند. با اینهمه دادستانهای کل 47 ایالت و منطقه کلمبیا با صدور بیانیهای اعلام کردند اقدامات فولکس واگن برای مشتریانش به هیچ وجه از شدت فریبکاری و آسیبهای محیطزیستی وارد شده از سوی این شرکت کم نمیکند.
طبق اعلام فولکس واگن، حدود 482 هزار خودروی چهار سیلندر با موتورهای دیزلی که از سال 2009 در آمریکا به فروش رفتهاند، به نرمافزاری مجهز بودهاند که در تستهای دولتی میزان آلایندگی اکسیدنیتروژن آنها را کمتر از سطح واقعی نشان داده است. بسته حسن نیت این خودروساز آلمانی شامل مدلهای مجهز به موتور دیزلی تی دیای وی 6 سه لیتری مانند توارگ نمیشود. این شرکت هفته گذشته به نمایندگیهای آمریکایی و کانادایی خود اعلام کرد فروش برخی از مدلهای سال 2014 تا 2016 را متوقف کنند.
سازمان حفظ محیطزیست آمریکا مدعی شده است برندهای گروه فولکسواگن نرمافزار غیرقانونی را در بعضی از مدلهای دیزلی مجهز به موتور سه لیتری نصب کردهاند. براساس گزارش رویترز، در آلمان تأثیر مالی این رسوایی تنشها میان مدیریت فولکس واگن و رهبران اتحادیه کارکنان را بر سر طرح کاهش سالانه یکمیلیارد یورو (1.08 میلیارد دلار) هزینه تا پایان سال 2019 تشدید کرده است.
ماتیاس مولر، مدیرعامل فولکس واگن در بیانیه مشترکی با نماینده رهبر ارشد اتحادیه کارکنان این شرکت اظهار کرد: اتحادیه در گفتوگوهای مربوط به آینده این شرکت در 10 روز آینده حضور خواهد داشت. هیات نظارتی فولکسواگن قرار است در نشستی که 20 نوامبر برگزار میشود، طرحهای هزینه کارخانه، تجهیزات و فناوری برای سالهای آینده را تصویب کنند.