هفته نامه صنعتی فرانسه «لوزین نوول» (l'usinen ouvelle) نوشت: در صورت توافق هستهای، ایران به بازار مهم پژو -سیتروئن در منطقه خاورمیانه تبدیل خواهد شد. به گزارش ایرنا، این هفتهنامه فرانسوی در گزارشی با عنوان «بازگشت برنامهریزی شده پژو به ایران»، نوشت: اگر مذاکرات هستهای میان ایران و گروه 1+5 به نتیجه برسد، ایران به بازار مهم گروه صنعتی پژو-سیتروئن (PSA) در منطقه آفریقا و خاورمیانه تبدیل خواهد شد. البته این شرکت فرانسوی دیگر در نظر ندارد به تولید قطعات یدکی که در کشور مونتاژ میشوند، ادامه دهد و فعالیت آینده در چارچوب همکاری و فعالیت مشترک شرکت فرانسوی با شرکت «ایران خودرو» خواهد بود.
«کــارلــوس تـــاوارس» (Carlos Tavares) مــدیــرعـامــل شــرکـت پژو - سیتروئن هفته گذشته در حاشیه مراسم امضای قرارداد همکاری با مراکش، در مورد وضعیت این شرکت در ایران گفت: ما 30 درصد از بازار ایران را در اختیار داریم، اما هیچ درآمدی از آن نداریم. این گزارش حاکی است: پژو -سیتروئن برای تغییر وضعیت موجود در مورد طرح سرمایهگذاری و همکاری مشترک با شریک ایرانی خود (ایران خودرو) کار میکند. این شرکت در نظر دارد، در صورت حصول توافق هستهای به تولید مشترک خودرو در ایران اقدام کند.
تولید 300 هزار دستگاه پژو در ایران
هفتهنامه فرانسوی در ادامه گزارش خود آورد: سال گذشته شرکت ایران خودرو حدود 320 هزار دستگاه پژو تولید کرده و به فروش رسانده است. این خودروها با نام «سمند» در کارخانهای در نزدیکی تهران تولید شدهاند. شریک سابق پژو-سیتروئن هماکنون خودرو پژو 206 و 405 را با قطعات تأمین شده از فروشندگان مختلف و بهویژه تأمینکننده چینی مونتاژ میکند. از آنجا که از سه سال پیش شراکت این دو شرکت ایرانی و فرانسوی پایان یافته است، شرکت فرانسوی از این مونتاژ هیچ درآمدی ندارد.
این گزارش حاکی است: تشدید تحریمهای بینالمللی علیه ایران که توسط آمریکا صورت گرفته و بهویژه مشارکت با شرکت آمریکایی «جنرال موتورز»، شرکت پژو - سیتروئن را به خروج از ایران در سال 2012 میلادی وادار کرد. ارتباط شرکت فرانسوی با شریک ایرانی هرگز بهطور کامل قطع نشد، اما شکل پیچیدهای به خود گرفت. کارلوس تاوارس، در این باره گفت: در این دوران دشوار، آنها (ایرانیها) احساس کردند که ما رهایشان کردهایم. همین امر، جلب اعتماد آنها را برای انعقاد قراردادهای تجاری پیچیده میکند. بر پایه این گزارش، شرکت پژو -سیتروئن، تغییر شیوه (همکاری) را برای جلب اعتماد ایران و حضور مجدد در این کشور در نظر دارد که این خواسته بازتابی از سوی شرکت ایرانی خودروساز به همراه داشته است.
مشارکت 50 درصدی
هر دو شرکت سازنده در مورد برنامه مشارکت کامل (50 - 50) بــرای تـولـید خودروهای منطبق با بازار ایران بهویژه پژو مدل 301، کار میکنند. در اوایل ماه مه (اردیبهشت) «ماکسیم پیکا» مدیرعامل پژو با «هاشم یکه زارع» همتای ایرانی خود را در شرکت ایران خودرو ملاقات کرد. این تغییر در نوع شراکت دو شرکت خودرو ساز ایرانی و فرانسوی از نوامبر 2014 (آبان/ آذر 93) و همزمان با برپایی نمایشگاه بینالمللی خودرو ایران آغاز شد. در این نمایشگاه کیا، رنو، پژو و مرسدس حضور داشتند.
به گفته خبرگزاری فرانسه، وزیر صنعت ایران در نظر دارد که 80 درصد برنامه تولید مشترک ایران و فرانسه تا پنج سال آینده عملی شود. ایرانخودرو در سال 2014 میلادی، حدود 600 هزار دستگاه خودرو به میزان برابر با تولید سال 2011 خود، تولید کرد. شرکتهای آمریکایی و چینی«ژان کریستف کمار» (Jean-Christophe Quémard) مدیر بخش آفریقا و خاورمیانه شرکت پژو - سیتروئن در اعلام هدف بلندمدت این شرکت، گفت: درنظر است که از یک میلیون فروش در سال 2025 میلادی، 450 هزار دستگاه در ایران، 200 هزار دستگاه در مراکش و 350 هزار در سایر کشورهای منطقه به فروش برسد.
این گزارش حاکی است: این شرکت همچنین انتظار دارد که فروش خود را در ایران به میزان فروش پیش از سال 2011 میلادی برساند. این در حالی است که شرکت فرانسوی در ایران با رقابت گروههای دیگر از جمله شرکتهای آمریکایی و نیز شرکتهای خودروسازی چینی مواجه است. شرکتهای چینی که ملزم به رعایت تحریمهای اقتصادی علیه ایران نیستند، هماکنون 9 درصد از بازار ایران را در اختیار دارند.