روزی با خودم فکر کردم و بعد این طرح را با واحد طرح و توسعه آن زمان در میان گذاشتم و از آنها خواستم نسبت به طراحی قسمت سرمازای آن اعلامنظر کنند. به این ترتیب دوباره برگشتم به کار اول خودم؛ یعنی طراحی. هر روز صبح تا شب در قسمت طراحی با کمک مهندسان کار را پیش بردیم و سه نمونه یخچالفریزر با فریزر پایین سهکشو با رنگهای مختلف تولید کردیم. این نمونهها را برای نشان دادن و گرفتن نظر مشتریان، به نمایشگاه بینالمللی بردیم.
ایده تولید فریزر پایین، خلاقیتی بود که در آن دوره کمک بسیاری به من کرد. راه نفوذ در بازار، محصول جدید بود و این ایده فریزر پایین، این نیاز بازار را پاسخ میداد.چون در آن زمان مجوز صنایع نداشتیم، ابتدا ما را به نمایشگاه راه نمیدادند اما به هرحال با تلاش چند نفر از آشنایان، یک غرفه بزرگ گرفتم و محصول جدید را در معرض دید مردم قرار دادم. خودم هر روز مقابل محصولات میایستادم و نظر مردم را نسبت به اینکه فریزر پایین و یخچال بالا باشد، جویا میشدم. تقریبا همه بازدیدکنندگان این نوآوری را تأیید میکردند.
همین محصولات باعث شده بود غرفه ما در آن نمایشگاه از همه غرفهها شلوغتر باشد. در آن سال به واسطه همین محصول، توانستیم لوح تقدیر با عنوان نوآوری و خلاقیت در تولید لوازمخانگی با ایدههای خاص را از دست آقای مهندس هاشمیطبا که آن زمان رییس مرکز توسعه صادرات بودند، دریافت کنیم. برایم جالب بود که ابتدا به نمایشگاه راهمان نمیدادند و توسط آشنا رفتیم و حالا از همان نمایشگاه لوح تقدیر گرفته بودیم!پس از نمایشگاه، دیگر مطمئن بودم که این ایده جدید که حالا تبدیل به طرح و نمونه شده بود، مشتریان زیادی خواهد داشت. خیلی سریع این محصول جدید را در برنامه تولید قرار دادم. در ابتدا بازار بسیار خوبی داشت اما یکسال نگذشته بود که رقبای داخلی و خارجی عین آن را تولید کرده و راهی بازار کردند.
من باید یک مزیت در محصول ایجاد میکردم تا برای مشتری جذابیت داشته باشد و امرسان را نسبت به بقیه محصولات ترجیح دهند. به همین دلیل به فکر افتادم و برای گرفتن نظر مشتریان به بازار رفتم و در نمایندگی فروش محصولات امرسان، به عنوان فروشنده چندروزی مشغول به کار شدم. فروشگاه در سهراه امینحضور و متعلق به مرحوم حاج احمد گَرَکانی بود که هنوز هم فرزندانش با ما کار میکنند.
مرحوم حاج احمد گرکانی که تجربه زیادی در کار فروشندگی داشت به من گفت: «با این کار (صحبت با مشتریان) تو همیشه تولیدت به روز خواهد بود و بازار مال توست.»
ایشان مطلب دیگری هم گفتند که من هرگز فراموش نمیکنم؛ ایشان با جدیت و وقار خاصی گفتند: «باعث افتخار من است که با امرسان کار میکنم، چون اینجا هر روزه، هم تولیدکنندههای داخلی و هم واردکنندهها وقتی محصول جدیدی تولید یا وارد میکنند، برای بازاریابی پیش ما میآیند و همگی این عبارات را به نوعی تکرار میکنند که محصول ما هماندازه امرسان است، بزرگتر از امرسان است، کوچکتر از امرسان است، پهنتر از امرسان است و به طور کلی همیشه خود را با شما مقایسه میکنند. این حالت را با این کار یعنی رودررو شدن با مشتری همیشه برای خودت حفظ کن!»
در آن روزها متوجه شدم که مشتریان از کمحجم بودن فریزر گله دارند، بنابراین تصمیم گرفتم تعداد کشوهای فریزر را زیاد کنم؛ یعنی آن را از سه کشو به چهار کشو تبدیل کنم. با این کار به حجم فریزر اضافه میشد.
* بنیانگذار صنایع امرسان