براساس گزارش سازمان جهانی صلح سبز (Greenpeace) شرکت اپل سبزترین غول اینترنتی جهان شناخته شد. هدف بعدی پیشرفت جریانی است که عامل آلودگی است. سالهای آنتی اپل (ضد اپل) به پایان رسید. سازمان جهانی صلح سبز به تازگی گزارش سالانه خود را مبنی بر مصرف انرژی از زیرساختهای انفورماتیک مورد استفاده غولهای اینترنتی منتشر کرد که در این میان شرکت اپل بهترین عملکرد را داشته است. سه سال پیش، سازمانهای غیردولتی حفاظت از محیطزیست، شرکت اپل را در شمار آلایندهترینها در جهان قرار دادند. پس از آن، بسیاری از شرکتها متعهد شدند به استفاده 100 درصدی از منابع انرژیهای تجدیدپذیر بپردازند و حالا با تحقق این هدف، شرکت اپل در جایگاه نخست قرار دارد و پس از آن، یاهو با 34درصد مصرف انرژیهای تجدید پذیر، فیسبوک با 49درصد و گوگل با 46درصد در رتبههای بعدی جای گرفتهاند.
بعید به نظر میرسد که مایکروسافت با 39 درصد مصرف انرژی بتواند یکی از سه جایگاه اول را از آن خود کند. ای بی(Ebay) با 10درصد در رتبه آخر و پایینتر از شرکت اوراکل با 17 درصد و اچپی با 22 درصد قرار دارد. براساس همکاریها، آمازون 23درصد مصرف انرژی را به خود اختصاص داده است که شرکت جزییات آن را در دسترس قرار نداده است. سازمان جهانی صلح سبز ضمن اظهار تاسف اعلام کرد: به نظر نمیرسد فیسبوک و گوگل برخلاف اپل، آمازون را در تصمیمات سرمایهگذاری خود به منظور پذیرش 100 درصدی استفاده از منابع انرژیهای تجدیدپذیر راهنمایی کنند. همچنان 27 درصد انرژی مصرفی شرکت از زغالسنگ و 27درصد آن از انرژیهای تجدیدپذیر تأمین میشود.
افزایش آلایندگی دادهها
گوشیهای هوشمند با قیمت پایین، در دسترس بودن تبلت برای عموم و. . . سبب توسعه این جریان شدهاند. امروزه اینترنت نسبت به گذشته کمتر از اتصالات سیمی و بهطور فزاینده از رایانش ابری استفاده میکند که در واقع مجموعهای است از دادهها که در صورت نیاز در دسترس هستند. درحالیکه این امر به انرژی بیشتری برای مراکز داده نیازمند است. این مراکز در واقع مکانهایی هستند که حجم انبوهی از دادهها در آنها ذخیره میشود و این موضوع بدون وجود غولهای اینترنتی امکانپذیر نیست. سازمان جهانی صلح سبزضمن اشاره به وجود بیش از 20 درصد دادههای سالانه تأکید کرد: اگرچه دستاوردهای ثمربخشی در حوزه نیرو وجود داشته و این دستاوردها با روش زندگی که تا حد زیادی مبتنی بر اینترنت است پذیرفته شده، اما حضور بیش از حد آنها در زندگی دیجیتال ما بیشتر از فوایدشان است. این سازمان که تأمینکنندگان انحصاری انرژی را نشان میدهد، به منظور گشایش بازارهای رقابتی و گسترش عرضه انرژیهای تجدیدپذیر، از تصمیمگیرندگان در حوزه سیاست دعوت به عمل میآورد.
توزیع سبزترین غولهای اینترنتی
توزیع انرژیهای تجدیدپذیر برحسب درصد: اپل 100 درصد، یاهو 73 درصد، فیسبوک 49 درصد، گوگل 46 درصد، مایکروسافت 25درصد، ایبیام 24 درصد، آمازون 23 درصد و ایبی17 درصد.