براساس مقررات ادارهکل بازرگانی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران شش نوع آگهی در صداوسیما تعریف شده است، آگهیهایی که شناخت دقیق کاربرد آنها میتواند کمک بهسزایی برای شرکتهای تبلیغاتی باشد تا استفاده بهینهتری از آنها داشته باشند.
عدمشناخت دقیق آنها در صنعت تبلیغات کشور باعثشده که نتوان پیامهای درستی متناسب با هرکدام از آنها به مخاطبان ارسال کرد. در این نوشتار سعی شده درباره هر شش نوع آگهی اطلاعات مختصری را بدهیم.
1- آگهی مستقیم یا تیزر
نامگذاری این نوع آگهی براساس زمان آن صورت گرفته و مدت آن در تلویزیون ایران حداقل 15 ثانیه و در رادیو حداقل 10 ثانیه است و معمولا تا 40 یا حداکثر 60 ثانیه نیز ادامه دارد. اگر زمان تیزرهای ارائه شده از حداقلهای تعیین شده کمتر باشد، سفارشدهنده آگهی برای هر نوبت پخش باید هزینه تا زمان حداقل را پرداخت کند. در این فرمت آگهی اگر سفارشدهنده به منظور ارتقای كیفیت و برخورداری تیزر تبلیغاتی از یك داستان روایی، آگهیهایی با این هدف و ساختار درچند قسمت 60 ثانیهاى تولید کند، هر تیزر معادل 40 ثانیه محاسبه خواهد شد.
2- گزارشآگهی یا رپرتاژ
آگهیهایی هستند که ساختار مستندگونهای دارند و به منظور معرفی و شناسایی مخاطب با فرآیند تولید یک محصول یا خدمت ساخته میشوند. حداقل زمان گزارش آگهی 120 ثانیه است و سقفی برای زمان حداکثری آن مشخص نشده است. با این حال گزارشآگهیهایی با زمان 10 دقیقه و بیشتر هم از صداوسیما پخش شده است. تشخیص اینکه یک آگهی ساختارش گزارشآگهی است یا نه با اداره کل بازرگانی است.
3- حک آرم
گونهای از آگهی بازرگانی در تلویزیون است که زمان پخش آن 15 ثانیه است و اندازه کادر آن باید 5/1 برابر اندازه آرم شبکه بوده و فاصله بین دو پخش برای حک آرم حداقل پنج دقیقه است.
4- دعوت به تماشا
دعوت به تماشا نیز گونهای از آگهی است که چندسالی در تلویزیون ایران باب شده و متناسب با زمان هر برنامه حداكثر سه نوبت و برای هر نوبت حداقل 15 ثانیه است که میتواند دریکی از موقعیتهای قبل، ادامه و انتهای برنامه یا هر سه موقعیت پخش شود.
5- زیرنویس
گونهای از آگهی که نیاز به توضیح ندارد و در اکثر شبکههای تلویزیونی مورداستفاده قرار میگیرند. تنها نکته قابلتوجه در مورد آن این است که طبق ضوابط اداره کل بازرگانی مدت پخش آن 15 ثانیه است و کمتر از آن نیز 15 ثانیه محاسبه میشود.
6- نشانآگهی
برطبق تعریف ارائه شده از سوی ادارهکل بازرگانی، نشانآگهی عبارت است از نمایش نام و نشان تجاری و شعار صاحبان آگهی، بدون گفتار، همراه آرم و نشان بازرگانی توأم با موسیقی مصوب شده در شش ثانیه ابتدا یا انتهای هر بسته آگهی به تشخیص ادارهكل بازرگانی که بهصورت روزانه از هریك از شبكههای سیما پخش میشود.