خودروسازان ژاپنی برای طراحی فناوری خودران، از یکسو باید مردم را نسبت به ایمن بودن خودروهای خودران متقاعد کنند و از سوی دیگر به حل بزرگترین تهدید امنیتی متوجه این خودروها که استفاده انسانی از آنهاست، بپردازند. به گزارش ایسنا، تویوتا، نیسان و هوندا قصد دارند خودروهای خودران را تا پنج سال آینده روانه بزرگراهها و خیابانهای شهر کنند و سه غول صنعت خودروی ژاپن در نمایشگاه خودروی توکیو مشتاق بودند پیشرفتهایی را که تاکنون صورت پذیرفته است نمایش دهند. هدف مورد تاکید آنها که جلوگیری از تلفات جادهای است، قابل ستایش است اما از سوی دیگر این رقابت فناوری، بسیار سودآور محسوب میشود.
طبق برآورد شرکت آیتیکرنی، ارزش بازار خودروهای خودران تا سال 2035 ممکن است به بیش از 566میلیارد دلار رشد کند. کارلوس قصن، مدیرعامل نیسان در نمایشگاه توکیو به خبرنگاران اظهار کرده بود که این شرکت امید بالایی دارد که فناوری خودران جان انسانها را نجات دهد و در عین حال سفر با خودرو را برای همیشه تغییر دهد. اما اظهارات قصن نشان نمیدهد که کار طراحی این خودروها تمام شده است زیرا مهندسان این شرکت به جای جهش یکباره، پیشرفت گامبهگام داشتهاند.
گوگل وعده داده است یک خودروی تمام اتوماتیک را عرضه خواهد کرد اما خودروسازان ژاپنی رویکرد تدریجی را اتخاذ کرده و به جنبههایی مانند پارک خودکار و فناوری اجتناب از تصادف متمرکز شدهاند. قابلیتهایی مانند ترمز اضطراری و دستگاههای محدودیت سرعت که فاصله میان خودروها را مورد سنجش قرار میدهند، در حال حاضر وجود دارند اما متقاعد کردن رانندگان به رها کردن فرمان خودرو کار بسیار دشواری خواهد بود.
به گفته فیلیپ کلین، مدیر برنامهریزی نیسان، باید اطمینان حاصل کنیم مشتریانمان نحوه کار این خودروها را درک میکنند و این اعتماد را در آنها به وجود آوریم که هوش مصنوعی بهکار رفته در خودروهای خودران نیسان تا حد ممکن مانند راننده عمل میکند اما خطاهای راننده انسانی را نخواهد داشت.
به گفته موریتاکا یوشیدا، یکی از مدیران تویوتا، بهدست آوردن اعتماد رانندگان اهمیت زیادی دارد زیرا بدون آن نمیتوان پیش رفت و حتی اگر کاربر خودروی خودران نسبت به ایمنی برتر آن متقاعد شود، سایر رانندگان جاده هم باید احساس امنیت کنند. تولیدکنندگان خودرو در حال حاضر اشکال و پیامهای متنی که روی شیشه جلو ظاهر میشوند و بوقهای هشداردهنده را امتحان میکنند.
ملیسا سفکین که در مرکز تحقیقات سیلیکون والی نیسان مستقر است، در این باره میگوید تقاطعها چالش خاصی دارند. گاهی رانندگان با نگاه فوری، علامت دست یا حتی بهصورت کلامی با عابران پیاده یا موتورسیکلتسوارها اشاراتی رد و بدل میکنند و گاهی عبور از تقاطع با محاسبه سرعت خودرو و عبور خودروهای دیگر انجام میگیرد. به گفته سفکین، خودرو هنوز به فناوری مجهز نشده که بتواند ظرافت این نشانهها را دریابد. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، نیسان برای درک بهتر این نشانهها در حال بررسی هزاران سناریوی تقاطع است تا الگوهای فرهنگی هر کشوری را شناسایی کند. بهعلاوه حتی زمانی که همه در جادهها نسبت به حرکت خودروهای خودران در کنارشان احساس راحتی کردند، شرکتهای خودروسازی باید رگولاتورها را نسبت به ایمنی این خودروها مطمئن سازند.
به گفته مدیرعامل نیسان، در حال حاضر باید با نگاه رو به جلو و دست به فرمان رانندگی کرد اما اگر مقررات تغییر نکند، در این صورت داشتن خودروی خودران بیفایده خواهد شد. وی در ادامه میافزاید: همه چیز به همکاری دولتی-خصوصی بستگی خواهد داشت.
مدیر تویوتا با بیان اینکه شرکتهای خودروسازی در حال حاضر گفتوگوهای گستردهای با مقامات دولتی در سراسر جهان داشتهاند، ابراز امیدواری کرده است که اروپا، ژاپن و آمریکا موفق شوند معیارهای جهانی برای این صنعت را شکل دهند. تویوتا ماه جاری خودرویی را رونمایی کرد که میتواند بهصورت اتوماتیک در یک بزرگراه حرکت کند اما آکیو تویودا، مدیرعامل این شرکت نسبت به موانع حقوقی که پیش از عرضه چنین خودرویی به بازار باید رفع شوند، آگاه است.
با این همه فومیهیکو ایکه، رئیس هیاتمدیره هوندا خواستار احتیاط درباره محدودیتهای این فناوری در کوتاهمدت شده زیرا بر این باور است که اگرچه بیاحتیاطی رانندگان مسبب اصلی تصادفات است اما فناوری خودران هنوز به سطحی نرسیده که با ادراک حسی انسان برابری کند.