اسپاتیفای(Spotifoi) یک استارت آپ سوئدی است که نخستین بار توسط دو جوان خلاق در سال 2008 تولید شد، این اپلیکیشن که هم با سیستم عامل گوشی موبایل و هم لپتاپ و پی سی همخوانی دارد در زمینه استریمینگ موزیک کاربرد دارد و در مدت فعالیت خود توانسته جمعیتی 75میلیون نفری را مشترک خود کند که این جمعیت بیشترین یوزر بین استارتاپهایی است که مخصوص پخش موزیک در دنیا فعالیت میکنند.
موفقیتهای اسپاتیفای تا آنجا پیش رفت که سیل عظیمی از خوانندگان و استودیوهای پخش موزیک درخواست ارائه موزیکهایشان در این اپلیکیشن را کردند و سال 2013 هم وارد اپاستور شد. پس از آن سال 2015 شرکت بزرگ سونی برای پلیاستیشن جدیدی که قصد داشت تولید کند طراحی و تولید موسیقی بازیها را به این کمپانی سپرد که نوعی موفقیت برای این استارتاپ محسوب میشود.
مدل کسبوکار
مدل کسبوکار این شرکت فریمیوم است به این معنا که سال اول راهاندازی تمام موزیکهای خود را برای جذب مخاطبان به صورت رایگان پخش میکرد پس از آن برای مشترکان دو بخش رایگان و پولی طراحی شد که در حال حاضر برای بخش رایگان شما فقط اجازه گوش دادن همزمان را دارید به این معنا که موزیک مورد نظر قابل دانلود شدن نیست و همچنین در این حالت تبلیغات و آگهیهای زیادی بین موزیکها پخش میشود و کیفیت صدا برای شما به نسبت مشترکان پولی پایینتر است.
اما مدل پریمیوم که شما را مشترک آبونهای سایت میکند هم در دسترس است که در این حالت هیچگونه تبلیغی برای مخاطب پخش نمیشود و صدا و کیفیت موزیک بالاتر است؛ به علاوه حق دانلود هم وجود دارد.
بررسیها نشان میدهد که نزدیک به 30میلیون کاربر از مجموع کاربران این اپلیکیشن از حالت پریمیوم آن استفاده کرده و مشترکان پولی به حساب میآیند.
ارتباط بین شرکت، واحد R&D و مراکز رشد
خبرها حاکی از این است که چند سال پیش دفتر اصلی این شرکت به لندن رفت، چرا که لندن شهر فعال و شلوغی در زمینه موزیک است اما جالب است بدانید که واحد r&d هنوز در سوئد مانده است و استارتاپهای موفق معمولاً به مراکز نوآوری و شهرهای اصلی در صنعت خود میروند اما واحدهای توسعه در جایی که مرکزیت بیشتری دارد و رشد استارتاپها در آنجا زیاد است، میمانند.
تعامل با خوانندهها و صاحبان امتیاز
نحوه تعامل با خوانندهها برای بخش پریمیوم بر مبنای سهم بازار است به این معنا که به تعداد پلی شدن موزیکها به آرتیست حداقل 0.0011 دلار مینیمم پرداخت میشود و در حالت پریمیوم هم 70درصد از مبالغ دانلود به شرکت یا استودیوی ضبط که صاحب حق و امتیاز آهنگ هستند، پرداخت میشود. امکانات سایت
مهمترین مسئله برای کاربر هزینه بسیار پایین گوش دادن به موزیک از طریق این سایت نسبت به خرید سی دی و دی وی دی از بازار است.
قابلیت سرچ ساده و راحت براساس نام آهنگ، متن آن و نام خواننده به علاوه طراحی و کاربری خوب از مهمترین امتیازات این سایت به شمار میآید. همچنین در اسپاتیفای شما میتوانید پلی لیست بسازید و یک آلبوم برای خودتان داشته باشید و دوستانتان را از طریق شبکههای اجتماعی فیسبوک، توییتر و... دعوت به گوش کردن آلبوم کنید.
رمز موفقیت
شاید مهمترین رمز موفقیت اسپاتیفای همین جمله معروف «زمان مناسب در مکان مناسب» باشد، در واقع صاحبان این شرکت متوجه شدند صنعت موزیک در حال دگرگونی است و جوانانی هستند که هزینه پرداخت سی دی و دی وی دی برای موزیک را ندارند.
میانگین قیمت سی دی در اروپا 17یورو است که نسبتا قیمت بالایی است، اما جمعیت افرادعاشق موزیک هم در اروپا کم نیستند پس باید این بازار هدف گسترده را با قیمتهای خیلی پایینتر و با استفاده از بستر مجازی پوشش داد و همین تفکر اسپاتیفای امروز را به جهان معرفی کرد.
کارشناس حوزه استارتاپ