برگزاری جشنها و همایشها به منظور معرفی و ارتقای محصولات و خدمات روشی بسیار مناسب و تاثیرگذار برای تعامل با مشتریان و حفظ ارتباط آنها با نشان تجاری شما است.
ایده
ایده برگزاری همایش و کنفرانسهایی با مضمون معرفی محصولات و خدمات، این ایده را که مشتریان بالقوه تنها نظارهکنندگان منفعل آگهیهای بازرگانی هستند به چالش میکشد. دعوت از مشتریان به منظور حضور در یک مراسم تجاری و تبلیغاتی که به منظور معرفی محصولات و خدمات شما برگزار میشود میتواند با درگیر کردن مشتریان بالفعل و بالقوهتان در فعالیتهای شرکت و ارائه محصولات جدید، شما را نسبت به رقبایتان متمایز کرده، موجب افزایش وفاداری مشتریان نسبت به نشان تجاری شما شود.
برگزاری کنفرانسهایی برای معرفی محصولات و خدمات شما به مشتریان این امکان را به شما میدهد تا بخشی از محصولاتتان را به مردم معرفی کرده و یک بازار فروش را به یک رویداد سرگرمکننده و لذتبخش اجتماعی بدل کنید. شرکت تولید لوازمآرایشی آوُن و غول بزرگ نرمافزاری دنیا مایکروسافت از جمله مثالهای بسیار معروف در استفاده از این متُد هستند. در رویدادهایی که شرکت آوُن برگزار میکند مردم و مشتریان این شرکت به فروشنده تبدیل میشوند تا محصولات این شرکت را در فضایی شاد و صمیمی به دوستانشان بفروشند.
نمونه دیگر در اینجا مایکروسافت است، این غول نرمافزاری که چندی است به تولید سختافزارهای مختلف نظیر تبلتها و کنسولهای بازیهای خانگی با نام ایکسباکس مبادرت ورزیده، با برگزاری کنفرانسهایی اقدام به معرفی محصولاتش به مشتریان قدیمی و بالقوه این شرکت میکند.
مزیت این قبیل مراسمها این است که مشتریان در حین شرکت در آن احساس راحتی کرده و حس نمیکنند که به واسطه فرمولهای سنتی بازاریابی هدف قرار گرفتهاند که این موضوع سبب میشود که آنان با رغبت بیشتری به خرید محصولات مورد نظرشان مبادرت کنند.
البته تاکتیکهای فروش نباید الزاما و همواره بسیار صریح و روشن باشند. برگزاری رویدادها و مراسمهایی تحت نشان تجاری شما و با مضمون معرفی و فروش محصولات و خدمات میتواند موجب افزایش آگاهی نسبت به برند تجاری شما شده و بعضا سروصدای زیادی در مورد شرکت و نشان تجاری شما ایجاد کند و درنهایت مشتریان بالقوه را مجاب کند تا روزی محصولات شما را خریداری کنند.
در سال 2006 شرکت دیاجئو تولیدکننده نوعی سُس ایرلندی با ترتیب دادن مراسم و میهمانیهایی در رستورانها و کافههای لندن این امکان را برای مشتریان فراهم کرد تا از محصولات این شرکت بهصورت رایگان استفاده کنند.
درنهایت فارغ از اینکه شما مراسم معرفی محصولتان را برای معرفی نشان تجاری شرکتتان ترتیب دادهاید یا قصد دارید صرفا به فروش محصولات و خدماتتان بپردازید برگزاری این قبیل رویدادها تجربهای بسیار لذتبخش را برای مشتریان به ارمغان آورده و روشی بسیار مناسب و تاثیرگذار برای معرفی و ارتقای محصولاتتان است.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
برگزاری رویدادها و مراسمها به منظور معرفی و ارتقای محصولات و خدمات شما نباید لزوما مد روز بوده یا فقط قشر خاصی از مردم را به خود جلب کند، بلکه با ایجاد بخشهای مختلف و تهیه و ارائه محصولاتی که بازار هدفتان از شما انتظار دارد میتوانید طیف وسیعی از مشتریان را به سوی خود جلب کنید.
از مفرح بودن رویداد موردنظرتان مطمئن شوید تا شرکتکنندگان بتوانند ارتباط مثبت و دوستانهای را با تشکیلات شما برقرار کرده و دید مناسبی نسبت به محصولاتتان پیدا کنند.
نمونههایی از محصولاتتان را در معرض دید و دسترس عموم قرار دهید تا آنها بهراحتی با ویژگیها و مزایای محصول تولیدی شما آشنا شوند.
با ارائه ایدههای جسورانه و ناب میتوانید توجه شرکتکنندگان در مراسمتان را جلب کرده و از این طریق تبلیغات قابلتوجهی برای خودتان ترتیب دهید.
همواره ظرفیت شرکتکنندگان در کنفرانسها و رویدادهای معرفی محصولتان را در نظر بگیرید، به خواستهها و انتظارات قشری که مشتریان شما در آن دسته قرار دارند توجه کنید و هدفتان از برگزاری چنین رویدادی را فراموش نکنید.
درنهایت در هنگام برگزاری این قبیل مراسمها در حفظ ارزشهای شرکت و تاکید بر موضع آن در بازار کوشا باشید.