دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
پشت پرده استیضاح وزیرراه و شهرسازی

آخوندی و دردسر مطالبات بهارستانی‌ها

9 سال پیش ( 1394/4/7 )
پدیدآورنده : نازیلا مهدیانی  

استیضاح وزیر راه وشهرسازی با «نه» به مطالبات نمایندگان مجلس کلید خورد و گفته می‌شود استیضاح وزیر راه و شهرسازی تا دو هفته دیگر در مجلس اعلام وصول می‌شود؛ استیضاحی که طرح سوالش با امضای 20 نماینده کلید خورد و هرچند آخوندی تاکنون سه بار در مجلس حضور یافته تا به سوالات استیضاح‌کنندگان پاسخ دهد اما گویا نمایندگان خواستار استیضاح با اظهارات وزیر راه و شهرسازی قانع نشدند. برخی ناظران معتقدند تعطیلات تابستانی مجلس و نتیجه مذاکرات هسته‌ای می‌تواند رأی نمایندگان را تغییر دهد و احتمال اینکه استیضاح‌کنندگان رأی خود را پس بگیرند، وجود دارد. هرچند که اغلب اعضای کمیسیون عمران معتقدند، استیضاح آخوندی حتی در صورت اعلام وصول هم رأی نمی‌آورد، عده‌ای دیگر هم معتقدند به فانی، وزیر آموزش‌وپرورش رأی دادند تا آخوندی وزیر راه و شهرسازی را استیضاح کنند. 

53636

اما استیضاح وزیر راه و شهرسازی از چه زمانی و چرا جدی شد؟ وزارت راه و شهرسازی از عمرانی‌ترین و بودجه‌خوارترین وزارتخانه‌های دولتی است به‌طوری که علاوه بر بودجه وزارت راه و شهرسازی دولت بودجه 50 هزار میلیارد تومانی را برای پروژه‌های عمرانی برای سال‌جاری در نظر گرفته‌ است. حال اینکه حجم پروژه‌های ناتمام عمرانی کشور بالغ بر 480 هزار میلیارد تومان است بنابراین وزارت راه و شهرسازی می‌تواند محل لابی‌گری‌های سیاسی برای نمایندگان مجلس برای گرفتن پروژه‌های عمرانی استانی باشد اما سیاست وزارت راه و شهرسازی جلوگیری از کلنگ‌زنی‌های سری‌دوزی شده و ادامه پروژه‌های نیمه‌تمام با اولویت بخشیدن به پروژه‌هایی با

70 درصد پیشرفت فیزیکی است آن هم نه با بودجه دولتی بلکه با مشارکت بخش‌خصوصی. این در شرایطی است که چیزی به دوره جدید انتخابات مجلس نمانده و هنوز برخی نمایندگان نتوانسته‌اند کارنامه قابل قبولی از خود به مردم و مخاطبان‌شان ارائه دهند و نه پروژه‌ای به افتتاح رسیده و نه کلنگ ساختی بر زمین خورده و نه اعتباری وارد استان شده است. این در حالی است که همین مطالبات شخصی نمایندگان از وزرای دولت‌های قبل3هزار پروژه نیمه‌تمام روی دست دولت گذاشت.

استیضاح وزیر راه و شهرسازی در شرایطی به اعلام وصول کشیده شد که هیچ یک از اعضای کمیسیون عمران یعنی تخصصی‌ترین کمیسیون مربوط به وزارت راه و شهرسازی طرح سوال از آخوندی و استیضاحش را امضا نکرده‌اند و مخالف استیضاح این عضو کابینه دولت هستند.

استیضاح آخوندی از کجا آب می‌خورد؟

عمده وعده‌های انتخاباتی نمایندگان مجلس در شهرستان‌ها وعده‌های عمرانی است. حال اینکه آخوندی در مدت وزارت خود نه‌تنها کلنگ پروژه جدیدی را به زمین نزد بلکه ساخت پروژه‌های نیمه‌تمام را هم به بخش‌خصوصی سپرد البته استیضاح آخوندی از زمانی جدی شد که وزیر دست به تغییر مدیران استانی زد؛ مدیرانی که انتخاب دولت نهم و دهم بودند و طرح سوال از آخوندی با بر کناری مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان اصفهان کلید خورد و این در حالی بود که آخوندی کمترین جابه‌جایی مدیران را در طول دو سال گذشته داشت.

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با «فرصت امروز» درباره علت استیضاح آخوندی، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: تنها دلیل استیضاح آخوندی مطالبات تمام نشدنی برخی نمایندگان مجلس است. وی با بیان اینکه استیضاح آخوندی پس از برکناری مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان اصفهان شروع شد، گفت: در طرح سوال از آخوندی 24سوال آمده است که وزیر راه و شهرسازی در دو جلسه حضور غیر‌علنی در کمیسیون عمران پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به این 24 سوال داد اما استیضاح‌کنندگان قانع نشدند و امضای خود را پس نگرفتند. وی ادامه داد: همه می‌دانند که مبنای استیضاح وزیرراه وشهرسازی مطالبات نمایندگان مجلس است که آخوندی به تمام این مطالبات شخصی جواب رد داد و زیر بار نرفت. لاهوتی تاکید کرد: این در شرایطی است که آخوندی عملکرد قابل قبولی داشت و توانست با بودجه بسیار محدود پروژه‌های عمرانی قابل توجهی را تعریف و مدیریت کند و بیشترین مشارکت دولت و بخش‌خصوصی در دوره دو ساله وزارت آخوندی تجربه کردیم.

نمایندگانی که چشم به بودجه دوخته‌اند

همان‌طور که گفته شد، وزارت راه و شهرسازی از نهادهایی است که بیشترین بودجه را برای اجرای پروژه‌های عمرانی به خود اختصاص می‌دهد و یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی نمایندگان مجلس هم افتتاح و کلنگ پروژه‌های عمرانی است اما برخی از نمایندگان در سفرهای استانی هیات دولت دست خالی ماندند و آخوندی با طرح‌های غیر‌علمی و عامه‌پسند نمایندگان موافقت نکرد. لاهوتی در این باره می‌گوید: بودجه وزارت راه و شهرسازی بسیار محدود و حجم پروژه‌های عمرانی بسیار زیاد است به‌طوری که 3هزار پروژه عمرانی از دولت گذشته به میراث مانده.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که سه‌ماه از سال گذشته و هنوز یک ریال از بودجه مصوب این وزارتخانه تخصیص داده نشده است حال عده‌ای از نمایندگان به این بودجه چشم دوخته‌اند و ادعای سهم‌خواهی دارند. این عضو کمیسیون عمران ادامه داد: باتوجه به کاهش قابل توجه درآمدهای نفتی بودجه تخصیص داده شده به این وزارتخانه بسیار کمتر از آنچه مصوب شده خواهد بود اما آخوندی توانست با ابزارهای جدید مالی و مشارکت بخش‌خصوصی این بحران را مدیریت کند اما عده‌ای نمی‌گذارند این روند ادامه پیدا کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6bjfAXnk
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه