رقابت در عرصه فروش محصولات روند بسیار پرفشاری را دنبال می کند. امروزه شمار بسیار زیادی از برندها در تلاش برای معرفی محصولات شان به مخاطب هدف هستند. این امر ضرورت برنامهریزی دقیق برای بازاریابی بهینه برای محصولات برندمان را ضروری می سازد. براساس پیشبینی های رسمی از سوی انجمن کارآفرینان ایالات متحده در سال 2020 نزدیک به 40 هزار کالای مختلف در بازارهای این کشور برای جلب توجه مشتریان با یکدیگر رقابت خواهند کرد. این امر حجم وسیعی از تلاش برای بازاریابی و تبلیغات را شامل می شود. بدون تردید شمار بالایی از این 40 هزار محصول موفق به جلب نظر مخاطب هدف براساس برنامه های مدنظر برندشان نخواهند شد. این امر ناشی از عدم برنامهریزی دقیق برندها و شناخت ناکافی از ویژگی های بازار هدف است.
امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای تولید محصولات باکیفیت هستند. این امر به تنهایی کاربرد کافی برای موفقیت در عرصه پر از رقابت کنونی را ندارد. امروزه برندها باید در زمینه معرفی محصولات شان به مخاطب هدف نیز از تکنیک های کاربردی استفاده کنند. در غیر این صورت محصولات شان به طور مناسب در معرض دید مخاطب هدف قرار نخواهد گرفت. اکنون ما در عصر ترکیب میان فرآیند طراحی محصولات جذاب و تلاش برای جلب نظر مخاطب از طریق الگوهای بازاریابی تاثیرگذار هستیم.
خبر خوش برای کسب و کارها امکان دستیابی به آرزوهای شان در زمینه معرفی محصولات مختلف به شیوه ای تاثیرگذار به مخاطب هدف است. امروزه با پیشرفت فناوری های ارتباطی امکان استفاده از بسیاری الگوهای تازه برای جلب توجه مخاطب در سراسر جهان فراهم شده است. نکته مهم در این میان توجه برندها به شناخت ویژگی های تازه دنیای بازاریابی و تلاش برای استفاده از ترندهای موجود در آن است. بدون شک استفاده از الگوهای قدیمی برای بازاریابی در چنین شرایطی کارایی کافی را نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: بسته بندی محصولات: 34 ایده خلاقانه و ناب
در این مقاله هدف اصلی بررسی برخی از شیوه های بازاریابی و معرفی محصولات به شیوه تاثیرگذار و بدون نیاز به صرف هزینه گزاف است. امروزه بسیاری از برندها در ابتدای مسیر بازاریابی با مشکلات مالی بسیار زیادی مواجه هستند، بنابراین تلاش برای استفاده از توصیه هایی که نیازمند صرف بودجه فراوان باشد، با ساز و کارهای این برندها چندان هماهنگی نخواهد داشت.
1. ارائه اطلاعات دقیق درباره محصول و اهمیت بستهبندی
نخستین گام برای معرفی محصولات به شیوه ای تاثیرگذار ارائه تمام اطلاعات موردنیاز مشتریان درباره برندمان و محصول موردنظر است. بسیاری از مشتریان به دلیل عدم آگاهی از امکانات و ویژگی های یک محصول از خرید آن صرف نظر می کنند، بنابراین در چنین شرایطی ارائه توضیحات کافی و دقیق برای مشتریان گام موثری در راستای جلب توجه شان خواهد بود. معیار اصلی برای تشخیص توضیحات مناسب به مخاطب هدف آزمایش اولیه و ارزیابی نتیجه دریافتی است. مخاطب برند ما باید در نخستین برخورد توانایی تشخیص کارکرد محصول مان را داشته باشد. در غیر این صورت حوصله چندانی برای توجه بیشتر یا کشف کارکرد آن از طریق جستوجو در اینترنت نخواهد داشت.
یکی از نمونه های مناسب در زمینه بستهبندی غیردقیق مربوط به یکی از شرکت های تولید جاروبرقی با بستهبندی همراه با انواع تصاویر مربوط به میوه هاست. این نوع بستهبندی بیشتر مشتریان را به یاد آبمیوهگیری می اندازد، بنابراین چنین طراحی محصولی در زمینه جلب نظر مخاطب هدف موفقیت چندانی کسب نخواهد کرد. بدون تردید ما در فرآیند طراحی بستهبندی محصولات نیازمند برخی ایده های جانبی هستیم. این امر شامل استفاده از برخی طرح های گرافیکی یا تصاویر زیبا بر روی بستهبندی محصولات مان است. نکته مهم در این میان ضرورت وضوح محصول و کارکرد آن از طریق مشاهده بستهبندی اش است. اگر نگاهی به بستهبندی محصولات از سوی برندهای بزرگ انداخته باشید، اغلب آنها به خوبی از نحوه بیان ویژگی های محصولات شان و جلب نظر مخاطب در نگاه اول آگاهی دارند.
2. ضرورت صداقت
بدون تردید همه برندها در تلاش برای ارائه تصویری جذاب از محصول شان برای مخاطب هدف هستند. این امر شایسته تقدیر است. نکته مهم عدم تلاش برای ارائه نکات غیرواقعی پیرامون محصولات مان است. شاید در وهله نخست با اندکی اغراق موفق به فروش بیشتر محصولات مان شویم، اما در بلندمدت شهرت منفی برندمان به دروغگویی کار را بسیار دشوار خواهد کرد. در عرصه بازاریابی امکان استفاده از تکنیک های بسیار زیادی وجود دارد. نکته مهم در این میان حفظ صداقت و رابطه مناسب با مشتریان است.
یکی از مثال های جالب درباره اغراق پیرامون ویژگی های محصولات مربوط به یک شرکت تولید شکلات در کاناداست. این شرکت در تبلیغاتش شکلات های دارای تکه های میوه را به مشتریان معرفی کرد. بدون تردید تجربه استفاده از شکلات های همراه با تکه های میوه برای هر فردی جذاب خواهد بود. ایراد اصلی کار شرکت موردنظر عدم استفاده واقعی از تکه های میوه در شکلات های مختلفش بود. به این ترتیب آنها به صرف استفاده از اسانس میوه ای اکتفا کرده بودند. بیتردید مخاطب هدف در مواجهه با چنین دروغپردازی هایی از سوی برندها واکنش بسیار منفی نشان می دهند، بنابراین حفظ صداقت در عرصه بازاریابی یکی از مهم ترین نکات خواهد بود.
مطلب مرتبط: بسته بندی متفاوت برای محصولات جدید
3. همکاری با شرکت های بستهبندی حرفه ای
بستهبندی محصولات نقش انکارناپذیری در جلب توجه مخاطب هدف دارد. بسیاری از برندها در تلاش برای فروش محصولات شان به سراغ بستهبندی جذاب محصولات می روند. این اقدام برای اغلب برندها ضروری محسوب می شود. امروزه بخش قابل توجهی از خرید مشتریان براساس نوع نگاه شان به بستهبندی محصولات صورت می گیرد، بنابراین استفاده از طرح های جذاب باید در اولویت برندها قرار داشته باشد. در این زمینه بسیاری از برندها توانایی و مهارت کافی برای طراحی بستهبندی های جذاب را ندارند. به این ترتیب باید به دنبال راهکاری جایگزین برای رفع نیاز برندها به طراحی بستهبندی های جذاب بود. توصیه من در این مورد همکاری با شرکت های بستهبندی حرفه ای است. این شرکت ها اغلب خدمات طراحی بستهبندی را نیز ارائه می کنند. به این ترتیب نیاز ما برای استفاده از بستهبندی جذاب تا حد زیادی رفع خواهد شد.
بدون تردید جستوجویی ساده در فضای آنلاین گزینه های زیادی در زمینه خدمات طراحی بستهبندی محصولات در اختیار ما قرار می دهد. به عنوان مثال، موسسه Package Lab در زمینه خدمات بستهبندی محصولات در اروپا و آمریکای شمالی فعالیت دارد. این موسسه بستهبندی اغلب محصولات را برعهده می گیرد. به این ترتیب شرکت هایی با زمینه تولید محصولات مختلف امکان همکاری با این موسسه را خواهند داشت.
4. توجه به محل مناسب محصولات در قفسه فروشگاه
گاهی اوقات استفاده از ترکیب رنگ های مختلف برای طراحی محصولات جذاب عنصر کافی برای موفقیت در زمینه جلب نظر مخاطب هدف نیست. در این زمینه توجه به محل قرارگیری محصولات مان در فروشگاه ها اهمیت دارد. اگر محصول ما در کنار قفسه ای پر از کالاهای رنگارنگ قرار دارد، شاید استفاده از بستهبندی ساده گزینه بهتری باشد. این امر موجب ایجاد نوعی تفاوت میان محصول ما با دیگر محصولات خواهد شد. به این ترتیب ما شانس بیشتری برای جلب نظر مخاطب هدف و در صورت امکان فروش محصولات خواهیم داشت. بدون تردید استفاده از نکات مختلف برای بازاریابی محصولات دشواری های خاص خود را دارد. در این زمینه برندهایی که حوصله کافی داشته باشند، برندگان اصلی خواهند بود. بسیاری از برندها با استفاده از بهانه هایی نظیر برنامه کاری شلوغ و فشرده از توجه به نکات ریز و دقیق بازاریابی محصولات فرار می کنند. نتیجه اصلی این فرآیند متوجه خود آنها خواهد بود، بنابراین باید اقدام به تغییر نوع نگرش مان به حوزه بازاریابی محصولات کنیم.
امروزه طراحی مینیمال (ساده) طرفدارهای زیادی دارد. اشتباه برخی از برندها تلاش برای تمرکز بر روی طرح های شلوغ به عنوان عامل قطعی موفقیت شان در دنیای بازاریابی است. به همین خاطر سلیقه بسیاری از مشتریان در طول سال های اخیر به سوی بستهبندی های ساده رفته است. تنها راهکار دستیابی به طراحی مناسب برای محصولات برند استفاده از تجربیات دیگر رقبا و درس گرفتن از خطاهای قبلی مان است. فقط در این صورت امکان دستیابی به موفقیت برای ما وجود خواهد داشت.
مطلب مرتبط: سایت هایی برای بسته بندی محصولات
جمعبندی
امروزه بازاریابی برای محصولات اهمیت بسیار زیادی دارد. دامنه وسیع محصولات موجود در بازارهای مختلف کار را برای بسیاری از برندها دشوار کرده است. به این ترتیب ما باید در تلاش برای ایجاد تمایز میان شیوه های فعالیت برندمان و دیگر برندها باشیم. در غیر این صورت مانند سایر برندهای کلیشه ای مورد بیتوجهی مخاطب هدف قرار خواهیم گرفت. توصیه نهایی من برای کارآفرینان و برندها تلاش برای امتحان شیوه ها و الگوهای تازه بازاریابی محصولات است. ترس از شکست در اغلب موارد برندها را در عمل به سوی شکست سوق می دهد، بنابراین گاهی اوقات باید بر این ترس برای دستیابی به موفقیت بیشتر غلبه کرد.