برند Axe در زمینه تولید لوازم بهداشتی و اصلاح صورت و ریش برای آقایان فعالیت دارد. صاحب امتیاز این برند شرکت بین المللی Unilever است. اگر اخبار دنیای بازاریابی و تبلیغات را دنبال کنید، این شرکت همیشه عملکرد بسیار عالی در زمینه تولید تبلیغات مختلف برای برندهای تحت پوشش اش دارد. براساس اطلاعات در دسترس موسسه Marketing Dive تازه ترین کمپین تبلیغاتی برند Axe شامل استفاده از بازی های ورزشی الکترونیکی (Esport) برای جلب نظر مخاطب هدف است. این کمپین «حرکت بعدی شما چیست؟» نام دارد. این کمپین در مسابقات لیگ افسانه ها در سال 2019 رونمایی شد. از زمان رونمایی از این کمپین به صورت محدود در مسابقات لیگ افسانه ها گمانه زنی بسیار زیادی در مورد محتوای و ساختار آن صورت گرفته است. اکنون ما اطلاعات کافی برای ارزیابی وضعیت نخستین بخش این تبلیغات دنباله دار داریم.
کمپین تازه برند Axe شامل همکاری نزدیک با آژانس تبلیغاتی 72AndSunny است. ویدئوی رسمی این کمپین براساس گزارش بیشتر مخاطب ها به محتوای کوتاه فقط 30 ثانیه است. به این ترتیب توجه مخاطب ها هرچه بیشتر به این محتوا جلب خواهد شد. در ابتدای این ویدئو یک زوج جوان در حال انجام بازی لیگ افسانه ها به تصویر کشیده می شوند. سپس مرد خانواده برای غافلگیری همسرش یک دسته گل به او می دهد. واکنش همسر وی در این صحنه بسیار جالب است: «من بارها گفته ام که گل دوست ندارم. من روحیه جنگجویی دارم. به همین خاطر هم الان در حال انجام بازی لیگ افسانه ها هستم.» پس از این صحنه ما به چند روز بعد می رویم. در این صحنه باز هم زوج جوان در حال انجام بازی لیگ افسانه ها هستند. این بار شوهر داستان ما به جای گل و المان های کلیشه ای یک شمشیر به همسرش هدیه می کند. نکته مهم درخصوص این شمشیر کاربردش به عنوان دسته بازی در سری بازی های لیگ افسانه هاست بنابراین در اینجا خبری از شمشیر واقعی نیست. در نهایت نیز هر دو آنها برای صرف شامل میز بازی را ترک می کنند. در نهایت صحنه پایانی خروج آنها از اتاق همراه با نمایش قوطی از محصولات برند Axe همراه است. نکته جالب اینکه پیش از پایان ویدئو زوج جوان با شمشیر موردنظر به محصول برند Axe ضربه می زنند.
کمپین تازه برند Axe بدون شک نوآوری تازه ای در دنیای تبلیغات محسوب می شود. امروزه بسیاری از برندها نسبت به حضور در دنیای تبلیغات مرتبط با بازی های ویدئویی دچار تردید هستند. نحوه تولید محتوای برند Axe برای همکاری با بازی لیگ افسانه ها ارتباط نزدیکی با ماهیت این بازی دارد. نکته جالب در اینجا نمایش یک بسته کف اصلاح در پایان ویدئو است. به این ترتیب ترکیب جالبی از این محصول با محوریت اصلاح صورت با شمشیر نزد مخاطب تداعی می شود. ایده اصلی همکاری Axe با سازندگان بازی لیگ افسانه ها ناشی از تجربه های ناموفق این برند در زمینه همکاری با سایر بازی های رایانه ای بود. همکاری رسمی Axe با لیگ افسانه ها ماه پیش به طور رسمی اعلام شد. البته در اینجا برند Axe از تجربه های ناموفق قبلی اش درس گرفته بود بنابراین پس از فعالیت به عنوان اسپانسر رسمی مسابقات جهانی این بازی اقدام به توسعه همکاری ها کرد.
مطلب مرتبط: بهترین کمپین های تعاملی خاورمیانه در سال 2016
بدون تردید وقتی از بازاریابی در حوزه بازی های رایانه ای صحبت می کنیم، نادیده گرفتن اهمیت شبکه های اجتماعی غیرممکن است. امروزه اغلب گیمرهای حرفه ای در شبکه های اجتماعی حضور فعالی دارند. به همین خاطر بخشی از کمپین برند Axe شامل همکاری با یکی از گیمرهای مشهور مجموعه بازی های لیگ افسانه ها به نام Tapped Cizzorz (نام کاربری وی در بازی) است. این امر با هدف ترغیب گیمرهای مبتدی در سراسر جهان برای ارسال ویدئوی حاوی مهارت شان صورت گرفته است بنابراین برند Axe محتوای تولیدی کاربران (UGC) نیز در اختیار خواهد داشت.
بدون تردید حوزه بازی های آنلاین در طول چند سال اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. براساس گزارش موسسه NJ Gaming به عنوان یکی از استودیوهای فعال در زمینه ساخت بازی آنلاین شمار کاربران فعال این برند تا سال 2021 به 380 میلیون خواهد رسید. بی تردید این مقدار گیمر فعال با حساب آمار مربوط به سایر استودیوها بسیار بیشتر نیز خواهد شد بنابراین سرمایه گذاری برندها برای استفاده تبلیغاتی از فضای موجود در این بازی ها روز به روز توسعه خواهد یافت. برند Axe یکی از موفق ترین الگوهای همکاری تبلیغاتی با کسب تجربه در طول سال های اخیر را به نمایش گذاشته است. سایر برندها نیز برای بهره گیری مناسب از این حوزه باید الگوی مشابهی را مدنظر قرار دهند.