بی شک هیچ چیز به اندازه فعالیت در شغل دلخواه برای افراد مختلف لذت بخش نیست. بسیاری از مردم برای مدتزمانی طولانی در کارهایی که به آن علاقه ای ندارند، فعالیت می کنند. اگر شما به اندازه کافی برای فعالیت در کاری که بدان علاقه دارید، خوش شانس هستید، باید به شما تبریک گفت.
آیا چنین امری برای شما پایان مسیر کسب و کار است؟ اگر هوشمندانه به این مسئله نگاه کنیم، فعالیت به عنوان کارمند در حوزه مورد علاقه مان پایان ماجرا نیست. بسیاری از افراد علاقه مند به راه اندازی کسب و کار مستقل شان هستند.
شاید شما هم چند باری به فکر ایجاد کسب و کار مستقل تان افتاده باشید. در این صورت چه چیزی شما را از این امر منصرف ساخته است؟ بدون تردید ترس از شکست در عرصه کسب و کار برای هر فردی قابل درک است. این ترس بسیاری از افراد را نسبت به فعالیت در حوزه کارآفرینی مردد می سازد. اگر شما در این دسته جای دارید، باید خیال تان را راحت کنیم: شما فقط یک بار شانس کارآفرین شدن در کل زندگی تان را دارید بنابراین اگر از آن به خوبی استفاده نکنید، دیگر شانسی در این حوزه نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: چالش های ترک حوزه کارمندی و شروع زندگی کارآفرینی
اگر شما هم به دنبال ورود به عرصه کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار مستقل تان هستید، نکات این مقاله برای شما کاربردی خواهد بود. خوشبختانه شما نیازی به ترک کار فعلی تان برای شروع فعالیت در عرصه کارآفرینی ندارید. در ادامه ما این مسئله را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.
گام اول: طراحی ایده کسب و کار
شما برای ورود به عرصه کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار مستقل تان باید ایده مناسبی داشته باشید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد. اگر شما ایده جذابی نداشته باشید، درست مانند هزاران کسب و کار کلیشه ای برای مشتریان خواهید بود بنابراین ایده مناسب در این راستا اهمیت زیادی دارد.
الگوبرداری از برندهای بزرگ برای یافتن ایده ای جذاب در حوزه کسب و کار هیچ ایرادی ندارد، البته به شرط اینکه شما در این راستا دقیقا از ایده های دیگران کپی نکنید. شما باید در نهایت ایده ای منحصر به فرد برای کسب و کار خودتان داشته باشید. در غیر این صورت هیچ جذابیتی برای مشتریان پیدا نخواهید کرد.
پس از اینکه ایده مناسب برای کسب و کارتان را پیدا کردید، در حالی که هنوز در شغل فعلی تان هستید، باید کارهای لازم برای ایجاد یک کسب و کار را ساماندهی کنید. ثبت حقوقی برند و همچنین دیگر نکات مربوط به این حوزه اهمیت زیادی دارد. اگر این امر را مدنظر قرار ندهید، شاید برندتان با شکایت های حقوقی بسیار زیادی مواجه شود بنابراین پیش از هر کار دیگری باید تمام مشخصات برندتان را به طور اصولی ثبت نمایید.
بازاریابی برای محصولات برند
بی تردید هر برندی دارای محصولات مشخصی است. اگر شما برای محصولات تان به طور عملی بازاریابی نکنید، مشتریان هرگز از حضور شما در عرصه کسب و کار آگاهی پیدا نخواهند کرد. این امر همیشه برای کسب و کارهای نوپا دردسرساز می شود بنابراین شما باید پیش از اینکه خیلی دیر شود، اقدام به بازاریابی برای محصولات تان نمایید.
گاهی اوقات هزینه های اولیه در زمینه بازاریابی برای برندها بسیار شوکه کننده است. مهمترین مسئله در این میان نیاز به سرمایه گذاری اولیه برای توسعه کسب و کار است. در غیر این صورت شما شانسی برای رقابت با برندهای مختف نخواهید داشت.
بی شک ایده های بسیار زیادی برای بازاریابی در دنیای کسب و کار وجود دارد. شما باید براساس سطح نیاز کسب و کارتان اقدام به استفاده از یک یا چند الگوی بازاریابی نمایید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای موفقیت کسب و کار شما در پی دارد.
فروش محصولات برند
پس از بازاریابی باید به دنبال فروش محصولات بود. این مرحله برای کسب و کارها سود قابل ملاحظه ای در پی دارد بنابراین مشاهده تلاش بی وقفه کسب و کارها برای موفقیت در این حوزه امری طبیعی محسوب می شود. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای تعامل نزدیک با مشتریان است.
شما نباید برای مشتریان فقط فروشنده باشید، بلکه به عنوان یک مشاور مطمئن خود را مطرح سازید. این امر اعتماد قابل ملاحظه مشتریان را جلب خواهد کرد بنابراین دیگر نیازی برای تلاش بی وقفه در زمینه فروش نخواهد بود.
دسترسی ساده مشتریان به محصولات شما یکی از مهمترین نکات کارآفرینی محسوب می شود. اگر مشتریان دردسرهای زیادی برای تهیه محصولات شما متحمل شوند، تمایلی برای خرید نخواهند داشت. این امر کاملا طبیعی است. بنابراین شما باید محصولات تان را به سادگی در دسترس مشتریان قرار دهید. این کار با عرضه محصولات در خرده فروشی های مختلف و راه اندازی فروشگاه برند صورت می گیرد. بهترین ایده در این میان عقد قراردادهای بلندمدت برای همکاری با کسب و کارهای مختلف است. به این ترتیب محصولات شما در هر خرده فروشی پیدا خواهد شد.
مطلب مرتبط: بهترین سن برای شروع کارآفرینی چه زمانی است
ایجاد کسب و کار مستقل به صورت قدم به قدم
اگر شما پس از یافتن ایده های جذاب برای راه اندازی کسب و کار از شغل فعلی تان استعفا دهید، ریسک زیادی را متحمل شده اید. بسیاری از مردم درست به همین خاطر اقدام به کارآفرینی نمی کنند. توصیه ما در این مقاله برای شما پیگیری قدم به قدم این هدف بود. شما تا آخرین مراحل توسعه کسب و کارتان نباید اقدام به راه اندازی کسب و کار مستقل نمایید. اگر این امر مدنظر شما قرار نداشته باشد، به راحتی امکان مواجهه با چالش های حل نشدنی یا بدتر از آن شکست سنگین را نخواهید داشت.
ریسک های حوزه کارآفرینی اغلب اوقات بدون هیچ دلیلی از سوی افراد پذیرفته می شود. هدف اصلی ما در این مقاله نمایش راهکارهایی برای پرهیز از چنین ریسک هایی بود. اگر شما علاقه مند به راه اندازی کسب و کار مستقل تان هستید، با استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله شانس مناسبی برای راه اندازی بی دردسر کسب و کارتان خواهید داشت.