گوگل اسمی است که همه ما در طول روز بارها و بارها می شنویم. خدمات مختلف این برند بزرگ قابل چشم پوشی نیست. به طوری که زندگی بدون سرویس های این برند بیشتر از هر چیزی ترسناک به نظر می رسد. در این میان گوگل ترندز یکی از سرویس های کمتر مورد توجه این برند بزرگ است. انگار که کاربران آنقدر سرگرم بقیه ابزارهای این غول دیجیتال هستند که دیگر نگاهی به ترندز ندارند. البته در این رابطه کمی هم ماجرا به حوزه خدمات این سرویس برمی گردد. ماجرا از این قرار است که گوگل ترندز ماهیت کمی حرفه ای و ویژه کارآفرینان دارد. بنابراین طبیعی است که کاربران عادی خیلی میانه خوبی با آن نداشته باشند.
نکته جالب در این میان بی توجهی برخی از کارآفرینان نسبت به این سرویس است. خب گوگل کلی زحمت کشیده تا این ابزار را آماده کند. وقتی هم پای گوگل در میان باشد، اصل نباید درباره کیفیت یک ابزار شک و تردید به خرج داد. این مسئله ای است که می تواند اثرگذاری بسیار زیادی بر روی وضعیت یک برند داشته باشد.
ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین کاربردهای گوگل ترندز برای کارآفرینان را زیر ذره بین ببریم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از ماهیت این ابزار پیدا کرده و از آن به مثابه یک گزینه رقابتی به سود خود استفاده کنید. خب اجازه دهید در ادامه کمی بیشتر بحث را با هم زیر ذره بین ببریم. شما در این مقاله نه تنها با برخی از کاربردهای مهم گوگل ترندز آشنا می شوید، بلکه یاد می گیرید چطور از آن در حالت عادی استفاده کنید.
گوگل ترندز یکی از ابزارهای اساسی در زمینه کسب و کار محسوب می شود. این عبارت بارها و بارها درباره بسیاری از ابزارها در دنیای کسب و کار تکرار شده است. با این حال امروزه دیگر جای چنین کلیشه هایی نیست. اجازه دهید به شیوه ای متفاوت درباره این ابزار فکر کنیم. آیا تا حالا به سرتان زده درباره اینکه مردم در گوگل چه چیزهایی سرچ می کنند، جست وجو کنید؟ خب این کار بی نهایت سختی است؛ چراکه کسی درباره تاریخچه مرورگرش یا سرچ های گوگل با کسی حرف نمی زند. خب در این صورت شما می توانید خیلی راحت از گوگل ترندز استفاده کنید. این ابزار به شما فرصت خوبی برای درک وضعیت جست وجوی کاربران در مناطق مختلف می دهد.
مطلب مرتبط: چگونه از گوگل ترندز در عرصه بازاریابی استفاده کنیم؟
همانطور که از اسم این ابزار پیداست، گوگل آن را برای اطلاع کاربران از ترندهای تازه طراحی کرده است. خب در این میان بازاریاب ها و کارآفرینان بیشتر نیاز را به آگاهی از ترندهای تازه دارند. به طوری که تمام برندهای بزرگ دنیا برای بهبود وضعیت شان در بازار از این ابزار سود می برند.
نکته جالب درباره ابزار ترندز رایگان بودنش، دست کم برای اطلاعات پایه، است. این یعنی شما لازم نیست هزینه ای از جیب برای دسترسی به اطلاعات این سرویس پرداخت کنید. خب همه ما نسبت به هزینه های بالای بازاریابی حرفه ای آگاه هستیم. در این میان وقتی شما برای یافتن ترندهای تازه نیازی به صرف هزینه نداشته باشید، همه چیز عالی پیش خواهد رفت.
سوال کلیدی در این میان کاربردهای ابزار حیرت انگیز گوگل است. خب تا وقتی شما نسبت به کاربردهای این ابزار اطلاعات کافی نداشته باشید، هیچ تغییری هم در کسب و کارتان روی نخواهد داد. نکته کلیدی در این میان آشنایی با کاربردهای این ابزار و تغییراتی است که می تواند برای برندتان به همراه بیاورد. آن وقت شما مثل کاراته کاری می شوید که مزایا و شیوه اجرای همه فن ها را یاد گرفته است. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید از این مرحله به بعد ناک اوت کردن رقبا دیگر کار سختی نخواهد بود، مگر نه؟
گوگل ترندز یکی از ابزارهای دارای کاربردهای گوناگون است. خب گوگل آن را به طور ویژه برای کارآفرینان طراحی کرده، اما مثل همیشه سنگ تمام گذاشته است. این یعنی شما برای آگاهی از ترندهای تازه تقریبا نیاز به استفاده از ابزار دیگری ندارید.
ما در این بخش سعی می کنیم کمی دقیق تر درباره مزایای گوگل ترندز با شما حرف بزنیم. این امر کمکتان می کند تا آشنایی خوبی با این ابزار به منظور استفاده روزمره پیدا کنید. خب اجازه دهید بدون هیچ اتلاف وقتی برویم سراغ اصل ماجرا.
مطالعه کلیدواژه ها: یک ارزیابی دقیق
تولید محتوا بدون توجه به کلیدواژه ها هیچ معنایی ندارد. شاید فکر کنید کلیدواژه ها مثل زندانی است که هر بازاریابی را در خودش درگیر می کند. خب در این صورت باید کمی دقیق تر درباره این مسئله گپ بزنیم. کلیدواژه ها در دنیای آنلاین به کاربران برای یافتن محتوای مطابق میل شان کمک می کند. به علاوه، الگوریتم گوگل نیز براساس همین کلیدواژه ها اقدام به دسته بندی محتوا می کند. به طوری که شما دیگر لازم نیست کارتان را به طور پیچیده دنبال کنید.
مطالعه کلیدواژه ها به طور معمول فرآیندی در جهت یافتن بهترین کلیدواژه هاست. خب وقتی یک تیم بازاریابی از کلیدواژه های داغ و پرطرفدار برای تولید محتوا استفاده کند، خیلی زود استقبال عمومی از فعالیتش بیشتر خواهد شد. این مسئله ای است که می تواند نقش مهمی در موفقیت کمپین های بازاریابی داشته باشد.
مطلب مرتبط: بازاریابی ارزان در گوگل
تنها کاری که برای یافتن کلیدواژه ها در گوگل ترندز باید انجام دهید، انتخاب یک موقعیت مکانی و سپس گزینه ترندهای جاری است. این گزینه به شما تمام کلیدواژه های محبوب را نشان می دهد. نکته جالب اینکه شما امکان انتخاب از میان زمان بندی های مختلف را دارید. اینطوری در بازه های زمانی گوناگون کلیدواژه های محبوب پیش روی تان قرار می گیرد.
خیلی وقت ها بازاریاب ها کلی ایده درجه یک برای تولید محتوا دارند. با این حال روی موضوعات درستی دست نمی گذارند. اگر شما نتوانید مطابق میل مخاطب دست به تولید محتوا بزنید، کارتان با مشکلات زیادی همراه خواهد شد. خب بازاریابی بیشتر از هر نکته ای در پیوند با سلیقه مخاطب است. شما هم برای اینکه بازاریاب خوبی باشید، باید همیشه سلیقه مخاطب را جدی بگیرد.
یکی از کارهای جذابی که با سرویس گوگل ترندز امکان انجامش وجود دارد، مقایسه کلیدواژه هاست. این امر به شما نشان می دهد از میان چند کلیدواژه کدام محبوبیت و همچنین دامنه مفهومی مشترک بیشتری دارد. نتیجه امر اینکه شما می توانید دست به تولید محتوایی هرچه دقیق تر و تعامل برانگیز بزنید.
ایجاد زنجیره موضوعی: تولید محتوا تا بی نهایت
بازاریاب ها معمولا خیلی زود برای تولید محتوا به بن بست می رسند. این امر به دلیل مهارت های فنی ناقص نیست، بلکه ماجرا از ایده های ناپایدار شروع می شود. به زبان خودمانی، اغلب اوقات بازاریاب ها ایده مناسب برای تولید محتوا ندارند. به همین خاطر میان تولید محتوای بی کیفیت یا دست کشیدن از این فرآیند مردد می شوند. ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از گوگل ترندز را یکی از گزینه های بی نهایت جذاب برای تولید محتوا با ایده های تازه می دانیم. حتما می پرسید چطور چنین امری ممکن است. خب اجازه دهید کمی دقیق تر بحث را پیش ببریم.
گوگل ترندز به کاربران این فرصت را می دهد تا زنجیره ای از مفاهیم مشترک را ایجاد کنند. مثلا شما در رابطه با بازاریابی محتوا ایده ای کلی درباره ویدئو مارکتینگ دارید. با این حال دوست ندارید کارتان به همین حوزه محدود شود. در این صورت می توانید از گوگل ترندز کمک گرفته و مفاهیم مشترک با ویدئو مارکتینگ را پیدا کنید.
مزیت مهم گوگل ترندز ارتباط آن با میزان محبوبیت ترندهاست. این یعنی قرار نیست با زنجیره ای از مفاهیم مشترک اما به درد نخور رو به رو شوید. گوگل ترندز خیلی خوب می داند بازاریاب ها همیشه دنبال ایده های داغ هستند. به همین خاطر میزان محبوبیت هر گزینه را نیز در دستور کار قرار می دهد. این مسئله ای است که می تواند جذابیت بسیار زیادی برای بازاریاب ها داشته و کارشان را نیز جذاب تر کند.
سرویس زنجیره موضوعی در گوگل ترندز به طور مشخص برای ساده سازی فرآیندها طراحی شده است. این کاری است که قبلا بازاریاب ها با دردسرهای بسیار زیادی انجام می دادند. به همین خاطر در طول سال های اخیر میزان استقبال از گوگل ترندز به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر کاری در دنیای دیجیتال ساده تر شده است. بنابراین اگر شما به دنبال بازاریابی به شیوه قدیمی باشید، دیر یا زود کارتان با مشکلات زیادی رو به رو می شود. این مسئله ای است که می تواند دردسرهای زیادی برای کسب و کارتان به همراه داشته باشد. بنابراین باید همیشه نیم نگاهی به راهکارهای ساده در دنیای کسب و کار داشته باشید.
بهبود سئو یوتیوب: دنیای ویدئویی بازاریابی
ویدئو مهمترین فرمت بازاریابی در طول یک دهه اخیر به حساب می آید. به احتمال زیاد این روند رو به رشد در طول سال های آینده نیز ادامه پیدا می کند. در این میان یوتیوب به عنوان یک پلتفرم انحصاری برای فرمت ویدئو محبوبیت بی نهایت زیادی دارد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از آن برای تولید محتوا را ضروری می دانیم. این مسئله ای است که می تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت بازاریابی شما داشته باشد.
کاربران در دنیای آنلاین دیگر حوصله محتوای تک سویه را ندارند. این یعنی ترکیب محتواها بهترین گزینه برای تعامل با مخاطب محسوب می شود. مثلا درباره همین فرمت ویدئو، استفاده از انواع عکس، کپشن و حتی زیرنویس کلیدی است. در این میان گوگل ترندز به بازاریاب ها کمک می کند تا هدف گذاری دقیق تری بر روی مخاطب داشته باشند. این یعنی شما می توانید سئو یوتیوب را به مرحل های تازه وارد کنید.
مطلب مرتبط: رقبای گوگل در دنیای پلتفرم ها
نحوه کار با گوگل ترندز در این میان تنوع زیادی دارد. در ساده ترین حالت شما می توانید سئو یوتیوب را در قالب پایه دنبال کنید. این یعنی دنبال ترندها و کلیدواژه های پرطرفدار در این پلتفرم بروید. این مسئله ای است که می تواند کارتان را کمی هم که شده جذاب تر سازد. خب یافتن ایده های تازه و پرطرفدار معمولا کار سختی محسوب می شود. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ بازاریابی را سراغ ندارم که با عشق و علاقه سراغ این بحث برود. این مسئله ای است که می تواند کارتان را به طور قابل ملاحظه ای ساده سازد.
فراموش نکنید، در دنیای امروز بسیاری از بازاریاب ها امکان چشم پوشی از یوتیوب را ندارند. در این میان اگر خبری از محتوای داغ و مورد پسند مخاطب نباشد، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. گوگل ترندز به شما کمک می کند تا ایده های تازه و هیجان انگیز را بدون هیچ دردسری پیدا کنید. این دقیقا همان مسئله ای است که باید نسبت به آن حساسیت نشان دهید.
از آنجایی که یوتیوب زیرمجموعه گوگل محسوب می شود، اطلاعات دقیقی درباره اش در ترندز وجود دارد. متاسفانه این مسئله درباره سایر شبکه های اجتماعی پرطرفدار مصداق ندارد. درست به همین خاطر شما باید کمی دردسر بیشتر برای کار با سایر پلتفرم های اجتماعی را پشت سر بگذارید.
سئو محلی: از بازارهای جهانی به بازارهای محلی
موفقیت در بازارهای محلی کار ساده ای نیست. بی شک اگر پای بازاریابی در شهرهای بزرگ دنیا در میان باشد، تقریبا همه بازاریاب های دنیا ادعاهای بی مانندی خواهند داشت. با این حال وقتی پای بازاریابی در شهرهای خاص و همچنین بازارهای تخصصی می رسد، کمتر کسی داوطلب خواهد شد. انگار که قرار است ماموریتی غیرممکن انجام شود!
سئو محلی در ساده ترین شکل نوعی ماموریت غیرممکن به نظر می رسد؛ چراکه سختی های زیادی برای اجرای آن به شیوه درست و اصولی وجود دارد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز موفقیت در سئو محلی را بدون توجه به گوگل ترندز چندان ساده نمی دانیم.
گوگل ترندز به شما کمک می کند تا الگوی رفتار مشتریان در هر بازاری را درک کنید. این امر به کسب و کارتان برای فعالیت بهتر در بازار کمک خواهد کرد. مسئله کلیدی در این میان هدف گذاری بر روی یک بازار خاص است. اگر شما مقیاس های بزرگی مثل کشور یا حتی استان را در نظر قرار دهید، جواب های دریافتی تان خیلی دقیق نخواهد بود. پس بهتر است حساب هر بازار را از بازار دیگر جدا کنید. فقط در این صورت فرصتی برای خودنمایی در عرصه مارکتینگ خواهید داشت.
سئو محلی در واقع با حجم زیادی از شخصی سازی و تلاش برای درک الگوی متفاوت رفتار مشتریان در هر بازار سر و کار دارد. به همین خاطر اگر فکر کرده اید به این سادگی امکان موفقیت در این حوزه را دارید، باید بگویم سخت در اشتباهید. البته در این میان گوگل ترندز کمک زیادی برای صرفه جویی در وقت می کند، اما در نهایت این شما هستید که باید تصمیم های نهایی را بگیرید. پس خیال نکنید گوگل به جای شما همه کارها را سر و سامان می دهد.
پیش بینی ترندهای فصلی: الگویی تکرارشونده
ترندهای فصلی معمولا حال و هوای تکراری دارند. مثلا وقتی فصل شروع مدرسه و دانشگاه می رسد، شبکه های اجتماعی پر از محتوای مربوط به توصیه هایی برای بهتر درس خواندن یا دوست پیدا کردن در محیط های آموزشی می شود. این دقیقا همان مسئله ای است که همراه با کمی نوآوری و خلاقیت بازاریاب ها جذابیت زیادی برای مخاطب خواهد داشت.
شاید تنها مسئله مهم در این میان تلاش برای پیش بینی ترندها قبل از شروع زمان اصلی شان باشد. این یعنی مثلا برای هالووین باید قبل از اینکه این بازه زمانی شروع شود، فکری به حال ترندهای جذاب کنید. این مسئله به سادگی امکان پذیر نیست؛ چراکه پای مخاطب هدف نیز در میان است.
مطلب مرتبط: جدیدترین آپدیت های موتور جست وجوی گوگل
گوگل ترندز در این میان به بازاریاب ها کمک می کند تا الگوی تکرارشونده رفتار مخاطب را درک کنند. به علاوه، ترندهای محبوب در هر بازه زمانی معمولا با شکلی یکسان تکرار می شود. به همین خاطر گوگل ترندز با آرشیو بی نظیرش اطلاعات مفیدی در اختیار بازاریاب ها قرار خواهد داد. این مسئله ای است که می تواند به شما برای بهبود وضعیت تان در دنیای کسب و کار حسابی کمک کند.
کافی است از آرشیو گوگل ترندز به مثابه یک تجربه مهم بهره بگیرید. این مسئله می تواند به شما برای بهبود وضعیت تان در دنیای کسب و کار حسابی کمک کند. خب مگر بازاریابی هم در دنیا هست که حوصله مطالعه بازار از نقطه صفر برای هر مناسبت را داشته باشد؟ پس بهتر است به جای اینکه فشار زیادی به تیم بازاریابی تان بیاورید، یک راست بروید سراغ ایده های اساسی و تاثیرگذار.
ارزیابی وضعیت شما در برابر رقبا: بخش جذاب ماجرا
همه بازاریاب ها دوست دارند وضعیت برندشان در مقایسه با رقبا را از نزدیک رصد کنند. این مسئله ای است که به شما اطلاعات بسیار خوبی درباره تولید محتوا و بازاریابی می دهد. خب اگر شما از رقبا عقب باشید، این مسئله باید خیلی زود مورد بررسی قرار گیرد. گوگل ترندز هر لحظه به شما امکان ارزیابی رقبا و مقایسه اوضاع خودتان با آنها را می دهد. اینطوری دیگر خبری از عقب ماندن بدون حساب و کتاب از رقبا نخواهد بود.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم حضور رقبا در بازار برای ادامه روند رو به رشد تولید محتوا ضروری است. این مسئله ای است که می تواند به شما برای موفقیت بیشتر در دنیای کسب و کار کمک کند. به علاوه، رقابت همیشه ایده های تازه ای نیز به همراه دارد. اگر شما تنها برند حاضر در بازار بودید، شاید حتی حوصله بازاریابی هم نداشتید. این در حالی است که امروزه اگر چند ماه بدون یک کمپین درست و حسابی برای شما سپری شود، به مرور از بازار کنار خواهید رفت.
یادتان باشد، ارزیابی رقبا نباید حالت وسواسی پیدا کند. این مسئله ای است که می تواند شما را از سایر کارها غافل کند. بد نیست بازه های زمانی مشخص برای ارزیابی وضعیت رقبا در نظر بگیرید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا خیلی ساده تر کارتان را پیش برده و نشان دهید تا چه میزان آمادگی تعامل با مخاطب تان را دارید. مثلا هر دو ماه یک بار اقدام به تعامل با مخاطب هدف کنید. این مسئله می تواند وضعیت تان در مقایسه با رقبا را حسابی تغییر دهد.
فراموش نکنید، شما توانایی رقابت با برخی از برندها در بازار را ندارید. مثلا به عنوان یک رستوران تازه کار هرگز نباید به فکر رقابت با کی اف سی یا مک دونالد باشید. این امر می تواند فشار زیادی به کل شرکت وارد کرده و از نقطه نظر بازاریابی همیشه شما را در وضعیت عدم رضایت قرار دهد. پس سعی کنید مقایسه تان را به طور منطقی پیش ببرید. این امری است که نقش مهمی در یک ارزیابی اصولی خواهد داشت. در نهایت نیز می توانید با استفاده از نکات مربوط به چنین ارزیابی هایی اوضاع تان در بازار را بهبود بخشید.
بهتر است وضعیت تان در مقایسه با رقبا را به طور مداوم با وضعیت های قبلی مقایسه کنید. اینطوری متوجه پیشرفت تان در دنیای کسب و کار خواهید شد. این دقیقا همان مسئله ای است که می تواند برای تان جذابیت زیادی به همراه بیاورد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و از بانک اطلاعاتی گوگل نهایت استفاده را ببرید.
سخن پایانی
بازاریابی در دنیای کسب و کار برای بسیاری از کسب و کارها امر بی نهایت سختی محسوب می شود. دلیل این امر نه تنها مهارت های پایین تیم مارکتینگ، بلکه در بسیاری از مواقع عدم دسترسی به ابزارهای کلیدی است. خب ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات درباره گوگل ترندز را به شما آموزش دهیم. حالا شما یکی از ابزارهای کلیدی برای بازاریابی بهتر را دم دست دارید.
مطلب مرتبط: راهنمای گوگل ادز
بی شک گوگل ترندز تنها ابزار موردنیاز شما برای بازاریابی بهتر نیست. با این حال در زمینه دسترسی به اطلاعات دقیق و آگاهی از ترندهای تازه در این رابطه باید همیشه حواس تان به آن باشد؛ چراکه به ساده و ارزان ترین شکل ممکن کلی اطلاعات دست اول تحویل تان می دهد. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با اصول بازاریابی و استفاده از گوگل ترندز کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در رابطه با نکات مورد بحث در این مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده تعامل با شما هستند.
منابع: