چهارشنبه, ۳۰ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Wed, 20 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

مشتریان در بازار نقش خون جاری در رگ های هر برند را دارند. اگر برای چند دقیقه گردش خون در بدن متوقف شود، دیگر امیدی به ادامه زندگی نخواهد بود. ماجرا درباره کسب و کارها نیز دقیقا به همین شکل است. شما برای اینکه همیشه از گردش مشتریان پیرامون برندتان مطمئن شوید، باید دائما شناخت درستی از آنها داشته باشید، اما چطور؟

شناخت مشتریان کاری نیست که شما با کپی برداری از روی دست بقیه کسب و کارها انجامش دهید. در عوض باید آستین ها را بالا زده و خودتان وارد میدان شوید. احتمالا کارآفرینان باهوش خیلی زود از ما می پرسند این همه دردسر به چه دردی می خورد. خب جوابش روشن است: دسته بندی ساده تر مشتریان!

دسته بندی مشتریان به فرآیند گروه بندی کلیت مشتریان براساس سلیقه، نیازها، انتظارات و همچنین مشکلات شان اشاره دارد. اجازه دهید از همین ابتدا با مثال های کاربردی منظورمان را روشن کنیم. برندی مثل آدیداس را در نظر بگیرید. بی شک تمام مشتریان در سراسر دنیا با یک هدف مشخص از این برند خرید نمی کنند. در حالی که برخی از ورزشکاران حرفه ای دنیا از تجهیزات آدیداس استفاده می کنند، گروهی دیگر فقط برای کارهای ساده مثل پیاده روی روزمره دنبال محصولات این غول صنعتی هستند. به علاوه، ویژگی های مشتریان این برند نیز از زمین تا آسمان فرق دارد. در حالی که برخی از مشتریان این برند از طبقه مرفه جامعه هستند، ماجرا درباره همه آنها اینطور نیست. 

الگوهای دسته بندی مشتریان

دسته بندی مشتریان به یک برند اجازه می دهد تا رفتاری مناسب و شخصی سازی شده با هر کدام از آنها داشته باشد. بی شک برندهای بزرگ نمی توانند تعامل شان با تک تک مشتریان را شخصی سازی کنند. به همین خاطر تعامل با مشتریان بر محور گروه های بزرگ ایده بهتری خواهد بود. این دقیقا همان کاری است که ما در این مقاله قصد داریم درباره اش صحبت کنیم. 

مطلب مرتبط: دسته ‌بندی مشتریان

اگر شما هم بارها و بارها هنگام تعامل با مشتریان دردسرهای زیادی را تحمل کرده اید، دیگر لازم نیست نگران اوضاع باشید؛ چراکه حالا همه چیز فرق می کند. شما در این مقاله یاد می گیرید چطور از مدل های مختلف برای دسته بندی مشتریان استفاده کنید. به علاوه، در این فرآیند بحث درباره الگوهای مختلف با کاربردهای خاص هر کدام نیز آشنا خواهید شد. قبل از هر چیز اجازه دهید نگاهی هم به مزایای این استراتژی داشته باشیم. 

دسته بندی مشتریان به چه دردی می خورد؟

دسته بندی مشتریان به چه دردی می خورد

خب حالا که صحبت از دسته بندی مشتریان شد، بد نیست بحث مان را کاملا اصولی شروع کنیم. خیلی از کارآفرینان دائما دوست دارند درباره جزییات فرآیندها در بازار اطلاعات دست اولی داشته باشند. این امر درباره انتخاب استراتژی های مختلف نیز مصداق دارد. ما برای اینکه کار شما خیلی سخت نشود، در این بخش سراغ برخی از مزایای دسته بندی مشتریان رفته ایم. اگر هنوز کمی درباره یادگیری این استراتژی شک و تردید دارید، این بخش کاملا مخصوص شماست. پس با ما همراه باشید تا شناخت بهتری نسبت به استراتژی مورد بحث مان پیدا کنید. 

بهبود خدمات مشتری

بهبود خدمات مشتری

همانطور که قبلا گفتیم، مشتریان انتظارات متفاوتی از شما دارند. این انتظارات وقتی با نیازهای گوناگون جمع شود، کار را برای هر کارآفرینی سخت خواهد کرد. خب خیال ندارید که گروه های مختلف مشتریان را با یک راهکار ساده پوشش دهید؟ مثلا بخش خدمات مشتری را در نظر بگیرید؛ این بخش باید براساس مشکلات هر کدام از مشتریان شخصی سازی شود. 

ماجرای بالا برای هر کسب و کار چالش بزرگی محسوب می شود. خب چطور باید از عهده شخصی سازی خدمات مشتری برآمد؟ جواب ساده است؛ وقتی شما دسته بندی درستی از مشتریان تان داشته باشید، دیگر لازم نیست خودتان را حسابی معطل کرده یا خدمات بی کیفیت ارائه کنید. 

دسته بندی مشتریان به شما فرصت شناخت بهتر انتظارات و خواسته های دامنه متنوع مشتریان را می دهد. مشتریان هم وقتی دقت عمل شما را مشاهده کنند، واکنش بهتری نسبت به کسب و کارتان خواهند داشت. این سناریو معامله منصفانه ای به نظر می رسد، مگر نه؟

تبلیغات با کاربرد بیشتر

تبلیغات با کاربرد بیشتر

این روزها خیلی از مردم مثل آب خوردن از کنار کمپین های تبلیغاتی عبور می کنند. انگار که این کمپین ها هیچ حرف تازه ای برای گفتن ندارند و فقط کلی پول در این میان به هدر می رود. بی شک چنین اتفاقی کلی دلیل مختلف دارد اما یکی از بحث های اصلی که باید به آن توجه داشته باشید، مسئله تبلیغات توده ای (Mass Advertising) است. این الگوی تبلیغات نه تنها برای شما دردسرساز خواهد شد، بلکه خیلی زود مخاطب تان را هم ناامید می کند. خب چه کسی در این دوره و زمانه دور مشتریان با نیازهای مختلف شان را خط کشیده و تر و خشک را با هم می سوزاند؟

دسته بندی مشتریان به شما کمک می کند تا محتوای درست را به دست گروه های مناسب برسانید. اینطوری کمپین تان همیشه جذابیتش را حفظ خواهد کرد. شاید تنها اضافه کاری در این میان نیاز به شخصی سازی کمپین براساس گروه های هدف مختلف باشد. البته اگر دسته بندی مشتریان را درست انجام داده باشید، آنقدر اطلاعات دقیق درباره هر گروه از مشتریان دارید که این بخش از کار خیلی اذیت تان نکند. 

مطلب مرتبط: دسته ‌بندی و تفکیک مشتریان

اگر شما هم بابت تاریخ مصرف کوتاه تبلیغات تان حسابی شاکی هستید، دسته بندی مشتریان مثل فرشته نجات به دادتان خواهد رسید؛ چراکه بدون مشکل خاصی به شما کمک می کند تا تبلیغات تان را درست همانطور طراحی کنید که مشتریان انتظارش را دارند؛ آن هم نه فقط براساس یک سلیقه، بلکه مطابق سلیقه های مختلف!

افزایش تعامل با مشتریان

افزایش تعامل با مشتریان

مشتریان عاشق محتوایی هستند که تعامل برانگیز باشد. این روزها خیلی از بازاریاب ها ادعا می کنند مشغول تولید محتوای تعامل برانگیز هستند، اما راستش را بخواهید، اغلب آنها فقط شعار این ماموریت مهم را می دهند. در عمل همان آش و همان کاسه برقرار است. 

آنچه در دنیای مارکتینگ به برندها برای تمایز بیشتر کمک می کند، نه ادعاهای توخالی، بلکه شناخت درست سلیقه مشتریان است. وقتی درباره سلیقه مشتریان حرف می زنیم، نباید فکر کنید یک سلیقه خاص مدنظرمان است. خب اگر اینطور بود اصلا دسته بندی مشتریان معنایی نداشت. 

مشکل از جایی شروع می شود که مشتریان سلیقه های گوناگونی دارند. شما برای پاسخگویی به این تنوع سلیقه ها چاره ای به غیر از طبقه بندی مشتریان در قالب گروه های مختلف نخواهید داشت. اینطوری با تولید محتوای مناسب برای هر گروه، عملا تعامل بیشتری جذب می کنید. 

خب اگر مشتری را سراغ دارید که کاملا بی تفاوت از کنار محتوایی مطابق با سلیقه اش رد می شود، ما را هم بی خبر نگذارید. 

کاهش هزینه بازیابی مشتریان

کاهش هزینه بازیابی مشتریان

ریزش مشتریان در طول دهه های اخیر بدل به اتفاقی رایج و حتی طبیعی شده است. خیلی از برندها در طول ماه کلی مشتری از دست می دهند و عین خیال شان هم نیست. البته بعید می دانم مخاطب های روزنامه فرصت امروز از این عادت ها داشته باشند. به همین خاطر ما در بررسی آخرین مزیت دسته بندی مشتریان سراغ این مسئله کلیدی رفته ایم. 

از دست دادن مشتریان برای هیچ برندی ساده نیست. اینطور وقت ها آدم حس می کند تمام تلاش ها و زحمات شبانه روزی اش دودِ هوا شده است. حالا اگر در این میان دسته بندی مشتریان را به ماجرا اضافه کنیم، چه تغییری خواهیم داشت؟ درست حدس زدید، دیگر خبری از ریزش شدید مشتریان نخواهد بود. خب تا وقتی شما درک درستی از انتظارات و نیاز گروه های مختلف مشتریان دارید، دلیلی برای ریزش آنها وجود نخواهد داشت!

مشکل اصلی از آنجایی شروع می شود که کارآفرین بی خیال درک تفاوت درونی مشتریان می شوند. خب برندی مثل بی ام و نمی تواند بدون توجه به شرایط بازارهای مختلف دست به تولید محصولاتی یکسان برای تمام بازارها بزند. درست به همین خاطر این روزها شاهد مدل های اختصاصی اتومبیل برای بازارهای مختلف هستیم. این کار نه تنها اضافه کاری محسوب نمی شود، بلکه گامی اساسی در راستای تعامل بهتر با مشتریان است. 

مثال بالا درباره تمام کسب و کارها مصداق دارد. شما لازم نیست حتما توصیه بالا را به حوزه ای خاص محدود کنید. در عوض درک شرایط متفاوت در بازارها یا میان مشتریان گوناگون همیشه جواب می دهد. اولین نتیجه واضح این فرآیند هم کاهش هزینه های مربوط به بازیابی مشتریان خواهد بود؛ چراکه اصلا آمار ریزش مشتریان تان دیگر آنقدر بالا نخواهد رفت.

الگوهای دسته بندی مشتریان: ورود به دنیایی متنوع

الگوهای دسته بندی مشتریان

حالا که با مزایای دسته بندی مشتریان آشنا شدیم، باید بدون اتلاف وقت برویم سراغ اصل مطلب. دسته بندی مشتریان چطور انجام می شود؟ خبر خوش اینکه شما کلی الگوی مختلف برای دسته بندی مشتریان دارید. با این حال قرار نیست از همه آنها در کنار هم استفاده کنید؛ چراکه هر الگو برای شرایط و نیازهای خاصی طراحی شده است. ما در ادامه به شما کمک می کنیم تا بدون مشکل خاصی کارتان در زمینه تحلیل و انتخاب الگوهای دسته بندی مشتریان را شروع کنید. پس با ما همراه باشید تا بدل به یک کارشناس همه فن حریف در این حوزه شوید. 

مطلب مرتبط: طبقه‌ بندی مشتریان

دسته بندی نموداری

دسته بندی نموداری

دسته بندی نموداری احتمالا شناخته شده ترین الگو در دنیای کسب و کار محسوب می شود. بسیاری از کارآفرینان برای اینکه دسته بندی ساده و بی دردسری داشته باشند، از نمودارها استفاده می کنند. این روزها با پیشرفت نرم افزارهای گرافیکی تولید و طراحی نمودارهای پیچیده هم جذابیت زیادی پیدا کرده است. البته شما لازم نیست کارتان را سخت یا پیچیده کنید. همین که با برخی از نمونه های اولیه به کارتان ادامه دهید، کافی خواهد بود. اینطوری تمام اطلاعات اولیه موردنیازتان را به خوبی به دست خواهید آورد. 

برخی از مهمترین اطلاعاتی که در قالب نمودار باید دسته بندی کنید، به این شرح اند:

•    سن

•    نژاد

•    جنسیت

•    وضعیت اجتماعی

•    درآمد

•    تحصیلات

وقتی اطلاعات بالا را در قالب نمودارهای مناسب دسته ‎بندی کنید، کارتان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف بی نهایت ساده می شود. آن وقت با یک نگاه ساده دسته بندی مختلف مشتریان را متوجه شده و دیگر لازم نیست دائما آن را دستکاری کنید. 

بی شک هیچ کارآفرینی با داده های خام یا متن های طولانی میانه خوبی ندارد. این دقیقا مزیت نمودارها را نشان می دهد. آدم با نگاهی کوتاه به نمودارها سیر تا پیاز دامنه مشتریان را متوجه خواهد شد. به علاوه، شما امکان آپدیت مداوم چنین نموداری بدون دردسر اضافه را نیز خواهید داشت. ماجرا جالب شد، نه؟

شما برای دسته بندی مشتریان امکان تمرکز بر روی هر کدام از معیارهای بالا را دارید. مثلا اگر دوست دارید با گروه های سنی مختلف براساس شرایط شان تعامل داشته باشید، بد نیست مشتریان را براساس سن شان در گروه های متفاوت قرار دهید. این امر به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف کمک کرده و کارتان را نیز راحت تر می کند. پس به جای اینکه خودتان را درگیر فرآیند بی پایان سر و کله زدن با مشتریان کنید، بد نیست از همان اول آنها را در قالب گروه سنی یا هر معیار دیگری تقسیم بندی نمایید. 

یکی دیگر از مثال هایی که درباره دسته بندی مشتریان قابل توجه است، استفاده از وضعیت تحصیلی است. بی شک برخی از محصولات فقط به درد قشر تحصیلکرده می خورد. خب در این صورت شما باید خیلی سریع این نکات را مدنظر قرار داده و سراغ این دسته از مشتریان بروید. دسته بندی براساس سطح تحصیلات در چنین شرایطی حسابی کمک تان خواهد کرد. ماجرا جالب شد، نه؟

دسته بندی رفتاری

دسته بندی رفتاری

دسته بندی مشتریان براساس نوع رفتارشان در بازار الگوی دیگری است که باید همیشه مدنظرتان قرار گیرد. بسیاری از کارآفرینان برای اینکه رابطه بهتری با مشتریان داشته باشند، به معیارهایی مثل سن یا نژاد توجه ندارند. در عوض همه چیز برای آنها در رفتار مشتریان خلاصه می شود. این متغیر مهم به آنها برای اثرگذاری ویژه بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. درست به همین خاطر خیلی از کارآفرینان دنبال گروه بندی مشتریان براساس نوع رفتار مشترک هستند. 

نکاتی که شما در این مدل از دسته بندی مشتریان باید مدنظر داشته باشید، شامل این موارد است:

•    مشتریان چطور محصولات را با هم مقایسه می کنند؟

•    الگوی رفتار مشتریان در بازار چگونه است؟

•    مشتریان هنگام خرید حضوری یا آنلاین چه رفتاری با فروشندگان دارند؟

سوالات بالا به شما برای دسته بندی دقیق و بی دردسر مخاطب هدف تان کمک خواهد کرد. در این میان می توانید برخی از نکات دیگر را نیز مدنظر قرار دهید. یکی از نکات کلیدی توجه به تغییر رفتار مشتریان در طول ماه های اخیر است. بی شک مشتریان تا ابد به یک شیوه رفتار نمی کنند. به همین خاطر آپدیت دسته بندی برندتان براساس تغییر رفتار مشتریان ایده بی نهایت خوبی خواهد بود. اینطوری شما می توانید بدون دردسر اضافه سراغ مشتریان رفته و کارتان را راه بیندازید. 

اشتباه خیلی از بازاریاب ها و کارآفرینان باور به رفتار یکسان مشتریان در تمام شرایط است. اگر شما هم چنین باوری دارید، باید یکبار برای همیشه اوضاع را تغییر دهید؛ چراکه این روزها کمتر کسی رفتاری ثابت از خودش نشان می دهد. اصلا یکی از دلایل شناخت نادرست کارآفرینان از مشتریان هم به این نکته مربوط می شود. 

مطلب مرتبط: رفتارشناسی مشتریان به هنگام خرید

همانطور که یک کارگردان در طول سال های مختلف با شناختی که مخاطبش دارد، آثار گوناگونی روانه بازار می کند، شما هم باید هرچند وقت یکبار دستی به سر و گوش فعالیت تان در بازار بکشید. آپدیت دسته بندی مشتریان یکی از کارهایی است که به شما برای حضور دائمی در بازار کمک خواهد کرد. برای این کار باید همیشه تغییرات رفتار مشتریان را زیر ذره بین داشته باشید.

دسته بندی روانشناختی

دسته بندی روانشناختی

آدم ‏ها همیشه براساس محرک های بازار رفتار نمی کنند. گاهی اوقات اوضاع بازار هر چقدر هم که تغییر کند، باز هم مشتریان براساس ارزش ها و باورهای خودشان دست به خرید خواهند زد. این نکته درباره وفاداری مشتریان به یک برند خاص کاملا نمود پیدا می کند.

بی شک این روزها کلی گوشی هوشمند ارزان تر از آیفون دم دست من و شما قرار دارد. با این حال هنوز هم وقتی نسخه جدید آیفون روانه بازار می شود، کلی آدم برای خریدش صف می کشند. این درست همان پدیده ای است که نوع متفاوتی از دسته بندی مشتریان را به همراه دارد. 

دسته بندی روانشناختی بیشتر از اینکه بر روی محرک های بیرونی تاکید داشته باشد، نقش باورها و ارزش های افراد را برجسته می کند. مثلا اگر شما به حفاظت از محیط زیست به عنوان یک ارزش اساسی باور داشته باشید، احتمالا خرید از برندهایی که این ارزش را رعایت می کنند، اولویت تان خواهد بود. در این میان اصلا مهم نیست سطح قیمت محصول موردنظر چقدر از بقیه بیشتر باشد؛ چراکه شما برای ارزش خودتان حاضرید خیلی بیشتر از اینها دست به جیب شوید. 

اشتباه نکنید، وقتی درباره ارزش های مشتریان حرف می زنیم، منظورمان دعوت از کارآفرینان برای سوءاستفاده از آن نیست. در عوض شما باید خودتان را برای ارائه خدمات ماندگار به مشتریان آماده کنید. نکته کلیدی در این میان توجه به ایده ها و باورهای مشتریان برای دسته بندی بهترشان است. به نکات زیر توجه کنید:

•    ارزش ها

•    علایق

•    عادت ها

•    شخصیت

•    سبک زندگی

•    باورها

بی شک معیارهای بالا از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این حال به طور کلی دسته بندی افراد براساس باورها و ارزش های مشترک کار خیلی سختی نیست. نکته کلیدی اینکه شما با توجه صرف به رفتار یا ویژگی های مالی و اجتماعی نمی توانید چنین دسته بندی داشته باشید. به همین خاطر توجه به متغیرهای روانشناختی کارتان را راحت تر خواهد کرد. 

دسته بندی ارزش محور

دسته بندی ارزش محور

مشتریان وقتی دست به جیب می شوند تا خریدشان را نهایی کنند، ماجرا را مثل یک معامله برد- برد نگاه خواهند کرد. از نظر آنها هر خرید مثل نوعی سرمایه گذاری است که باید حتما منجر به بازگشت سرمایه (ROI) شود. حالا اگر یک برند محصولی معرفی کند که بازگشت سرمایه چندانی نداشته باشد، تکلیف چه خواهد بود؟ خب مشخص است، مشتریان خیلی زود دور آنها را خط می کشند. 

شما برای دسته بندی مشتریان براساس الگوی ارزش محوری باید ارزش هایی که برای مشتریان یک خرید خوب را می سازد، مورد شناسایی قرار دهید. مهمترین عامل در این میان توجه به بازگشت سرمایه به مشتریان است. مشتری را در نظر بگیرید که قصد خرید یک پرینتر خانگی را دارد. انتظار او این است که دست کم دو برابر ارزش خرید این محصول برایش سود به همراه داشته باشد. یعنی اگر محصول موردنظر 200 دلار خرج روی دستش گذاشته، دست کم به اندازه 400 دلار (معادل ارزش مجموع هر بار پرینت در بازار) برایش کار کند. اگر قبل از این میزان پرینتر خراب شده یا از کار بیفتد، دیگر امیدی به رضایت مشتریان از شما یا تکرار خریدشان نخواهد بود. 

دسته بندی مشتریان براساس ارزشی که برای هر محصول قائل هستند، کمک ویژه ای به آنها خواهد کرد. این امر به آنها کمک می کند تا بدون مشکل خاصی کارشان را ادامه دهند. به علاوه، در زمینه جلب مشتری وفادار نیز این الگو همیشه کاربردی خواهد بود. 

اگر دوست دارید مشتریان تان همیشه کنار شما باقی بمانند، بد نیست گاهی از الگوی دسته بندی ارزش محور استفاده کنید. در این الگو جا برای فعالیت هایی مثل جایزه دادن به مشتریان در ازای هر خرید نیز وجود دارد. البته شما باید از قبل استراتژی کلی تان را مشخص کنید تا یک وقت با اهداف کلی در تضاد قرار نگیرد. 

مطلب مرتبط: راهنمای شخصی سازی تجربه مشتریان

دسته بندی جغرافیایی

دسته بندی جغرافیایی

استفاده از الگوی جغرافیایی برای دسته بندی مشتریان اصلا ایده تازه ای نیست. از دهه ها قبل کارخانه های بزرگ محصولات شان را براساس محل سکونت مشتریان شخصی سازی می کردند. مثلا افرادی که در کشورهای سردسیر زندگی می کنند، نیاز بیشتری به لباس های گرم دارند. به همین خاطر اگر یک برند مد و پوشاک سراغ این بازار برود، باید لباس های بی نهایت گرم را به مشتریان معرفی کند. وگرنه خیلی زود شانسش برای خودنمایی در بازار را از دست خواهد داد. 

دسته بندی جغرافیایی معمولا برای کارآفرینان کاربردهای زیادی به همراه دارد. خیلی از افراد برای اینکه محصولات شان را خیلی سریع شخصی سازی کنند، موقعیت مکانی مشتریان را در نظر می گیرند. به علاوه، ارتباط معناداری میان محل سکونت مشتریان با نحوه رفتارشان در بازار وجود دارد. درست به همین خاطر از قدیم ترین زمان ها در دنیای کسب و کار استفاده از این شیوه مرسوم بوده است. 

روش کار در دسته بندی جغرافیایی تا حد زیادی روشن است. شما باید اطلاعات مربوط به محل سکونت مشتریان تان را گردآوری کرده و در قالب یک نمودار ساده قرار دهید. البته در این میان از جدول هم استفاده می شود. نکته جانبی اینکه اگر محل کار مشتریان را هم به این دسته بندی اضافه کنید، دقت عمل تان حسابی بیشتر می شود. خب این روزها محل کار بسیاری از مردم با محل سکونت شان فرق دارد. درست به همین خاطر شما باید این نکته جانبی را نیز در کارتان مدنظر قرار دهید. وگرنه خیلی زود اوضاع تان حسابی به هم ریخته و دیگر نمی توانید اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. 

دسته بندی فناوری محور

دسته بندی فناوری محور

اینکه مشتریان چقدر میانه خوبی با فناوری دارند، نکته ای است که باید حسابی مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از کارآفرینان برای اینکه عملکرد بهتری در بازار داشته باشند، همیشه سراغ استفاده از فناوری های به روز می روند. مثلا حوزه بازاریابی را در نظر بگیرید؛ استفاده از فناوری واقعیت افزوده یکی از نوآوری های تازه در عرصه مارکتینگ محسوب می شود. حالا اگر مشتریان شما هیچ میانه خوبی با استفاده از چنین دوربین هایی نداشته باشند، سرنوشت کارتان از قبل مشخص خواهد بود. بسیاری از کسب و کارها برای اینکه کارشان را به خوبی مدیریت کنند، باید همیشه اطلاعات دقیقی درباره سطح دسترسی و استفاده مشتریان از تکنولوژی داشته باشند. این امر به آنها برای کمک بهتر به مشتریان ضروری خواهد بود. 

شما در دسته بندی مشتریان براساس فناوری به طور کلی چند روش دم دست دارید. اول از همه باید آنها را براساس میزان تمایل به استفاده از انواع فناوری تقسیم بندی کنید. در روش دیگر نکته کلیدی ضرورت دسته بندی براساس نوع دستگاه دیجیتالی است که از آن سود می برند. 

بی شک نحوه تعامل شما با کاربران دسکتاپ و گوشی های هوشمند از زمین تا آسمان فرق دارد. درست به همین خاطر باید این نکته کلیدی را همیشه مدنظر داشته باشید. 

دسته بندی فناورانه بیشتر به درد کسب و کارهایی می خورد که سر و کارشان به طور مداوم با فناوری است. با این حساب اگر شما روی مشتریانی که میانه خوبی با این وضعیت ندارند، سرمایه گذاری کنید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز این شیوه دسته بندی مشتریان را ویژه برندهای دنیای تکنولوژی می دانیم. 

سخن پایانی

دسته بندی مشتریان

دسته بندی مشتریان فرآیندی است که بسیاری از کسب و کارها در طول دهه های متمادی از آن استفاده کرده اند. با این حال شما لازم نیست حتما از یک شیوه نخ نما برای این کار استفاده نمایید. ما در طول این مقاله تلاش کردیم اول از همه دسته بندی مشتریان به عنوان یک استراتژی را به شما معرفی کنیم. در گام بعدی مزایای آن را به اتفاق با هم بررسی کردیم. اینطوری خیال تان بابت کاربردهای این استراتژی راحت شد. 

مطلب مرتبط: طراحی استراتژی تجربه مشتری؛ چطور و چگونه؟

در آخرین بخش مقاله ما دنبال الگوهای محبوب و صدالبته کاربردی برای دسته بندی مشتریان رفتیم. شما الان تمام اطلاعات لازم برای دسته بندی درست مشتریان را دم دست دارید. یادتان باشد، همیشه کارهای تازه کمی برای آدم سخت به نظر می رسد. پس تمرین و تکرار را هیچ وقت فراموش نکنید. این روزها بسیاری از مشتریان انتظارات بالایی از برندها دارند. بنابراین اگر نتوانید هماهنگ با سطح انتظارات مشتریان عمل کنید، خیلی زود دیگر حتی یک نفر هم دور و بر برندتان آفتابی نخواهد شد. یادتان نرود، مثل همیشه اگر سوالی درباره دسته بندی مشتریان داشتید، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده دریافت سوالات تان هستیم.

منابع:

https://www.wordstream.com

https://www.shopify.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Q30A5kQA
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه