دیگر آن دورانی که عرصه کسب و کار به مرزهای ملی محدود می شد، تمام شده است. حالا برندهای بزرگ دنیا نه تنها در چهارگوشه دنیا فعالیت دارد، بلکه به دنبال افزایش سهم شان از بازار با استخدام بهترین نیروهای ممکن هم هستند. این امر به آنها کمک می کند تا فعالیت بهتری داشته و از استعدادهای جهانی نهایت بهره را ببرند. چه بسا نیروی کار مورد نیاز شما در بازار محلی تان پیدا نشود. در این صورت میان دست روی دست گذاشتن یا استخدام نیروی کار در خارج باید یکی را انتخاب کنید. این امر می تواند برای تان نگران کننده باشد، اما اگر به فضای کاری مدرن عادت کرده باشید، دیگر برای تان سختی زیادی نخواهد داشت.
یکی از مفاهیم کلیدی که با جهانی شدن دنیای کسب و کار توجه زیادی را جلب کرده، هوش فرهنگی است. خب همه ما مطالبی درباره هوش عاطفی را شنیده ایم. اینکه شما باید در بازار احساس همذات پنداری زیادی با دیگران داشته باشید، مسئله تازه ای نیست. هوش ارتباطی نیز بر روی نکات مهم برای ایجاد رابطه ای بلندمدت با دیگران تاکید می کند. با این حال وضعیت هوش فرهنگی در این میان کمی پیچیده تر است.
ماجرا از زمانی شروع شد که کسب و کارها برای استخدام نیروی کار با افرادی از فرهنگ های مختلف رو به رو شدند. از سوی دیگر فروش محصولات نیز به یک بازار خاص محدود نمی شد. به همین خاطر تعامل میان فرهنگ ها شدت بیشتری پیدا کرد. در این میان ناآگاهی برخی از کارآفرینان نسبت به ویژگی های فرهنگ های مختلف کار دست شان می داد. به طوری که برخی از مشتریان را حسابی نسبت به یک برند ناامید می کرد.
ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین نکات از نقطه نظر هوش فرهنگی را با شما در میان بگذاریم. البته قبل از اینکه سراغ تکنیک های کاربردی مان برویم، باید کمی درباره چیستی هوش فرهنگی گپ بزنیم. خب اصلا هوش فرهنگی چه معنایی دارد؟
هوش فرهنگی (Cultural Intelligence) یکی از مفاهیم نوظهور در دنیای کسب و کار محسوب می شود. بسیاری از کارآفرینان هنوز آنطور که باید و شاید با این مفهوم آشنایی ندارند. به همین خاطر همیشه از آن در جای اشتباه استفاده کرده یا توجه شان به مفاهیم دیگری جلب می شود. در ساده ترین معنا، هوش فرهنگی به معنایی توانایی کار در محیط چند فرهنگی و همچنین مدیریت نیروی کار و مشتریان متعلق به فرهنگ های مختلف است. این امر نشان می دهد شما تا چه حد یک مدیر حرفه ای بوده و توانایی بقا و پیشرفت دارید.
مطلب مرتبط: چرا هوش فرهنگی برای تجربه مشتری مهم است؟
متاسفانه بسیاری از کارآفرینان خیال می کنند همیشه شرایط بازار باید مطابق میل شان باشد. این در حالی است که شما نمی توانید بدون توجه به المان های فرهنگی کارتان را پیش ببرید. خب مردم در شهرهای بزرگ الزاما به یک فرهنگ خاص تعلق ندارند. به همین خاطر اگر حواس تان نباشد، اصلا بعید نیست با چالش های بزرگ رو به رو شوید. هوش فرهنگی در واقع راهکارهایی برای موفقیت در شرایط چند فرهنگی را جست وجو می کند.
شما در این مقاله با برخی از مهمترین المان های مربوط به هوش فرهنگی آشنا خواهید شد. این امر به شما کمک می کند تا کارتان را به عنوان مدیر یا حتی کارمند یک سازمان به بهترین شکل ممکن انجام دهید. از آنجایی که امروزه المان های فرهنگی در هر شهری تنوع زیادی پیدا کرده است، آشنایی با هوش فرهنگی یک ضرورت اساسی محسوب می شود. خب اجازه دهید کم کم برویم سراغ اصل ماجرا.
اولین سوالی که باید بدان پاسخ دهیم، چرایی اهمیت هوش فرهنگی است. خب مگر چه اتفاقی در بازارها رخ داده که نیاز به یادگیری این مهارت را پیش آورده است؟ ما درباره تغییرات بازار در مقدمه مقاله حرف زدیم. نکته کلیدی در این میان بررسی برخی از مزایای این استراتژی است. ما در ادامه سعی می کنیم به شما نشان دهیم چطور هوش فرهنگی به شما برای بهبود کارتان کمک خواهد کرد. پس با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این رابطه را یاد بگیریم.
ارتباطات بهتر
هوش فرهنگی به شما کمک می کند تا ارتباطات بهتری با مردم متعلق به فرهنگ های مختلف داشته باشید. اگر دقت کرده باشید، بسیاری از برندهای غربی برای ورود به بازار کشورهای عربی مشکلات فراوانی دارند. دلیل این امر ناآشنایی این برندها با فرهنگ خاص چنین کشورهایی است. این نکته درباره کشورهای شرق آسیا نیز مصداق دارد. نکته جالب اینکه برندهای عربی و آسیای شرقی خیلی بهتر در بازارهای همدیگر حضور پیدا می کنند. دلیل این امر شباهت های فرهنگی فراوانی است که میان این دو حوزه وجود دارد.
وقتی شما هوش فرهنگی بالایی داشته باشید، دیگر به عنوان یک غریبه در بازار مورد شناسایی قرار نخواهید گرفت. این امر به شما کمک می کند تا شرایط تان در بازار را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرده و جلوی هدررفت منابع را بگیرید. با این حساب لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته یا شرایط عجیبی برای ادامه کارتان تعریف کنید.
احتمالا شما هم مدیرانی را دیده اید که در هر شرایطی به دنبال سناریوهای عجیب و پیچپیده می روند. خب ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای موفقیت در بازار نیازی به استفاده از این راهکارها ندارید. در عوض بهتر است تفاوت های فرهنگی را پذیرفته و برای انطباق با آنها تلاش کنید. این امر سطح ارتباطات شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد. بنابراین دیگر لازم نیست نگران چیزی در بازار باشید.
مطلب مرتبط: چرا فرهنگ سازمانی مهم است؟
طراحی بهتر محصولات
طراحی محصولات امری نیست که مطابق سلیقه یک گروه خاص از مشتریان صورت گیرد. این مسئله درباره بسته بندی محصولات نیز مصداق دارد. درست به همین خاطر برندهای بزرگ دنیا محصولات شان را برای بازارهای گوناگون شخصی سازی می کنند. مثلا برند پژو برخی از خودرو های خود را مخصوص شرق آسیا تولید می کند. این امر به آنها کمک می کند تا محصول شان را بهتر در چنین بازاری جایگذاری کنند. به طور مشابه، برندهای آمریکایی نیز برای فروش محصولات شان در سراسر دنیا چنین استراتژی را دنبال می کنند؛ چراکه سلیقه مشتریان آمریکایی با اروپایی از زمین تا آسمان فرق دارد. بنابراین اگر تفاوتی در میان نباشد، فروش امری بی نهایت سخت خواهد شد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مشتریان چاره ای به غیر از تلاش برای طراحی محصولات به شیوه ای متفاوت ندارید. در این میان هوش فرهنگی به شما کمک می کند تا طرح هایی مناسب با هر فرهنگ انتخاب کنید. این امر شاید در کوتاه مدت اهمیت زیادی نداشته باشد، اما به مرور زمان توانایی شما برای اثرگذاری بر روی مشتریان را به طور حیرت انگیزی افزایش خواهد داد.
تفاوت های فرهنگی به خوبی در سبک معماری مناطق مختلف دنیا قابل مشاهده است. در حالی است که معنای آمریکایی ویژگی های خاص خودش را دارد، در آسیا سبک معماری بیشتر متمرکز بوده و حتی فاصله میان خانه ها نیز کمتر است. نکته کلیدی در این میان تلاش برای درک تفاوت های فرهنگی به منظور استفاده از آن در دنیای کسب و کار است. بنابراین شما باید دیدگاه نسبتا جامعی درباره شرایط فرهنگی و تاثیر آن بر روی الگوی خرید مشتریان در حوزه فعالیت تان داشته باشید. این امر در بلندمدت به شما فرصت خوبی برای تعامل با مخاطب هدف خواهد داد.
مزیت رقابتی
وقتی شما درک خوبی از شرایط فرهنگی داشته باشید، یک مزیت رقابتی بی نهایت بزرگ نصیب تان می شود. در دنیایی که بسیاری از برندها به دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب با استفاده از شیوه های دم دستی یا کلیشه ای هستند، عملکرد متفاوت شما چشم ها را خیره خواهد کرد. به طوری که در کوتاه ترین زمان ممکن فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب را به دست می آورید. این مسئله ای است که می تواند به شما برای تعامل بهتر با مخاطب تان کمک کرده و اوضاع را به سودتان تغییر دهد.
بی شک عملکرد مشابه بسیاری از برندهای کلیشه ای در بازار برای هر کسب کاری لذت بخش است. نکته کلیدی در این میان تحمل سختی های مسیر برای بازگشت سرمایه یا به زبان ساده تر کسب سود بیشتر است. این امر می تواند برای شما جذابیت های بیشتری به همراه داشته و کارتان را نیز ساده تر نماید.
فراموش نکنید، در دنیای کسب و کار بسیاری از کارآفرینان رقابت را امری مثبت تلقی می کنند. البته شما در این میان باید ابزاری برای رقابت موثر نیز داشته باشید. وگرنه کارتان با چالش های زیادی همراه خواهد شد. آن وقت اصلا بعید نیست دیگر نتوانید سطح اثرگذاری مناسب بر روی مخاطب تان داشته و به فعالیت در بازار ادامه دهید.
هوش فرهنگی مزیت مهمی در بازار محسوب می شود؛ چراکه شما را از دیگران متمایز کرده و فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به شما خواهد داد. این مسئله ای است که در بلندمدت نحوه فعالیت تان در بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد. پس بد نیست به آن به چشم نوعی سرمایه گذاری بلندمدت نگاه کنید. اینطوری فرآیند اثرگذاری بر روی مخاطب برای تان بی نهایت ساده تر خواهد شد.
مطلب مرتبط: توسعه فرهنگ سازمانی: راهنمایی گام به گام
جذب نیروی کار تازه
جذب نیروی کار تازه نفس که اتفاقا مهارت زیادی هم دارد، اصلا کار ساده ای نیست. این روزها بسیاری از کارآفرینان تازه کار رویای خوداشتغالی یا فریلنسری در سر دارند. به همین خاطر مدیران کار ساده ای برای جلب نظر آنها نخواهند داشت.
نکته ای که در این میان باید مورد توجه شما قرار گیرد، مسئله مربوط به طراحی جلوه ای جذاب از برند برای تعامل با نیروی کار است. اینطوری شما با هزینه کمتر و در سریع ترین زمان ممکن فرصت به دست آوردن نگاه مخاطب تان را خواهید داشت. این نکته در بلندمدت برای شما اهمیت زیادی خواهد داشت. پس بهتر است قبل از اینکه دیر شود، از آن به سود خودتان استفاده کنید.
بی تردید نیروی کار جوان که متعلق به فرهنگ متفاوتی است، سختگیری های خاص خودش برای همکاری با یک برند را دارد. به همین خاطر اگر حواس تان نباشد، اصلا بعید نیست کارتان با مشکلات اساسی رو به رو گردد. اینطوری هم فرصت همکاری با نیروی کار ماهر را از دست می دهید، هم اعتبار برندتان به خطر خواهد افتاد.
توسعه مهارت هوش فرهنگی
تا اینجای کار ما درباره مزایای هوش فرهنگی با شما گپ زدیم. با این حال بخش مهمی از فرآیند اثرگذاری بر روی مخاطب هدف معطوف به توانایی شما برای کسب و تقویت این مهارت است. به طوری که تفاوت های محسوسی میان شما و مخاطب تان به وجود بیاید. اگر شما نتوانید این مهارت ویژه را به دست بیاورید، کارتان با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد.
یادتان باشد، در دنیای امروز بسیاری از کارآفرینان عملا سعی و تلاشی برای یادگیری مهارت های تازه نمی کنند. این درست مثل تیم فوتبالی است که در آن بازیکنان انگیزه ای برای نشان دادن کیفیت شان به مربی ندارند. در این شرایط اگر شما کمی به خودتان سخت بگیرید، حسابی در تیم خواهید درخشید. این طوری می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن بدل به قهرمان مشتریان شوید. این مسئله ای است که در بلندمدت شرایط تان را تغییر داده و مشتریان زیادی پیرامون برندتان جمع خواهد کرد.
خب اجازه دهید کم کم برویم سراغ تکنیک هایی برای یادگیری و توسعه هوش فرهنگی. این شما و این هم کلاس درسی که برای تان آماده کرده ایم.
تقویت کنجکاوی فرهنگی
یکی از اقدامات موثر برای تقویت مهارت هوش فرهنگی مربوط به کنجکاوی در فرهنگ های مختلف است. البته شما در این میان لازم نیست بر روی فرهنگ های خاصی سرمایه گذاری کنید. در عوض می توانید به طور عمومی تمام فرهنگ ها را مورد توجه قرار دهید. البته یک اقدام هوشمندانه تر دست گذاشتن بر روی مواردی است که به شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمک خواهد کرد. این مسئله می تواند شانس تان در دنیای کسب و کار را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد.
مطلب مرتبط: ایجاد فرهنگ سازمانی با چاشنی تقویت روحیه کارمندان
مثلا در کشور آلمان به غیر از فرهنگ بومی این کشور، ترک ها، ایرانی ها و تا حد زیادی اهالی بالکان حضور پررنگی دارند. بنابراین توجه به فرهنگ بومی این افراد برای استخدام نیروی کار یا حتی تولید محصول امری ضروری خواهد بود. وگرنه بخش زیادی از مشتریان چنین بازاری احساس همدلی با برندها را نخواهند داشت. این مسئله ای است که در بلندمدت می تواند شرایط را به ضرر شما سامان دهد. به همیت خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید تحت هر شرایطی به شناخت فرهنگ های گوناگون توجه نشان دهید.
گاهی اوقات مسئله کنجکاوی در میان فرهنگ های مختلف فقط محدود به خودِ شما به عنوان کارآفرین نمی شود. در عوض باید راهی برای تقویت انگیزه کارمندان تان نیز پیدا کنید. اگر به هنگام استخدام نیروی کار به تنوع فرهنگی توجه نشان داده باشید، به طور خودکار کنجکاوی کارمندان تان برانگیخته خواهد شد. در غیر این صورت اصلا بعید نیست شرایط بی نهایت دشواری برای تعامل با مخاطب تان پشت سر بگذارید. این امر می تواند شانس تان برای تعامل بهینه با مخاطب را نیز به شدت کاهش دهد.
کارمندان شما برای اینکه درباره یک فرهنک کمی کنجکاوی کنند، باید زمان خالی نیز دم دست داشته باشند. این امر به آنها کمک می کند تا کارشان را با دقت بیشتری پیش ببرند. اگر در این میان کار زیادی روی سر کارمندان شرکت ریخته باشید، خیلی زود برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف دچار مشکل خواهند شد. این در حالی است که می توانید به این راحتی ها فشار کاری را افزایش داده و انتظار واکنش های مثبت از سوی کارمندان داشته باشید.
تقویت تفاوت های فرهنگی در میان کارمندان
یکی دیگر از نکاتی که باید بدان توجه کنید، استخدام بر مدار تفاوت های فرهنگی است. خب شما تیمی لازم دارید که علی رغم تفاوت های معنادار دست کم درباره اهداف اصلی شرکت اتفاق نظر داشته باشند. این امری است که گاهی اوقات موجب می شود تا مدیران به سوی استخدام نیروی کار کاملا یک دست جهت گیری کنند. این در حالی است که شاید همکاری با کسانی که اندکی تفاوت فرهنگی دارند، مزایای بیشتری به همراه داشته باشد.
اگر شما کارمندانی کاملا شبیه به هم و دارای پس زمینه فرهنگی مشترک داشته باشید، کارتان برای تقویت انگیزه شان به منظور استفاده از نکات فرهنگی مختلف در کارشان بی نهایت سخت می شود. به همین خاطر از همان ابتدا در زمینه استخدام باید نکات کلیدی را رعایت کنید. این امر می تواند سرنوشت تان در دنیای کسب و کار را تغییر دهد. به همین خاطر بد نیست از همان ابتدا به فکر تشکیل تیمی با تفاوت های فرهنگی معنادار باشید. این امر شاید در ابتدا برای تان کمی سخت باشد، اما به مرور بدان عادت خواهید کرد. پس بهتر است قبل از اینکه شرایط تان حسابی سخت و دشوار شود، کمی درباره نتیجه کارتان فکر کنید.
استفاده از عملکرد دیگران
برندهای بزرگ دنیا به خوبی تفاوت های فرهنگی و نقش شان در دنیای مدرن را درک کرده اند. به همین خاطر اگر شما نیم نگاهی به این مسئله داشته باشید، کارتان خیلی ساده تر پیش خواهد رفت. این در حالی است که خیلی از کارآفرینان خیال می کنند همیشه فرصتی برای اجرای یک استراتژی در بازار خواهند داشت. این مسئله می تواند شرایط را برای شما حسابی دشوار کرده و انگیزه ای برای ادامه فعالیت به شما ندهد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید هر طور که شده بر روی عملکرد برندهای بزرگ به مثابه یک کلاس درس حساب باز کنید.
یادتان باشد، شما هیچ وقت بودجه لازم برای مطالعه بازار مثل برندهای بزرگ را ندارید. پس بهتر است به جای تلاش برای رقابت با آنها به فکر استفاده از توانایی شان در عمل باشید. این امر دقیقا مثل یک کلاس درس برای تان خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و از این مسئله به سود خودتان استفاده کنید.
فراموش نکنید، هوش فرهنگی امری نیست که یک شبه به دست بیاورید. در عوض باید در طول زمان این مهارت را در خودتان تقویت کنید. پس عجله را کنار گذاشته و کمی به خودتان زمان دهید. این امر می تواند شرایط تان را حسابی دشوار سازد. درست به همین خاطر بد نیست از تجربه دیگران سود ببرید. هر وقت هم در کارتان ایرادی مشاهده کردید، بد نیست دوباره به عقب برگردید. چشم پوشی از مشکلات و تلاش برای سرهم بندی آن به هر قیمت اصلا نتیجه خوبی برای تان به همراه نخواهد داشت. پس بهتر است دور این روش را خط بکشید.
سخن پایانی
هوش فرهنگی برای کسانی که اولین بار است اسم آن به گوش شان می خورد، شاید یک استراتژی کلیشه ای به نظر برسد. با این حال اگر تا اینجا با ما همراه بودهاید، دیگر دیدگاه تان نسبت به هوش فرهنگی اینطوری نخواهد بود. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با تعریف دقیق این مهارت آشنا کرده و در مرحله بعد سراغ برخی از مزایای آن رفتیم. در نهایت نیز با بررسی تکنیک هایی برای تقویت این مهارت کارمان را به پایان بردیم.
مطلب مرتبط: ضرورت توسعه فرهنگ سازمانی در شرایط دورکاری
حالا شما در موقعیتی هستید که می توانید کارتان در زمینه یادگیری هوش فرهنگی را آغاز کنید. این استراتژی نه تنها در حوزه برندینگ، بلکه بازاریابی، تبلیغات و حتی مدیریت خدمات مشتری نیز کاربرد دارد. پس به جای اینکه دست روی دست بگذارید، همین حالا کارتان را شروع کنید. اینطوری نه تنها زمان را از دست نمی دهید، بلکه موقعیت تان در بازار نسبت به رقبا نیز بهتر خواهد شد. مثل همیشه اگر سوالی درباره این مهارت داشته یا در مسیر یادگیری اش مشکلی برای تان پیش آمد، همیشه می توانید روی ما حساب کنید.
منابع: