فرصت امروز: عباس آخوندی بار دیگر از نقش کارفرمایی دولت در ساخت و ساز مسکن انتقاد کرد و گفت: «بدون شک دولت نباید تحت هیچ شرایطی در حوزه ساخت و ساز وارد شود، به عقیده من، اگر قرار باشد عملکرد دولت با ساخت خانه اندازه گیری شود، دولت نباید حتی یک واحد خانه بسازد.»
وزیر راه و شهرسازی این سخنان را در نشست با نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد و در ادامه از تقویت بانک مسکن و راه اندازی صندوق پس انداز مسکن به عنوان مهم ترین اقدامات دولت در حوزه مسکن نام برد. او همچنین عدم درگیری دولت در حوزه ساخت خانه را سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی خواند و نسبت به مسکن مهر پردیس به عنوان یک بحران بالقوه برای پایتخت هشدار داد.
البته این اولین باری نیست که آخوندی از ورود دولت در حوزه ساخت و ساز مسکن انتقاد کرده و پیش از این در دوره دولت یازدهم نیز بارها با صدای بلند، ورود دولت به حوزه ساخت مسکن را سم مهلک و غیرعلمی دانسته بود. در واقع، در سال های گذشته و پس از پروژه مسکن مهر، انتظار و مطالبه ای در سطح جامعه پیرامون مداخله دولت در بخش مسکن ایجاد شده است، حال آنکه به باور آخوندی باید با این انتظار مقابله کرد و چنین مداخله ای هیچ وقت در تاریخ ایران سابقه نداشته و این برای نخستین بار است که بعد از پروژه مسکن مهر، انتظار مداخله دولت در ساخت مسکن به وجود آمده است.
عدم درگیری دولت در حوزه ساخت خانه
وزیر راه و شهرسازی دیروز در دیدار با نمایندگان استان تهران در مجلس، بار دیگر گریزی به این موضوع زد و درباره پروژه مسکن مهر گفت: برخی معتقدند که دولت قبل در حوزه مسکن کار بزرگی کرده و توانست پروژه مسکن مهر را آغاز کند غافل از آنکه این اقدام پس از گذشت ۱۰ سال تنها باعث دو برابر شدن حجم نقدینگی در کشور شده و مشکلات بسیاری را امروز به وجود آورده که عدم توانایی در تأمین خدمات آن تنها بخشی از این مشکلات به شمار می رود.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی با تأکید بر اینکه ما در این دوره قصد داریم تا در مرحله اول قدرت خرید مردم را اضافه کنیم، گفت: آمارها هم اکنون از اخذ ۷۰ هزار تسهیلات خرید مسکن خبر می دهد که چون مراسمی برای افتتاح و بهره برداری ندارد به صورت چشمگیر مطرح نمی شود، در حقیقت عمده اقدامات ما در بخش مسکن در این دوره تقویت بانک مسکن و راه اندازی صندوق پس انداز مسکن بود و به یاد دارم که در زمان آمدن من به وزارتخانه تنها ۲۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن برای خرید خانه پرداخت می شد در حالی که امروز ۱۶۰ میلیون تومان با نرخ ۸درصد پرداخت می شود.
وزیر راه و شهرسازی فعال شدن بازار مسکن را یکی از اقدامات مهم در این حوزه اعلام کرد و گفت: بحث مسکن اجتماعی و مسکن برای گروه های کم درآمد معمولا مانند سایر کشورهای جهان از سوی نهادهای اجتماعی مانند تأمین اجتماعی، بهزیستی و . . . ساخته و پیگیری می شود و تنها زمین آن را وزارت راه و شهرسازی تأمین می کند؛ اقدامی که تاکنون نیز انجام شده و نزدیک به ۱۲۰هزار مسکن در اراضی وزارتخانه ساخته شده ولی از آنجایی که هر سازمان به اسم خود این پروژه را معرفی می کند تحت عنوان پروژه مسکن اجتماعی در کشور اعلام نشده است.
به گفته آخوندی، تصور ورود دولت و حذف قیمت زمین از ساختمان اقدامی غیرممکن بوده و در هیچ کجای دنیا اجرا نشده است، آیا به تصور شما ما در بازاری که قیمت همه مواد اولیه بالا رفته است می توانیم مسکن را از آن مستثنی کنیم؟ قطعا این مسئله باید در اقتصاد کلان دیده شده و کنترل شود چراکه این امر نیز تحت کنترل بازار است.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه با تمام مشکلات و افزایش قیمت ها، رشد قیمت مسکن از رشد متوسط سایر کالاها کمتر بوده است، گفت: قطعا اتفاقی را که در حوزه کلان رخ می دهد نمی توان به طور بخشی حل کرد؛ مسئله ای که نه تنها در حوزه مسکن بلکه در تمامی بخش ها دیده می شود.
این مقام مسئول با اشاره به آغاز پروژه های مسکن مهر و حذف قیمت زمین از پروژه ها گفت: در این دوره به رغم تصور کاهش قیمت زمین و مسکن شاهد رشد ۹ برابری زمین و ۶ برابری مسکن بودیم که نشان از مشکلات این رویکرد دارد.
مسکن مهر پردیس، بحران برای پایتخت
آخوندی درباره آخرین وضعیت سایت های مسکن مهر نیز گفت: در حال حاضر هر واحد باقی مانده سایت مسکن مهر شهر جدید پردیس که مهم ترین مشکل ما در این بخش است برای تکمیل زیرساخت ها به ۳۲ میلیون تومان پول نیاز دارد که دولت نیز یک ریال اعتبار برای آن ندارد، در این حوزه باید بگوییم که فردی در سال ۹۱ این واحدها را با هزینه متری ۳۴۰ هزار تومان به مردم ارائه کرد حال آنکه این رقم در زمان فعلی با توجه به افزایش قیمت مصالح و . . . به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است که همراه با کمبود اعتبار ۳۲ میلیون تومانی برای زیرساخت باید بگوییم برای هر واحد بیش از ۶۰ میلیون تومان کسری اعتبار وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه بحث مسکن مهر پردیس ظرفیت تبدیل به یک بحران برای پایتخت را دارد، گفت: در حال حاضر ۵ هزار و ۲۰۰میلیون تومان کسری اعتبار برای تکمیل سایت مسکن مهر پردیس وجود دارد که اگر بخواهد به مردم سرشکن شود باید هر فرد نزدیک به ۶۰میلیون تومان پرداخت کند؛ بحثی که امکان اجرای آن وجود ندارد.
مهم ترین راهکار در ساماندهی بافت فرسوده
این مقام مسئول درخصوص وضعیت مسکن، بافت فرسوده و مناطق حاشیه ای بیان کرد: بافت حاشیه ای و بافت فرسوده دارای دو جنس کاملا متفاوت هستند، در حال حاضر اصلی ترین بحث در بافت حاشیه ای، مسئله اسکان غیرقانونی است که تهیه نقشه و صدور سند در مرحله اول مهم ترین اقدامی است که می توانیم در این حوزه انجام دهیم، چراکه ما نمی توانیم ۳.۵ میلیون نفر ساکن در این مناطق را جابه جا و به منطقه ای دیگر انتقال دهیم.
به گفته وی امکان نگاه بلدوزری به نواحی فرسوده نه تنها در ایران بلکه در هیچ کجای دنیا وجود ندارد این درحالی است که مردم نیز برای این کار اعتماد لازم را ندارند، به طور مثال سایت مسکن مهر که برای دولت بود گرفتاری های بسیاری برای کشور به وجود آورد، حال شما تصور کنید این درگیری به داخل شهر آورده شده و مشکلات را دوچندان کند.
وزیر راه و شهرسازی راهکار فعلی این وزارتخانه را برای رفع مشکلات بافت فرسوده ایجاد زیربنا و انجام کار توسط مردم اعلام کرد و گفت: قطعا نگاه بلدوزری، جابه جایی مردم و دور کردن آنها از محل زندگی شان به بهانه بهسازی باعث گسترش حاشیه نشینی می شود که نمونه بارز آن در بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا قابل مشاهده است.
آخوندی افزود: ما در این سیاست تلاش داریم تا مردم خود زندگی شان را بازسازی کنند؛ راه حلی که دقیقا سایر کشورهای دنیا نیز به کار گرفته اند که در این مسیر آمادگی لازم برای تشکیل کارگروه با نمایندگان مجلس و بررسی برنامه و رفع مشکلات آن را داریم.
عمر مهاجرت روستا به شهر رو به پایان است
آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود در حوزه شهرسازی با بیان اینکه خوشبختانه هم اکنون مهاجرت روستا به شهر مراحل نهایی خود را طی می کند، گفت: طبق آمارهای پنج سال گذشته روند رشد جمعیت روستا به شهر در حال کاهش بوده که قطعا از جهات بسیاری مثبت ارزیابی می شود چراکه در این صورت جمعیت پیرامون تهران دیگر رشد چشمگیری نداشته و پدیده خاصی در این نواحی رخ نخواهد داد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی پس از سال ۸۰ تاکنون، تقریبا برابر با جمعیت شهر تهران در خارج از شهر جمعیت ساکن شده است که به عبارتی نشان دهنده ۴۶.۷درصد ساخت و ساز غیرقانونی در این نواحی است.
آخوندی همچنین در این نشست، فقدان حمل و نقل یکپارچه را پیچیده ترین مسئله حمل و نقل تهران خواند و گفت: در حال حاضر در یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل بخش درون شهری و برون شهری باید با یکدیگر هماهنگ شوند این درحالی است که حوزه درون شهری تحت مدیریت وزارت کشور و برو ن شهری با وزارت راه و شهرسازی است که لینک این دو خود پروسه ای بسیار زمانبر است، اما نکته قابل اهمیت در اینجاست که آیا به درستی وزارت کشور مسئول بخش حمل و نقل است یا مدیریت سیاسی کشور؟