رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت ۱۱هزار فعال صادراتی در سال ۹۶ بار صادرات ۴۷میلیاردی را به دوش کشیدند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی خسروتاج، معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در سومین گام از پویش صادرات، اظهار کرد: 11هزار فعال صادراتی در سال 1396 بار صادرات 47میلیاردی را به دوش کشیدند که در مقایسه با 8هزار فعال صادراتی که در سال 1395 رقم 44میلیارد دلار را برای صادرات غیرنفتی رقم زده اند شاهد افزایش 37درصدی تعداد واحد های فعال صادرکننده بوده ایم.
وی افزود: پویش صادرات را الگوی خوبی از همکاری مراکز تحقیق و توسعه، مراکز آکادمیک، صنعتگران، فعالان اقتصادی و دولت توصیف کرد و مراکز تحقیق و توسعه و دانشگاهی را به همکاری با سازمان توسعه تجارت ایران در برگزاری چنین همایش هایی دعوت کرد.
خسروتاج توانمند سازی بنگاه ها، شرکت ها و افراد را در زمینه صادرات از مهم ترین موضوعات در صادرات بیان کرد و گفت: ظرفیت سازی در بخش هایی چون خدمات الکترونیک، صنایع خلاق در اولویت برنامه های ما برای توسعه صادرات است همچنان که در بخش پتروشیمی و معدن شاهد هستیم ظرفیت سازی هایی که صورت گرفت، امروز به بار نشسته؛ به گونه ای که این دو بخش 22 میلیارد دلار صادرات از 47 میلیارد رقم کل صادرات غیرنفتی را تشکیل می دهد.
وی خلق الگوهای جدید در کسب و کار را یکی از روش های ظرفیت سازی خواند و اذعان کرد: در مدل های جدید کسب و کار می توان با تعریف جدید ارتباط در زنجیره ارزش، تغییرات در ساختار بازاریابی و فروش کالا و تغییراتی از این دست، ظرفیت سازی کرد.
معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در تشریح تلاش های صورت گرفته در راستای توانمندسازی بنگاه ها تأکید کرد: در سال95 8هزار واحد صادراتی، رقم 44 میلیارد دلار را برای صادرات غیرنفتی رقم زدند که این تعداد با 37درصد افزایش در سال 96 به 11هزار واحد صادراتی و 47 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی رسید.
وی اضافه کرد: همچنین در سال 95 تعداد 2550صادرکننده، بیش از یک میلیون دلار صادرات داشتند که در سال 96 این تعداد به 2800صادرکننده رسید که نشان دهنده افزوده شدن 200 واحد به صحنه صادرات کشور است، اما این تعداد در مقایسه با کشورهای توانمند صادراتی مانند آلمان که با جمعیتی مشابه ایران، حدود صدهزار فعال صادراتی دارد، ناچیز است
خسروتاج در پایان بر اهمیت تناسب ظرفیت سازی با تولید کالا و خدمات تاکید کرد و گفت: رسیدن به هدف گذاری رشد 22درصدی صادرات در سال جاری، نیازمند افزایش 20درصدی فعالان اقتصادی و بنگاه های صادراتی است که با حضور استارتاپ ها و فعالان اقتصادی و برگزاری اینگونه نشست ها در راستای توسعه صادرات ما را در رسیدن به هدف یاری خواهد کرد.