فرصت امروز: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد: تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال 1396 نسبت به سال 95 حدود 12درصد افزایش یافته است. بر این اساس، تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال 96 به بیش از 426 هزار و 684 سورتی رسید که به طور متوسط روزانه بیش از یک هزار و 168 پرواز عبوری انجام شده است.
همچنین شرکت فرودگاه ها که از سال های ابتدایی دهه ۹۰ تلاش کرده با یک برنامه ریزی همه جانبه شرایط را برای افزایش تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران فراهم کند، در آمارهایی که مربوط به سال گذشته می شود نیز افزایشی ۱۱درصدی را به ثبت رسانده است.
به گزارش ایسنا، یکی از اصلی ترین منابع درآمدی کشورها در صنعت هوایی استفاده از فضا و حریم هوایی آنها برای دیگر قیمت ها به شمار می رود. در این بین با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران که محلی برای جابه جایی پروازها از اروپای شرقی و آسیای میانه به سمت خلیج فارس و اقیانوس هند به شمار می رود، باعث شده آسمان ایران یکی از اصلی ترین محل های توجه شرکت های هواپیمایی باشد.
البته در طول این سال ها بعضی از کشورهای منطقه نیز توانسته اند با ایران رقابت کنند، اما آمارهای جدید نشان می دهد که ایران روند رو به رشد خود در چهار سال گذشته را حفظ کرده است.
آمارهای شرکت فرودگاه ها نشان می دهد که در سال ۱۳۹۵ حدود ۳۸۲ هزار پرواز از آسمان ایران عبور کرده که این عدد در سال گذشته با رشدی ۱۱درصدی به ۴۲۶ هزار پرواز رسیده است.
همچنین آمار تفکیک شده براساس ماه نیز نشان می دهد که به غیر از اسفند پروازهای عبوری از آسمان ایران در تمام ماه های سال گذشته در نسبتی مشابه با سال قبل رشد داشته اند، اما در ماه پایانی سالی که گذشت تعداد این پروازها با کاهش ۵.۸درصدی مواجه شده که در صورت عدم پیگیری می تواند رشد به ثبت رسیده سال های قبل را متوقف کند.
همچنین آمارهای شرکت فرودگاه ها نشان می دهد که رشد ۵۳درصدی پروازها در سال ۱۳۹۳ در سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به رشد ۲۷درصدی رسیده و در سال گذشته نیز این رشد در ۱۱درصد متوقف شده که علاوه بر اینکه نشان می دهد آسمان ایران از بخش قابل توجهی از ظرفیت خود استفاده می کند، این نگرانی را نیز ایجاد کرده که شاید این رقم رو به رشد نتواند تداوم پیدا کند.
براساس آمار عملکرد به ثبت رسیده در ماه های مختلف شهریورماه با ثبت بیش از ۴۰ هزار پرواز عبوری پرترافیک ترین ماه در آسمان ایران بوده و پس از آن نیز ماه های مرداد و آبان قرار دارد. در ماه های کم ترافیک نیز پس از اسفند دو ماه اردیبهشت و بهمن با ثبت آماری نزدیک به هم در رده های بعدی هستند.
گفتنی است پس از آنکه با ورود نیروهای تروریستی به مناطق مختلف عراق و افزایش تنش های سیاسی در اوکراین شرایط برای حفظ امنیت پروازهای عبوری بر هم ریخت، ایران توانست بخش قابل توجهی از تقاضای بین المللی موجود را به سمت آسمان خود بیاورد.
با بالاگرفتن تنش های سیاسی میان قطر و چند کشور عربی منطقه نیز این حریم هوایی ایران بود که برای مدیریت پروازهای پرتردد فرودگاه دوحه اعلام آمادگی کرد.
ایران در طول سال های گذشته تعداد قابل توجهی مسیر هوایی جدید ایجاد کرده تا این بار ترافیکی مدیریت شود. البته بحث کاهش مناطق ممنوعه پروازی که از سال ها پیش در دستور کار بوده به منظور افزایش وضعیت نسبی آسمان ایران در رقابت با کشورهای منطقه نیز موضوعی است که از سوی شرکت فرودگاه ها پیگیری شده و شاید در سال جاری نتیجه ای جدید حاصل کند.