اینترنت فضای کاری آینده خواهد بود. درواقع حتی برندهایی که در ظاهر ابدا ارتباطی را با این بخش ندارند، باید برای استفاده موثر از آن برنامهریزی داشته باشند، با این حال برخی از اقدامات، ارتباط بیشتری با این بخش داشته و کسب و کارهای اینترنتی با توجه به این امر که تعداد رقبای آنها به صورت روزانه در حال افزایش است، باید دقت عمل بسیار بالایی را داشته باشند. در این رابطه تازه کارها اشتباهات به مراتب بیشتری را دارند. با این حال برای موفقیت نباید این اتفاق را طبیعی دانست و با آن کنار آمد. درواقع شما می توانید از تجربیات دیگران و آگاهی از اشتباهات آنها استفاده کرده و مسیر خود را هموارتر سازید. به همین خاطر به بررسی 9 مورد منتخب خواهیم پرداخت.
1- عدم وجود برنامه برای شروعی قدرتمند در بازار
منظور از برنامه صرفا موارد مکتوب نبوده و این امر که خود بدانید که چه برنامه ای برای شروعی قدرتمند دارید، در این زمینه کاملا کافی خواهد بود. نکته ای که نباید فراموش کنید این است که مخاطبان شما گزینه های متعددی را دارند. به همین خاطر اگر مزیت رقابتی مناسبی را نداشته باشید، عملا قادر به جلب توجهات نخواهید بود. در نهایت فراموش نکنید که شما باید برنامهریزی های بزرگ را فراموش کنید. این امر تنها باعث می شود تا زمان شروع شما به تاخیر بیفتد. در ازای آن کافی است تا به صورت مرحله ای پیش بروید. این امر باعث خواهد شد تا با درک بهتر از شرایط، برنامهریزیهای آتی خود را انجام دهید. درواقع به عقیده تیم بری (نویسنده حوزه بازاریابی و کسب و کارهای اینترنتی) شما نیازی به برنامهریزی جامع نداشته و تنها کافی است تا اطمینان داشته باشید که برای شروعی قدرتمند، آماده هستید. بدون شک پس از برداشتن نخستین قدم، شما به درک لازم از اقدامات بعدی دست پیدا خواهید کرد.
مطلب مرتبط: گزارش «فرصت امروز» از رواج کسب و کارهای اینترنتی / روزگار جدید کسب و کارها
2 - توجه بیش از حد به موارد کوچک
موارد کوچک باید در راستای افزایش جذابیت موارد بزرگ باشند. این امر در حالی است که بسیاری از افراد، بیش از حد بر روی آنها تمرکز کرده و این امر باعث می شود تا از موارد مهم تر غافل شوند. برای مثال اگرچه توجه به روانشناسی رنگ در انتخاب تم سایت، امری مهم محسوب می شود، با این حال اگر برای آن وسواس بیش از حد داشته باشید، هزینه فرصت شما صرف موردی خواهد شد که تاثیر چندانی را به همراه ندارد. به همین خاطر همواره باید به اندازه میزان اهمیت ها، وقت و انرژی خود را صرف کنید. این نکته را فراموش نکنید که بسیاری از برندهای جهانی، در ابتدا شروعی کوچک داشته اند، با این حال آنها به علت غرق نشدن در جزییات، موفق شدند تا رشدی سریع را داشته باشند. بدون شک پس از کسب جایگاه موردنیاز، شما زمان کافی برای چنین اقدامات غیرضروری را پیدا خواهید کرد.
3 - عدم توجه به میزان پولی که خرج می کنید
یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که افراد تصور می کنند هر چقدر که برای کسب وکار خود بیشتر هزینه کنند، زمینه برای کسب درآمد بیشتر مهیا خواهد شد، با این حال تاریخ پر است از برندهایی که علی رغم تصورات، با شکست مواجه شدند. به همین خاطر شما همواره باید به نحوی رفتار کنید که در صورتی که همه چیز مطابق برنامهریزی جلو نرفت؛ با مشکل جدی مواجه نشوید. این امر در حالی است که اگر از همان ابتدا خود را با انواع قرض ها محاصره کرده باشید، بدون شک حتی یک تغییر زمانی کوچک نیز میتواند شما را با ورشکستگی مواجه سازد. به همین خاطر ضروری است تا از همان ابتدا به فکر بودجهبندی باشید. همچنین توصیه می شود همواره راهکارهای کاهش هزینه ها را مورد توجه قرار دهید. درواقع هدف شما رسیدن به موفقیت است و نه اینکه صرفا خود را موفق نشان دهید. در واقع اگر یک برنامه مالی درست نداشته باشید، احتمال شکست شما بسیار بالا خواهد بود.
4 - عدم شناخت درست محصول
بسیاری از کسب وکارهای اینترنتی تولیدکننده محصولات نبوده و نقش صرفا دلالی را ایفا می کنند. اگرچه قصد بد بودن آن را نداریم، با این حال این امر باعث می شود تا در اکثر مواقع شناخت لازم از محصول وجود نداشته باشد. درواقع شما تا زمانی که دقیقا محصول خود را نشناسید، قادر به توضیح آن و ایجاد تولید محتوای مناسب نخواهید بود. به همین خاطر ضروری است تا تمامی اطلاعات لازم را به دست آورده و برای قیمتگذاری خود، دلایل قانعکننده ای را داشته باشید. فراموش نکنید که حتی یک تاریخچه و یا نمایش مراحل ساخت یک محصول، می تواند قیمتی را که به نظر مشتری بالا به نظر می رسید، کاملا منصفانه نماید. در نهایت توصیه می شود که در ابتدای کار خود، کسب سود بالا را فراموش کرده و صرفا به دنبال اعتمادسازی و پیداکردن جایگاه لازم در بازار باشید. این امر درست اقدامی است که برند هوآوی انجام داده و به لطف آن اکنون از سه برند اصلی تولیدکننده گوشی های هوشمند محسوب می شود. درواقع شما باید بر روی نحوه معرفی محصول، وسواس بالایی داشته باشید.
مطلب مرتبط: راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و ضرورت ایده های نو
5-عدم توجه به اصل خدمترسانی به مشتری
با نگاهی به بسیاری از کسب وکارهای اینترنتی که کار خود را به تازگی شروع کرده اند، متوجه خدمات بسیار ضعیف آنها خواهید شد. تحت این شرایط بسیار طبیعی است که مشتریان همچنان برندهای باسابقه را ترجیح دهند. درواقع شما باید از همان ابتدای تحلیل درستی را بر روی اقدامات سایر رقبای خود داشته باشید تا حداقل انتظارات موجود در بازار را برآورده کنید. در نهایت شما باید امکان درج نظرات مخاطبان خود را داشته باشید. درواقع شما به علت نبود سابقه، باید از کمک تمامی مشتریان خود استفاده کنید تا در کمترین زمان در بازار به برندی محبوب تبدیل شوید. به همین خاطر هیچ گاه فراموش نکنید که بهتر است تا بیش از حد استاندارد بازار ظاهر شده و مخاطب خود را شگفتزده کنید. در نهایت اگر از همان ابتدا هزینه های خود را کنترل کرده باشید، بدون شک فضا برای چنین سرویس هایی مهیا خواهد بود. برای مثال امروزه بسیاری از اقدامات را می توان از طریق دورکاری انجام داد که در هزینه های شرکت بسیار تاثیرگذار خواهد بود. درواقع شما باید بودجه شرکت را در بهترین مکان ها خرج کرده و همواره امکان انجام اقدامات بهتر را برای خود داشته باشید.
6-عدم تنوع بخشیدن به منابع درآمدی
شاید از این بخش بتوان به عنوان بزرگترین معضل کسب وکارهای اینترنتی نوپا نام برد. درواقع اگر تنها منبع درآمد شما صرفا فروش محصول اصلی است، بدون شک حتی قادر به گذراندن سال نخست خود نیز نخواهید بود. درواقع شما باید تا حد امکان منابع درآمدی متنوعی داشته باشید. برای مثال استفاده از تبلیغات، یکی از رایج ترین این اقدامات محسوب می شود. فراموش نکنید که به هر میزانی که منابع درآمدی شما متنوع باشد، امکان انجام اقدامات با هزینه کمتر نیز مهیاتر خواهد بود. برای مثال دیگر ارسال رایگان محصول برای شما بیش از حد هزینهبر نبوده و باعث نمی شود که با کسری بودجه مواجه شوید. از دیگر اقدامات بسیار جذاب کسب وکارهای اینترنتی این است که آموزش هایی را برگزار می کنند. بدون شک حوزه کاری شما برای بسیاری از افراد جذاب خواهد بود. شما می توانید از آن برای کسب درآمدهای فراتر از حد تصور استفاده کنید، با این حال فراموش نکنید که از یک کسب وکار اینترنتی انتظار می رود که آموزش هایی به شیوههای نوین نظیر استفاده از وبینار را داشته باشد.
7-تمرکز بیش از حد بر روی شبکه های اجتماعی
بسیاری از افراد تصورات غیرواقعی و معجزهگونه از شبکه های اجتماعی دارند. همین امر باعث می شود که آنها حتی یک سایت هم برای خود نداشته باشند. درواقع این افراد تصور می کنند که شبکه اجتماعی تامینکننده تمامی نیازهای آنها خواهد بود. این امر در حالی است که شما باید از تمامی امکانات موجود استفاده کرده و خود را صرفا به فضای اینترنت نیز محدود نکنید. همچنین لازم است تا به ماهیت شبکه های اجتماعی توجه داشته باشید. برای مثال فروش محصول و تبلیغات در لینکدین، یک اشتباه بسیار بزرگ خواهد بود.
8-استخدام بیش از حد و سریع
شما باید به دنبال ایجاد یک تیم توانا برای خود باشید. به علت زمان بر بودن این امر، توصیه می شود که قبل از شروع فعالیت خود، در این زمینه اقدام کرده و پس از تکمیل شدن تیم، کسب وکار خود را آغاز کنید. این امر در حالی است که بسیاری از کسب وکارها دقیقا عکس قضیه رفتار کرده و این امر باعث می شود تا نیاز به استخدام سریع وجود داشته باشد. همچنین با توجه به عجله بالا، حتی ممکن است استخدام هایی بیش از حد نیاز داشته باشید که این امر بر روی هزینه های شما تاثیر بسیار بدی را خواهد داشت. در نهایت فراموش نکنید که در زمینه استخدام، مهارت کار تیمی همواره مهم تر از استعداد خواهد بود.
مطلب مرتبط: چالش های راه اندازی کسب و کار جدید
9-بیش از حد خوشبین بودن
این امر که نسبت به آینده بیش از حد خوشبین و یا بدبین باشید، باعث خواهد شد تا همه چیز را از دست داده و از تحلیل درست غافل شوید. درواقع حتی ممکن است نیاز به همکاری و اتحاد با برخی از برندهای رقیب خود را داشته باشید. به همین خاطر ضروری است تا همواره هوشیارانه رفتار کرده و هیچ گاه از خودتان راضی نباشید. این امر باعث می شود تا همواره به دنبال اقدامات جدیدتر و بهتر باشید. برای این موضوع آزمایش کردن قبل از اقدام، بسیار مهم خواهد بود.