چندی پیش مدل مفهومی جدید سدان محبوب سوبارو یعنی ایمپرزا در نمایشگاه خودرو لسآنجلس به نمایش درآمد و به نظر میرسد مدل مفهومی مذکور را باید طرح نهایی ایمپرزا بدانیم. گفتنی است مدل هاچبک طرح مفهومی که در لسآنجلس در معرض دید عموم قرار گرفت، در نمایشگاه خودرو توکیو به نمایش گذاشته شده بود. در ادامه به پنج نکته در ارتباط با مدل جدید سدان محبوب سوبارو خواهیم پرداخت:
1- فرآیند ساخت مدل جدید ایمپرزا که در سال 2017 میلادی به بازار عرضه خواهد شد در منطقه لافایت در ایندیانا یعنی جایی که مدلهای لگاسی و اوت بک تولید میشوند، صورت خواهد پذیرفت. شرکت صنایع سنگین فوجی که مالک شرکت خودروسازی سوبارو به شمار میرود مشترکا با تویوتا مالکیت کارخانه مذکور در لافایت را در اختیار داشتند و شرکت تویوتا از ظرفیت اضافی موجود در این کارخانه جهت تولید مدل کمری خود استفاده میکرد اما شرکت تویوتا که خود از سهامداران شرکت صنایع سنگین فوجی به شمار میرود از سهم خود صرفنظر کرد تا تولید رو به افزایش محصولات سوبارو در لافایت ایندیانا ادامه یابد. همچنین انتظار میرود کراس اوور جدید شرکت سوبارو که قرار است جایگزین مدل کاملا ناموفق «B9 Tribeca » شود و در سال 2018 به بازار عرضه خواهد شد نیز در لافایت تولید خواهد شد.
2- از زیربنای پلتفرم ایمپرزای جدید اطلاعات چندانی در دست نیست، با این وصف به نظر میرسد پلتفرم استفاده شده در این خودرو یک پلتفرم انعطافپذیر بوده و پایهای برای نسل جدید محصولات سوبارو به شمار میرود. از ایمپرزا گرفته تا ونهای هفت نفره و سایر مدلهای موجود در لیست سوبارو و حتی مدل جدید اوت بک این خودروساز ژاپنی قرار است روی این پلتفرم ساخته شوند.
3- به عقیده کارشناسان حوزه خودرو، استفاده از یک طراحی ظاهری جسورانه در مدل مفهومی به نمایش گذاشته شده از ایمپرزای جدید، نشاندهنده اراده سوبارو برای افزایش چشمگیر فروش سدان محبوب خود است. اغلب شرکتها و برندهای خودروسازی در آمریکا، 80 درصد فروششان به سدانهای خانوادگی اختصاص داشته و مدلهای هاچ بک سدانهای مذکور تنها 20 درصد فروش این شرکتها را به خود اختصاص میدهد اما این آمار در مورد سوبارو کاملاً برعکس بوده و خودروهای هاچ بک 80 درصد از فروش این شرکت را به خود اختصاص دادهاند بنابراین مدیران شرکت سوبارو به جای بهکارگیری تلاش خود جهت تغییر سلیقه خریداران، امیدوارند ایمپرزای جدید نظر خریداران خودروهایی نظیر هیوندای النترا، تویوتا کرولا و فورد فوکوس را به محصول جدید خود جلب کرده و بازار فروش خودروهای مذکور را تصاحب کند.
4- شرکت صنایع سنگین فوجی بهعنوان مالک شرکت خودروسازی سوبارو روشهای طراحی و نامگذاری مختص به خود را دارد. بهعنوان مثال مدیران این شرکت کراس اوور جدید سوبارو را «B9 Tribeca» نامیدند به این دلیل که مدیران سوبارو قادر نبودند از میان B9 و Tribeca یکی را انتخاب کنند، در نتیجه هر دو را باهم تلفیق کرده و نام «B9 Tribeca»را برای محصول جدید خود برگزیدند. طراحی مدل جدید ایمپرزا بیشتر روی پویایی و استحکام تأکید دارد و به همین منظور ایمپرزا نام گرفته که خوشبختانه تلفظ آن بسیار آسانتر از «B9 Tribeca» است.
5- فروش سوبارو ایمپرزای فعلی به میزان 11 درصد در بازار افزایش یافته و میزان فروش سالانه این سدان خانوادگی و محبوب را افزایش داده که در نوع خود رکورد قابل توجهی به شمار میرود. این در حالی است که قیمت 2/20 دلاری بنزین تأثیر بسیار مخربی بر فروش سایر مدلهای موجود در بازار داشته است. لازم به ذکر است که فروش کلی سوبارو در ایالات متحده در سالجاری میلادی رشدی 30 درصدی را تجربه کرده که انتظار میرود این میزان با توجه به حجم تولید بیشتر و کنترل کامل بر کارخانه خودروسازی این شرکت در لافایت ایندیانا، افزایش چشمگیری یافته و سهم این شرکت دست کم از بازار خودرو در آمریکا را افزایش دهد.
منبع: www.automobilemag.com