دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

تفاوت تیرآهن H و I

تیرآهن یکی از پروفیل های مهم در صنعت ساخت و ساز است که نقش تحمل بارهای کششی و خمشی سازه را برعهده دارد. تیرآهن به چهار دسته تیرآهن (IPE)، تیرآهن (INP)، تیرآهن (IPB)، تیرآهن لانه زنبوری (CPE) تقسیم می شود که هر کدام کارکردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارند. تیرآهن ها در سازه های مختلف، از جمله ساختمان ها، پل ها برای پشتیبانی از کف، سقف و تحمل بارهای سنگین، به دلیل قابلیت های مقاومت دربرابر خمش و تحمل بالای فشار در ایجاد سازه های پایدار و مقاوم نقش بسزایی دارند. همچنین از تیرآهن برای ساخت قاب های فلزی و استحکام سازه های بتنی استفاده می شود. در این مقاله به تفاوت دو نوع عمده تیرآهن I و بهترین روش برای استعلام قیمت هاش و خرید آن می پردازیم.

تعریف تیرآهن I و تیرآهن H 

تیرآهن I همان طور که از نامش پیداست، به شکل I است و برای تحمل نیروهای عمودی و برشی استفاده می شود. تیرآهن H به شکل H طراحی شده است و مقاومت بالایی در برابر نیروهای خمشی دارد.

تیرآهن های H و I هر دو تیرآهن فولادی سازه ای به شمارمی روند و هر دو شامل دو قسمت بال و جان می شوند؛ همچنین هر دو می توانند به عنوان تیرهای نگهدارنده پل ها، ساختمان ها و سایر سازه ها و برای انتقال بار از یک تکیه گاه به تکیه گاه دیگر استفاده شوند. همچنین انواع تیرآهن از مواد مختلفی از جمله فولاد، فولاد ضدزنگ و آلومینیوم ساخته می شوند و با رنگ یا پوشش محافظ برای افزایش مقاومت در برابر هوا و خوردگی کامل می شوند، اما تفاوت هایی هم دارند که باعث تفاوت در کارکرد آن ها می شود. تعریف این دو نوع تیؤاهن به طور جداگانه به این صورت است:

تیرآهن هاش H

تیرآهن هاش با حرف انگلیسی H طراحی شده اند و یکی از انواع تیرآهن های پرطرفدار در بازار است و به دلیل استحکام بالا و وزن نسبتاً کم به طول، برای ساختمان های مسکونی، پل ها و سکوها است؛ همچنین نسبت به تیرآهن های معمولی بال های پهن تری دارد. ارتفاع جان تیرآهن هاش معمولاً برابر با اندازه بال آن است.

تیرآهن معمولی I

تیرآهن معمولی یا I بال های باریک تری دارد که به طور معمول دارای انتهای مخروطی برای افزایش مقاومت است. تیرآهن های معمولی در ساخت ستون ها، خرپاها و تیرهای پوشش سقف و پل های لانه زنبوری استفاده می شود و نسبت به تیرهای هاش سبک تر هستند. ارتفاع سطح مقطع تیرآهن های معمولی بالاتر از عرض بال آن است. به طورکلی، تیرآهن هاش برای ساختمان های با دهانه های کوچک تر و تیرآهن های معمولی برای پروژه هایی با دهانه های بزرگ تر مناسب هستند. 

بنابراین به طور کلی تیرآهن هاش یا Hو تیرآهن های معمولی یا I دو نوع مقطع فولادی هستند که علی رغم شباهت ها، تفاوت های مهمی دارند. می توان تفاوت های این دو نوع تیرآهن را به شکل زیر برشمرد:

تیرآهن I

تیرآهن H و تیرآهن I چه تفاوت هایی دارند؟

تفاوت اصلی تیرآهن I و تیرآهن H اندازه بال های آن ها و نسبت اندازه بال نسبت به جان است که ویژگی های متفاوتی برای هرکدام ایجاد می کند. تیرآهنH قوی تر از تیرآهن I است و علاوه بر تحمل بارهای مستقیم و کششی، تیرهای H هزینه کلی پروژه را در مقایسه با تیرآهن I کاهش می دهد. در ادامه به تفاوت های بین این دو نوع تیرآهن می پردازیم.

شکل و طرح

تیرهای I جان بلندتری دارند و ارتفاع جان از عرض بال ها بیشتر است. لبه های مخروطی به آن ها ظاهر حرف I را می دهد، اما بال ها و جان تیرآهن هاش به آن شکل H و مربعی می دهد. همچنین زاویه جان و بال در تیرآهن منحنی و در تیرآهن H قائمه است. 

ساخت 

تیرآهن هاش یکدست به نظر می رسد، اما درواقع از سه قطعه فلز ساخته شده که با لبه های اریب به هم متصل می شوند. درحالی که تیرهای I از یک تکه فولاد ساخته می شوند.

وزن

تیرآهن هاش سنگین تر از تیرآهن I است و برای پروژه هایی که به فولاد سبک تر نیاز دارند، مناسب تر است. به همین نسبت قیمت تیرآهن هاش گران تر است. 

جان 

هرچه جان تیرآهن ضخیم تر باشد، تیرآهن قوی تر است. تیرآهن I معمولاً جان نازک تری دارد و برای تحمل بارهای سازه ای سبک تر مناسب است. در مقابل، تیرآهن H به دلیل جان ضخیم تر می تواند بارهای سازه ای سنگین تر را تحمل کند.

تفاوت در کاربرد 

همانطور که گفتیم تیرآهنH وزن بیشتری را تحمل می کند و قدرت تحمل بیشتری برای بارهای عمودی دارد؛ به همین دلیل در ساخت وساز سازه های عظیم مانند برج ها و پل ها کاربرد دارد و بیشتر برای ایجاد ساختار و پشتیبانی برای ساختمان ها استفاده می شود؛ درحالی که تیرآهن I با دهانه بسیار کوتاه تر برای مواردی مانند کفپوش یا سقف، مناسب تر است. 

هزینه

قیمت تیرآهن هاش H معمولاً گران تر از تیرآهن I است؛ اما به دلیل تحمل وزن های سنگین تر مقرون به صرفه تر است و عمر بیشتری را برای سازه تضمین می کند.

تیرآهن H

بهترین روش خرید تیرآهن چیست؟

همیشه باید قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد نوع تیرآهن با کارشناس های مجرب گفت وگو کنید. هر پروژه منحصر به فرد است و اینکه کدام یک از تیرآهن ها و قیمت تیراهن هاش یا قیمت تیرآهن سبک یا سنگین، با توجه به کیفیت آن، برای چه بخشی از پروژه مناسب است، باید مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین نحوه اتصال تیرها و نصب و ساخت آن ها در محل برای انتخاب نوع تیرآهن مهم است. گذشته از این باید باید برای محافظت از تیرآهن در برابر خوردگی و تخریب در طول زمان و شرایط آب وهوایی تمهیداتی بیندیشید که مشورت در زمان خرید را الزامی می کند. 

مهم ترین مسئله در زمان خرید تیرآهن هاش اطلاع از قیمت روز تیرآهن هاش است که باید از سایت های معتبر انجام بگیرد. اطلاع از قیمت روز آهن آلات، به ویژه قیمت تیرآهن هاش می تواند در تصمیم گیری برای ساخت وساز و برنامه ریزی بودجه فعالان ساخت وساز مؤثر باشد.

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت، با بیش از سه دهه تجربه در بازار آهن آلات می تواند در این زمینه بهترین پیشنهادها را برای شما داشته باشد. در سایت شرکت بازرگانی آیرومارت به آدرس iromart.com می توانید قیمت انواع تیرآهن ازجمله قیمت تیرآهن هاش و قیمت تیرآهن I را ببینید. همچنین آیرومارت پس از ارائه مشاوره های لازم و اطلاعات دقیق درباره محصول موردنظر شما خدماتی ازجمله باربری، انبارداری مدرن و خمکاری و برش کاری ورق را ارائه می دهد. همچنین برای استعلام قیمت تیرآهن هاش و ثبت سفارش می توانید با شماره 02145306 تماس بگیرید.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/fj5apBV5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه