چهارشنبه, ۱۳ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Wed, 3 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

راهنمایی جامع برای سرمایه گذاری پایدار و موفق

سرمایه گذاری پایدار و موفق به سرمایه گذاری گفته می شود که با ریسک منطقی بتواند سود قابل قبول و پایداری را به شما بدهد. یعنی این که این سرمایه گذاری باعث شود که شما مطمئن باشید که در دوره های زمانی مختلف چه میزان درآمد و سودآوری خواهید داشت. اینجاست که می توان گفت که شما سرمایه گذاری موفقی داشته اید و می توان شما را به عنوان یک سرمایه گذار موفق معرفی کرد.

سوالی که وجود دارد این است که همه ما می دانیم سرمایه گذاری یک عمل پر ریسک محسوب می شود و نمی توان نسبت به سودی که قرار است از آن به دست بیاید به صورت قطع صحبت کرد. از این رو چگونه می توان برای سودی پایدار با ریسک منطقی و پایین نقشه کشید؟ پاسخ این سوال همان خط تفاوتی است که میان سرمایه گذاران حرفه ای و مبتدی وجود دارد. اگر دوست دارید از یک سرمایه گذار مبتدی به سرمایه گذاری تبدیل شوید که سودی پایدار و رو به رشد داشته باشد پیشنهاد می کنیم تا آخر این مقاله همراه ما بمانید.

سرمایه گذاری پایدار با یک سبد سرمایه گذاری

سرمایه گذاری ذاتا یک عمل پر ریسک محسوب می شود و این مسئله حتی در خصوص کم خطر ترین سرمایه گذاری ها مانند سرمایه گذاری در بانک نیز صدق می کند. زمانی که شما در بانک سرمایه گذاری می کنید عملا با توجه به درصد تورمی که در جامعه وجود دارد ارزش سرمایه خود را کاهش می دهید و این خود یک ریسک و زیان مهم شناخته می شود.

بنابراین هر نوع سرمایه گذاری در هر موقعیتی می تواند ریسک قابل توجه خودش را داشته باشد. اما چه عاملی باعث می شود که ریسک سرمایه گذاری کاهش پیدا کند و یا به اندازه معقول و قابل کنترلی باشد؟ مهم ترین این عوامل تشکیل یک سبد سرمایه گذاری بر اساس استراتژی است که خودتان طراحی کرده اید.

 

سبد سرمایه گذاری چیست؟

سبد سرمایه گذاری به مجموعه سرمایه گذاری هایی گفته می شود که توسط شما در یک یا چند دوره مشخص انجام می شود. مجموعه ای را تصور کنید که از تعدادی سرمایه گذاری مختلف در موقعیت های مختلف تشکیل شده است. به طور مثال درصدی از سرمایه در بانک سرمایه گذاری شده، درصدی دیگر در بازارهای مالی بورس و فارکس و درصدی دیگر به بازار طلا اختصاص پیدا کرده است. مجموع این سرمایه گذاری را سبد سرمایه گذاری می نامیم.

سبد سرمایه گذاری چیست؟

چگونه می توان یک سبد سرمایه گذاری طراحی کرد؟

چندین عامل در طراحی یک سبد سرمایه گذاری نقش موثر و مستقیمی دارد، اول این که شما باید بتوانید حجم سرمایه ای که در اختیار دارید را میان تمامی موقعیت هایی که قرار است سرمایه گذاری کنید به درستی تقسیم کنید. در این تقسیم بندی همواره درصدی را به عنوان سرمایه آزاد در نظر بگیرید. چرا که همیشه ممکن است موقعیتی ایجاد شود که به سرمایه نقد نیاز داشته باشید.

نکته دیگر این است که همواره جریان گردش مالی سبد را تحت اختیار داشته باشید. به نوعی در دل موقعیت های سرمایه گذاری یک جریان مالی ایجاد کنید و سعی کنید همه آن ها را در یک دوره زمانی شروع و پایان ندهید. بگذارید کمی ساده تر بگوییم بهتر این است که در سبد خود انواع سرمایه گذاری ها در دوره های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشید. بدین ترتیب در هر موقعیتی که بخواهید می توانید ترکیب سبد را تغییر دهید و یا آن را اصلاح کنید.

اما مهم ترین نکته ای که در طراحی یک سبد سرمایه گذاری لازم است به آن توجه داشته باشید مسئله ای تحت عنوان ریسک است. در واقع پاسخ همان سوالی که در ابتدا پرسیده بودیم را می توانیم در این عامل پیدا کنیم. شما باید سبد را به نحوی طراحی کنید که مجموعه سرمایه گذاری ها دارای ریسک مشخص و پایینی باشد.

به طور مثال اگر روی یک موقعیت پر ریسک سرمایه گذاری کرده باشید باید موقعیتی در سبد خود داشته باشید که بتواند این ریسک را جبران کند و تا حدی آن را پوشش دهد. بنابراین مجموع رفتار و عملکرد سبد شماست که ریسک سرمایه گذاری شما را تعیین می کند.

از این رو زمانی که گفته می شود یک سرمایه گذاری پایدار است و می تواند سودی ثابت و مشخص برای شما ایجاد کند، منظور ما این است که این سبد سرمایه گذاری به نحوی چیده شده است که توانایی حذف ریسک بالا و حفظ سود در منطقه مشخص را دارد.

صبور باشید، نترسید و اعتماد کنید

یکی از مهمترین مشکلاتی که در دنیای امروز وجود دارد که عمدتا جوان ها درگیر آن هستند این است که دوست داریم زودتر از هر کسی و سریع تر از هر چیزی به نتیجه برسید. هر فردی که از دور به یک سرمایه گذار نگاه می کند دوست دارد سرمایه گذار باشد. او فکر می کند که سرمایه گذاری کاری ساده و شاید بسیار جذاب است، دوست دارد ده ها مانیتور پیش روی خود داشته باشد و بتواند در تمام دنیا اقدام به خرید و فروش کند.

اما مسئله ای که وجود دارد همان سرمایه گذار حرفه ای سال ها شکست خورده، سال ها زحمت کشیده و ده ها بار آزمون و خطا انجام داده است. در نظر داشته باشید که انسان ها از موفقیت خود لذت می برند و دوست ندارند که شکست های خودشان را به خاطر بسپارند. بنابراین آن چیزی که در دنیای اطراف از آدم های موفق می بینیم یا می شنویم اصولا موفقیت ها و پیروزی های آن هاست، اما کمتر کسی به این موضوع توجه می کند که این فرد موفق چه سختی ها و شکست هایی را تحمل کرده است.

آن چیزی که می خواهیم بگوییم این است که در مسیر سرمایه گذاری داشتن یک سبد سرمایه گذاری حرفه ای به تنهایی کافی نیست. شاید شما هزاران بار استراتژی خود را مرور کرده باشید و انتظار سودآوری از آن داشته باشید اما ممکن بازار در جایی شما را زمین بزند و باور کنید که این خصلت سرمایه گذاری و بازارهای مالی است. بنابراین در این مسیر یاد بگیرید که صبور باشید و نسبت به کاری که می کنید اعتماد کنید.

اگر شما استراتژی درستی در مسیر سرمایه گذاری خودتان داشته باشید، حتی اگر شکست بخورید می توانید اشتباهات و نقاط ضعف خودتان را پیدا کنید و از آن ها درس بگیرید. این همان نقطه تفاوتی است که باعث می شود شکست فردی را پیروز و دیگری را با خاک یکسان کند.

باهوش باشید و از تعصبات دوری کنید

یکی از مهم ترین خصلت انسانی لختی ذهن و تعصب است. در واقع انسان ها از تغییر چندان خوششان نمی آید و دوست دارند روندی که خودشان ایجاد کرده اند و یا در آن هستند را تا انتها ادامه دهند. تغییر و مهاجرت از یک روند به روند دیگر همواره سخت است و می تواند فرد را دچار اضطراب کند. همین خصلت انسانی موجب ایجاد تعصب در موارد مختلف می شود، به طور مثال این که فردی روی یک برند یا روی یک مغازه یا فروشگاه و ... تعصب داشته باشد و مدام بخواهد از او خرید کند نشان دهنده این است که لختی ذهن در آن فرد بسیار بالاست.

مسئله ای که می خواهیم عنوان کنیم این است که شما باید یاد بگیرید که همواره در یک روند باقی نمانید، این را قبول کنید که دنیای اطراف ما به خصوص دنیای اقتصاد روز به روز در حال تغییر است. این که شما بگویید بازار بورس ایران خوب نیست و تنها باید در فارکس کار کرد و یا بازار طلا به درد نمی خورد و .... نشان دهنده این است که شما باهوش عمل نمی کنید. یک سرمایه گذار باهوش بر اساس موقعیت اقتصادی و بر اساس وضعیت حال و پیش بینی از آینده تصمیم گیری می کند. یک سرمایه گذار موفق شاید بگوید که طی چند ماه آینده بازار بورس ایران چندان جذاب نخواهد بود و یا بازار طلا فعلا مناسب سرمایه گذاری نیست. عدم تعصبات ذهنی برای یک تاجر یا سرمایه گذار به معنای داشتن دید باز و شناخت موقعیت های جدید است. موقعیت هایی که ممکن است در اطراف هر کدام از ما باشد و بسیاری از ما آن را نبینیم. از جمله این موقعیت ها می توان به پلتفرم دونگی و طراحی اقتصادی ارائه شده در آن اشاره کرد.

دونگی، بازگشت سرمایه بدون دردسر

دونگی، بازگشت سرمایه بدون دردسر

دونگی یک پلتفرم کاملا معتبر در ایران محسوب می شود که بر اساس مفهوم کرادفاندینگ عمل می کند. شرکت های تجاری مختلف با ارائه طرح های اقتصادی و توجیهی خود سعی می کنند نسبت به تامین نیاز مالی از طریق سرمایه گذاران در این پلتفرم اقدام کنند. به طور مثال یک شرکت برای اجرای یک طرح اقتصادی نیاز به ده میلیارد تومان سرمایه دارد.

این شرکت می تواند با ارائه طرح اقتصادی خود در پلتفرم دونگی نسبت به تامین این نیاز مالی از طریق ده ها یا صد ها سرمایه گذار اقدام کند. سرمایه گذاران نیز با حداقل 1 میلیون تومان می توانند وارد این سرمایه گذاری شوند که علاوه بر سود بالاتر از درصد تورم از امکان مهم ضمانت بازگشت اصل سرمایه نیز برخوردار هستند. یعنی در پایان دوره سرمایه گذاری (دو تا دوازده ماه) شرکت پذیرنده سرمایه باید اصل سرمایه را به سرمایه گذاران بازگرداند و همچنین سود توافق شده نیز در پایان دوره به سرمایه گذاران پرداخت می شود.

سرمایه گذاری تضمینی

نکته مهم این است که دونگی طرح هایی را جدیدا ارائه کرده است که علاوه بر تضمین بازگشت اصل سرمایه، سود نیز تضمین می شود و سرمایه گذار نسبت به بازگشت سود خود نیز مطمئن خواهد بود. این در حالی است که سود این نوع سرمایه گذاری از سود بانکی بیشتر است. در این بین باید در نظر داشته باشید که سرمایه گذاران هیچ کارمزد یا مالیاتی پرداخت نخواهند کرد و تمام سود سرمایه گذاری و اصل سرمایه برای خود آن ها خواهد بود.

سرمایه گذاری تضمینی

سرمایه گذاری پایدار، مسیری که امکان پذیر است

همانطور که در این مقاله عنوان کردیم داشتن یک سبد سرمایه گذاری حرفه ای، داشتن صبر و حوصله در مسیر سرمایه گذاری و همچنین نترسیدن از شکست با داشتن استراتژی مناسب می تواند ما را در مسیر یک سرمایه گذاری پایدار قرار دهد.

نکته ای که در این مقاله به آن اشاره کردیم این بود که نه تنها در سرمایه گذاری بلکه در تمام زندگی سعی کنید از تعصب دور بمانید. تعصب باعث می شود که چشم شما کور شود و آن چیز هایی را که باید ببینید را نبینید. تعصب می تواند عقل را از انسان بگیرد و اجازه دهد که احساس به جای آن تصمیم گیری کند، بنابراین اگر می خواهید در مسیر زندگی و سرمایه گذاری خود موفق عمل کنید، بهتر این است که به جای داشتن تعصب و به جای این که یک طرفه به همه چیز نگاه کنید همه چیز را از هر جنبه های که وجود دارد مورد بررسی قرار دهید.

از نتایج این بررسی ها می توان به موقعیت های جذاب و جدیدی مانند سرمایه گذاری در دونگی رسید. این سرمایه گذاری به اندازه ای می تواند جذاب باشد که هر سرمایه گذار حرفه ای برای حذف ریسک سبد سرمایه گذاری خود و استفاده از موقعیت های جالب آن سعی می کند حداقل یک جای خالی برای طرح های دونگی در سبد خود داشته باشد. حال این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که می خواهید چه کار کنید. حتی می توانید با سرمایه گذاری با پول کم نیز سرمایه گذاری خود را آغاز کنید.

پرسش های متداول

بهترین راه برای داشتن سرمایه گذاری پایدار چیست؟

سرمایه گذاری پایدار زمانی می تواند اتفاق بیفتد که شما از یک سبد سرمایه گذاری با مجموعه ریسک مناسب بهره مند شوید. در این سبد سرمایه گذاری اگر شما بتوانید ریسک خود را در محدوده مناسبی قرار دهید و حاشیه امنی برای سود خود ایجاد کنید می توانید از سودآوری پایدار خود مطمئن شوید.

مهم ترین عامل در داشتن یک سرمایه گذاری پایدار چیست؟

استراتژی درست و دقیق را می توان از مهم ترین عوامل موفقیت در سرمایه گذاری دانست. همین استراتژی است که باعث می شود شما بتوانید دقیقا همان چیزی را که می خواهید پیدا کنید و اگر در این مسیر شکست بخورید بدانید که چرا و چگونه شکست خوردید.

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/HnUASq8n
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه