به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی بازار خودرو طی دو هفته گذشته نشان از ادامه روند رشد قیمت دارد. البته این روند از حدود یک ماه پیش آغاز شده است اما در ۱۴ روز گذشته شاهد اوج گیری قیمت ها در بازار خودرو بوده ایم.
بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می دهد که قیمت خودرو در این بازه زمانی به طور میانگین ۳.۳درصد افزایش را تجربه کرده است. بیشترین رشد قیمت مربوط به خودروهای وارداتی کارکرده با میانگین رشد ۷.۱ درصدی بوده که رکورددار رشد قیمت در دو هفته گذشته بوده اند. افزایش بهای ارز و ناآرامی ها در منطقه را می توان از مهم ترین علل روند افزایشی قیمت خودرو دانست.
«دنیای اقتصاد» برای بررسی بازار خودرو قیمت ۲۳محصول پرطرفدار داخلی، مونتاژی و وارداتی را در بازه زمانی ۲۷ دی تا ۱۱ بهمن ماه زیر ذره بین قرار داده است. از این بین خودروهای وارداتی به طور میانگین ۷.۱ درصد، محصولات داخلی به طور میانگین ۲۰میلیون تومان معادل ۳.۳درصد و خودروهای مونتاژی ۲۹میلیون تومان معادل ۱.۸۷درصد رشد قیمت را تجربه کرده اند. در برخی از محصولات وارداتی رشد قیمت محقق شده تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز می رسد.
شاید بتوان نرخ ارز را مهم ترین علت روند افزایشی قیمت خودرو در بازه زمانی مذکور دانست. ۲۷دی ماه بهای دلار در بازار آزاد ۵۲هزار و ۸۵۰تومان بود اما روز گذشته این رقم به ۵۵هزار و ۶۰۰تومان رسید. بازار خودرو هم که همیشه تابع بازار ارز بوده هماهنگ با این نوسانات در بازار ارز، تحت تاثیر قرار گرفته و شاهد رشد قیمت بوده است. علاوه بر این ناآرامی ها در منطقه که طی دو هفته گذشته و به خصوص از ۲۸ دی ماه اوج گرفته روی تورم انتظاری بازار خودرو موثر بوده است. در واقع بسیاری انتظار داشتند که با این ناآرامی ها شاهد رشد قیمت در بازار خودرو باشیم. بنابراین تورم انتظاری نیز از علت های اصلی رشد قیمت در بازار خودرو بوده است.
البته همان طور که اشاره شد روند رشد قیمت خودرو از حدود یک ماه پیش و با خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو آغاز شد؛ اما قطعا شوک حاصل از خروج شورای رقابت نمی تواند تا یک ماه بازار خودرو را تحت تاثیر خود قرار دهد. همچنین موضوع مجوز فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو با قیمت حاشیه بازار نیز از عواملی بود که از آن به عنوان یکی از علل موثر در روند رشد قیمت نام برده می شد. گویا توافقاتی بین خودروسازان، قطعه سازان و وزارت صمت برای فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار انجام شده بود تا خودروسازان بتوانند بخشی از بدهی خود به تولیدکنندگان قطعه را پرداخت کنند. با این وجود طی هفته های گذشته بارها اجرایی شدن این طرح مورد تکذیب قرار گرفت و می توان گفت دیگر هیجانات مربوط به این خبر فروکش کرده است. با این وجود هنوز شاهد هستیم که روند رشد قیمت در بازار ادامه دار است. بنابراین می توان گفت این هیجانات درصد زیادی از علل رشد قیمت را به خود اختصاص نداده بودند و این وضعیت اقتصاد کلان کشور و فاکتورهایی مانند تورم و همچنین تصمیمات کلان سیاسی و اقتصادی در سطح بین المللی است که می تواند بیش از هر چیز بازار خود را تحت تاثیر خود قرار می دهد.