پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی بازار خودرو طی دو هفته گذشته نشان از ادامه روند رشد قیمت دارد. البته این روند از حدود یک ماه پیش آغاز شده است اما در ۱۴ روز گذشته شاهد اوج گیری قیمت ها در بازار خودرو بوده ایم.

بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می دهد که قیمت خودرو در این بازه زمانی به طور میانگین ۳.۳درصد افزایش را تجربه کرده است. بیشترین رشد قیمت مربوط به خودروهای وارداتی کارکرده با میانگین رشد ۷.۱ درصدی بوده که رکورددار رشد قیمت در دو هفته گذشته بوده اند. افزایش بهای ارز و ناآرامی ها در منطقه را می توان از مهم  ترین علل روند افزایشی قیمت خودرو دانست.

«دنیای اقتصاد» برای بررسی بازار خودرو قیمت ۲۳محصول پرطرفدار داخلی، مونتاژی و وارداتی را در بازه زمانی ۲۷ دی تا ۱۱ بهمن ماه زیر ذره بین قرار داده است. از این بین خودروهای وارداتی به طور میانگین ۷.۱ درصد، محصولات داخلی به طور میانگین ۲۰میلیون تومان معادل ۳.۳درصد و خودروهای مونتاژی ۲۹میلیون تومان معادل ۱.۸۷درصد رشد قیمت را تجربه کرده اند. در برخی از محصولات وارداتی رشد قیمت محقق شده تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز می رسد.

پیشروی قیمت خودرو در ۱۴ روز گذشته در بازار

شاید بتوان نرخ ارز را مهم ترین علت روند افزایشی قیمت خودرو در بازه زمانی مذکور دانست. ۲۷دی ماه بهای دلار در بازار آزاد ۵۲هزار و ۸۵۰تومان بود اما روز گذشته این رقم به ۵۵هزار و ۶۰۰تومان رسید. بازار خودرو هم که همیشه تابع بازار ارز بوده هماهنگ با این نوسانات در بازار ارز، تحت تاثیر قرار گرفته و شاهد رشد قیمت بوده است. علاوه بر این ناآرامی ها در منطقه که طی دو هفته گذشته و به خصوص از ۲۸ دی ماه اوج گرفته روی تورم انتظاری بازار خودرو موثر بوده است. در واقع بسیاری انتظار داشتند که با این ناآرامی ها شاهد رشد قیمت در بازار خودرو باشیم. بنابراین تورم انتظاری نیز از علت های اصلی رشد قیمت در بازار خودرو بوده است.

البته همان طور که اشاره شد روند رشد قیمت خودرو از حدود یک ماه پیش و با خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو آغاز شد؛ اما قطعا شوک حاصل از خروج شورای رقابت نمی تواند تا یک ماه بازار خودرو را تحت تاثیر خود قرار دهد. همچنین موضوع مجوز فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو با قیمت حاشیه بازار نیز از عواملی بود که از آن به عنوان یکی از علل موثر در روند رشد قیمت نام برده می شد. گویا توافقاتی بین خودروسازان، قطعه سازان و وزارت صمت برای فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو به قیمت ۵ درصد کمتر از بازار انجام شده بود تا خودروسازان بتوانند بخشی از بدهی خود به تولیدکنندگان قطعه را پرداخت کنند. با این وجود طی هفته های گذشته بارها اجرایی شدن این طرح مورد تکذیب قرار گرفت و می توان گفت دیگر هیجانات مربوط به این خبر فروکش کرده است. با این وجود هنوز شاهد هستیم که روند رشد قیمت در بازار ادامه دار است. بنابراین می توان گفت این هیجانات درصد زیادی از علل رشد قیمت را به خود اختصاص نداده بودند و این وضعیت اقتصاد کلان کشور و فاکتورهایی مانند تورم و همچنین تصمیمات کلان سیاسی و اقتصادی در سطح بین المللی است که  می تواند بیش از هر چیز بازار خود را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ZLyCWoAV
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه