طی هفته های اخیر، ماجرای فروش 120 هزار خودرو مازاد به یکی از سرتیتر اخبار اقتصادی کشورمان تبدیل شده است. خودروسازان و همچنین برخی از مسئولان در وزارت صنعت، بر این موضوع تاکید بسیاری دارند و انجام این کار را راه برون رفت خودروسازان از زیان می دانند. حال آن که به بیان بابک صدرایی کارشناسی حوزه خودرو، این اقدام می تواند سه نرخی شدن قیمت خودرو را در پی داشته باشد.
به گزارش فرصت امروز به نقل از دیجیاتو، برای درک تاثیر ناچیز عرضه 120 هزار خودرو به بازار، لازم است تا نیاز سالانه کشور به خودرو را در نظر بگیریم. اگر سالانه 1.5 میلیون دستگاه خودرو در کشور فروخته شود، نیاز ماهانه بازار کشور به خودرو معادل 120 هزار دستگاه خواهد بود. بنابراین عرضه 120 هزار دستگاه خودرو تنها می تواند نیاز یکماه کشور را تامین می کند. بابک صدرایی کارشناس حوزه خودرو با اشاره این موضوع، عرضه 120 هزار دستگاه خودرو را بسیار ناچیز می داند. همچنین عرضه این مقدار کم خودرو به بازار کشور نباید با تبلیغات فراوان و گسترده همراه باشد.
تاثیر عرضه 120 هزار اتومبیل بر قیمت خودرو چقدر خواهد بود؟
در واقع خودروسازان بایستی هر ماه 120 هزار دستگاه خودرو را به بازار عرضه کنند. آن ها می توانند این تعداد خودرو را با قیمت حاشیه بازار به فروش برسانند. در نتیجه اقدام آن ها، بازار خودرو اشباع خواهد شد و روند رکود تورمی از بین خواهد رفت. با این حال ما می دانیم که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. تولید ایران خودرو و سایپا از میزان تقاضای بازار همواره کمتر است. به همین سبب تقاضا بر عرضه برتری دارد. در چنین شرایطی عرضه 120 هزار دستگاه خودرو، قیمت این کالا را سه نرخی خواهد کرد و بر التهاب بازار خواهد افزود. پس از وقوع این رویداد، سه نرخ مختلف برای قیمت خودرو داریم. نرخ نخست قیمت کارخانه است. نرخ دوم قیمت حاشیه بازار است که پنج درصد کمتر از قیمت آن خودرو در بازار محاسبه می شود. در نهایت نیز به نرخ سوم می رسیم که قیمت آن خودرو در بازار خواهد بود.
سیاست عرضه 120 هزار دستگاه خودرو زمانی مفید واقع خواهد شد که تولید خودرو به سطح بالایی رسیده باشد. مساله تولید خودرو تا زمانی که مشکلات زنجیره تامین خودروسازان برطرف نشود و تامین ارز همانند سابق صورت نگیرد، حل نخواهد شد. در شرایطی که تولید خودرو به رونق قبل خود بازگردد، دیگر کسی از بازار خودرو صفر نمی خرد و تمامی افراد اتومبیل خود را از طریق خودروسازان با قیمت حاشیه بازار تامین خواهند کرد. با این حال عرضه 120 هزار خودرو در ماه های پایانی سال تاثیری بر بازار نخواهد داشت و حتی می تواند موجب التهاب بیشتر آن شود. ماه های پایانی سال و منتهی به نوروز، به طور سنتی میزبان بیشترین سطح تقاضا برای خرید خودرو هستند. بنابراین عرضه تعداد محدودی خودرو آن هم در یک بازار عطشان، نمی تواند موجب کاهش قیمت این کالا شود.